Gravid og overvektig

rugemaskinen

rugemaskinen
Hei!

Jeg er i dag 5+4 i min første graviditet og har naturlig nok mange spørsmål i den forbindelse... Min største frykt (bortsett fra å miste) er vekten min.. Jeg er sterkt overvektig (30kg for mye, bmi på 34.9), men er fra naturens side kraftig bygd... Jeg kjenner allerede nå at kroppen begynner å slite med å bære disse kiloene..vondt i ryggen, hoften og knærne.. Jeg er en person som lett legger på meg, og jeg frykter virkelig hvordan vekten vil bli iløpet av svangerskapet...
Hvordan er det med slanking og trening under graviditet? Er i elendig fysisk form i utgangspunktet, og blir tungpustet bare av å gå opp en trapp... I tillegg følere jeg at grunn-muskulaturen er fraværende, om man kan si det slik... Har hørt at man ikke må kommer over en viss puls når man er gravid, stemmer det?

Hei på deg!

Gratulerer så mye med baby på vei :-)

Jeg syns det er veldig bra at du er opptatt av å dette tema med vekt og vektøkning i svangerskapet. Det er klart det vil være en stor fordel for deg at du ikke legger på deg så veldig mye!

Kanskje kunne du sjekket ut Grete Roede sin hjemmeside. Hun har opplegg for gravide og ammende kvinner som ønsker å spise sunt og passe på vekten. Du bør absolutt ikke slanke deg, men med litt drahjelp og positivt fokus har du gode odds for å lykkes :-) Du kan også ta opp dette tema med jordmor når du kommer til henne. Hun kan også være en viktig støttespiller for å lykkes!

Ift trening og fysisk aktivitet så er det utrolig mye du kan gjøre :-) Lag en avtale med deg selv om at du hver dag skal bevege deg 20-30 minutter. Det kan være en gåtur eller kanskje en sykkeltur. Kvinner som har noen ekstra kilo liker seg ikke alltid så godt i svømmehallen, men svømming er en helt genial måte å bevege seg på når man er gravid. Oppdriften i vannet gjør at den store kroppen beveger seg mye enklere uten å belaste hverken knær, hofter eller ledd.
Du bør ikke trene på makspuls, men det gjør ikke noe at du blir skikkelig anpusten :-)

Masse, masse lykke til - du har verdens beste grunn til å ta godt vare på deg selv nå!

Vennlig hilsen jordmor Ragna.

Back
Topp