Gravid og røntgen?

Destiny85

Forumet er livet
Er det big no-no, eller er det lov å ta et bilde?

Har slitt med stygg hoste siden august, vært til legen utallige ganger og de finner ingenting. Virus, virus, virus sier de.

Men er det normalt å gå i 7 mnder med hoste, brekninger og oppkast (slim)? Får ikke feber, litt forhøyet crp, sliter med pusten (astmapusting som jordmora mi sier), og er tom for energi.
Hosten kommer og går i perioder, men forsvinner aldri.

Jentungen til ei venninne slet med det samme, og fikk etterhvert røntgen. Visste seg å være skjult lungebetennelse! Lurer jo selvfølgelig på om jeg har det samme da...

Tar de røntgen visst de mistenker sånt?

Alle undersøkelser KAN taes på gravide om alvorlighetsgraden er stor nok. Ved akutte ulykker f.eks tar man både CT og MR om det er nødvendig, men det ligger alltid en medisinsk vurdering bak om det er behov for rtg eller ei, og denne vurderingen er nok strengere når man er gravid.. Hør med legen din, kun han som kan vurdere dette.. Du er jo relativt langt på vei så kan godt hende de avventer til etter fødsel, har du holdt ut i 7 mnd holder du ut i 2 mnd til liksom... God bedring, vet hvor slitsomt det er å aldri bli helt frisk...

Signerer de over meg.

Jeg tok røntgen av lungene under svangerskap, men jeg hadde lungeembolig, så det var helt nødvendig. Men de tok en type røntgen med mindre stråling enn det jeg ville fått om jeg ikke var gravid. De gjør det om de må.

Da e va hos tannlegen da e va gravid så sku e ta bilde av tennene mine.
Fikk på meg blyfrakk som beskytta ungen + den kragen du hold under haka

ORIGINAL: Pearl
 Du er jo relativt langt på vei så kan godt hende de avventer til etter fødsel, har du holdt ut i 7 mnd holder du ut i 2 mnd til liksom... God bedring, vet hvor slitsomt det er å aldri bli helt frisk...

Tviler på at det er så bra for både meg og babyen at jeg går slik jeg gjør nå. Spesielt når han er blitt så stor at han presser mot lungene mine, noe som gjør at jeg sliter med å klare puste.
Jeg får ikke nok oksygen og om nettene kjennes det ut som jeg kveles..
Du kan jo prøve å se for deg den fødselen[&:]

Alle undersøkelser KAN taes på gravide om alvorlighetsgraden er stor nok. Ved akutte ulykker f.eks tar man både CT og MR om det er nødvendig, men det ligger alltid en medisinsk vurdering bak om det er behov for rtg eller ei, og denne vurderingen er nok strengere når man er gravid.. Hør med legen din, kun han som kan vurdere dette.. Du er jo relativt langt på vei så kan godt hende de avventer til etter fødsel, har du holdt ut i 7 mnd holder du ut i 2 mnd til liksom... God bedring, vet hvor slitsomt det er å aldri bli helt frisk...

Mener du virkelig dette? [8|]

ORIGINAL: HanneHM

Jeg mener det ikke, men sier at kan hende DE (altså legene) mener det.. Det ER høy terskel for å ta rtg på gravide og når legen ikke har gjort det allerede når hi har vært plaget så lenge har han nok vurdert det som at enten er ikke behovet der eller så kan det vente pga graviditeten... Den eneste som kan svare på hvilke vurderinger som er gjort er jo legen til HI, og derfor anbefaler jeg at hun tar kontakt med ham..

ORIGINAL: HanneHM

Jeg mener det ikke, men sier at kan hende DE (altså legene) mener det.. Det ER høy terskel for å ta rtg på gravide og når legen ikke har gjort det allerede når hi har vært plaget så lenge har han nok vurdert det som at enten er ikke behovet der eller så kan det vente pga graviditeten... Den eneste som kan svare på hvilke vurderinger som er gjort er jo legen til HI, og derfor anbefaler jeg at hun tar kontakt med ham..

Ahh, om du mener at legen mulig mener dette, så blir det jo noe annet ja!

Tok vel røntgen da jeg gikk med nummer 1 jeg, etter en bilulykke. Husker ikke om de sa noe spesielt om det faktisk. Jeg var jo ikke hardt skadet, men de ville sikre seg. Kanskje blitt strengere. [:)]

Jeg jobber som radiograf, og ja, vi tar bilder av gravide. [;)]

Prøver så langt det lar seg gjøre å ikke gjøre det da det er en del stråling som ikke er bra for ungen, men må man, så må man. Men det er jo legen som må henvise deg, så du får nesten ta en samtale med legen din.
Skjønner det er frustrerende å ikke bli frisk.

Men som gravid, skal du/babyen beskyttes (med bly) så langt det lar seg gjøre. Og verdiene som blir brukt under undersøkelsen skal noteres ned. Men det regner jeg med radiografene på ditt sykehus vet [:D]

jeg tok ct da jeg var 12 uker... de venta til 12 uker var gått fordi det var mindre fare da vistnok [8|]

de mistenkte blodpropp i lungen min, så greit å få det avkrefta [:-]

Jeg tok rønken av lunger pluss at jeg måtte inn i trommelen med kontrastveske i årene og ta bilder var da 35 uker på vei... Dem vil helst ungå at man gjør det men så seint i svangerskapet har det lite og si...Og her var det legene som avgjorde det for meg...Jeg hadde ikke noe valg var nødt for jeg fikk ikke puste...

ORIGINAL: Hope4 med ny spire

Jeg tok rønken av lunger pluss at jeg måtte inn i trommelen med kontrastveske i årene og ta bilder var da 35 uker på vei... Dem vil helst ungå at man gjør det men så seint i svangerskapet har det lite og si...Og her var det legene som avgjorde det for meg...Jeg hadde ikke noe valg var nødt for jeg fikk ikke puste...

Med "inn i trommelen" regner jeg med at du mener MR, og det er ikke stråling, så det er ingen fare med MR for gravide [:D]

Du får bare foreslå det til legen din tror jeg, så får vi se hva han svarer. Nevn tilfellet til Ida, så kanskje du får røntgen. Du kan jo ikke gå sånn og hoste i evigheten!

Jeg tok røntgen av lungene i uke 37 for de fryktet blodpropp. Jeg var også skeptisk til å la dem gjøre det, men fikk beskjed av legen at de tar røntgen når det er en større risiko å la vær. Og blodpropp er vel en alvorlig nok grunn.

ORIGINAL: Skrållan

Du får bare foreslå det til legen din tror jeg, så får vi se hva han svarer. Nevn tilfellet til Ida, så kanskje du får røntgen. Du kan jo ikke gå sånn og hoste i evigheten!

Jeg frykter jo at det er jeg som har smittet Ida da.. for hun ble jo dårlig etter vi var der og jeg ikke husker feil?

Tenkte jeg skulle stikke til legen, men orker ikke bruke myyye tid på det om det er big no-no, da blir jeg jo bare sendt hjem allikevel..[&:]

Back
Topp