Gravid og overvektig og toksoplasmose

StineH

Elsker forumet
Hei!

Først og fremst skal jeg introdusere meg, da jeg ikke har vært så veldig aktiv på dette forumet tidligere. Mitt navn er Stine, jeg er 21 år og er snart 19 uker på vei. Jeg skal prøve meg på studier til høsten (begynner faktisk på mandag) og sånn ca i midten av Januar 2012 blir jeg mamma.

I tilegg til denne informasjonen vil jeg også opplyse om at jeg var omtrent 50 kg overvektig når spiren bestemte seg for å begynne å gro. Det var ikke ett planlagt svangerskap i det hele tatt, og jeg var usikker på om jeg kunne bli gravid! Jeg og pappa'n hadde nettopp blitt sammen og alt skjedde egentlig veldig fort. Vi bestemte oss selvsagt for å beholde lille spire og ta fatt på voksenlivet som foreldre litt tidligere enn vi hadde planlagt.

Nå følger det såklart en hel del spørsmål med dette å være så mye overvektig og gravid. Min fastlege er desverre sykemeldt, og hennes vikar snakker veldig dårlig norsk så jeg føler ikke jeg får svar på de tingene jeg lurer på på det holdet. I tilegg er det i noen tilfeller bedre å snakke med mennesker som HAR vært gjennom det jeg gjør, i stedet for helsepersonell som skal sitte å synse.

Jeg skal på første ultralyden i morgen, og jeg både gruer og gleder meg. Er redd for og bekymrer meg om så mangt. Er barnet friskt? Ser de i det hele tatt noe siden det ligger så mye polstring utenpå den lille knøttemagen? Hvordan vil jordmor reagere på alle mine ekstra kg? 

I tilegg ble jeg testet for toksoplasmose på første sjekken hos legen. Jeg testet positivt. Jeg ble testet igjen etter at svarene på prøvene fremlå, og enda en gang testet jeg positivt. Legen min (som snakker så dårlig norsk) gikk på ferie rett etter dette, og jeg hørte ikke noe mer om saken. Da jeg kom hjem fra ferie, nesten 6 uker etter tok JEG kontakt med henne for å få en sykemelding i forbindelse med kvalme. Da jeg møtte opp hos henne begynte hun plutselig å snakke om toksoplasmosen igjen, om at den var svakt positiv, og hvordan vi skulle angripe det osv. Hun ringte til vakthavende lege på Haukeland som igjen i sin tur skulle snakke med OVERLEGEN!?
Jeg har søkt litt rundt på nettet og lest det at det i utgangspunktet bare er positivt for både meg og lille spire om jeg tester positivt for toksoplasmose, da det betyr at jeg har vært utsatt for smitte og dannet antistoffer. Og så lenge smittetidspunktet er før unnfangelsen så er det ingenting å bekymre seg for. (På prøveresultatet står det at smittetidspunktet var minst 4-6 mnd før prøven fòrelå, og jeg tok første blodprøve i uke 7)

Nå er jeg derfor så nervøs for UL i morgen at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Tenk om knøttet har tatt skade av toksoplasmosen? Hva om jeg må ta fostervannsprøve? Tenk om de ikke får til å ta fostervannsprøven pga alle mine lag med polstring?

Nei, nå får jeg slutte å skrive om mine bekymringer, og kanskje gi dere litt mer erfarne damer der ute en sjanse til å prøve å gi meg noen fornuftige svar. Det hjalp hvertfall på mange hold å bare lette hjertet mitt.

Og om du gadd å lese hele dette innlegget fortjener du egentlig en liten melkesjokolade i posten!
 
Jeg vil gjerne ha en liten melkesjokolade i posten, jeg ;) hihi. Neida.. :)

Men kan ikke svare deg på alt du lurer på, da jeg vet svært lite ift. toksoplasmose. Eneste var at legen på sykehuset sa til meg var at de aller fleste har vært utsatt for smitte en eller annen gang ila. livet sitt ved å kose med katter eller å grave i blomsterbedd utendørs og slike tnd.. Og så sa hun at dette ikke var av betydning eller særlig farlig om man allerede hadde det i seg før unnfangelsen. Men at det som var farlig var visst man ble smittet underveis, særlig i siste trimester og dette kunne føre til uheldige hendelser...

Dette ser det imdleretid ut som du også vet. Og jeg vil nok tro at det går bra siden smitten har skjedd før unnfangelsen :)

Du får prøve å ikke bekymre deg, heller nyte det voksende livet i magen din og glede deg over svangerskpet :) Men det er nok sikkert lettere sagt enn gjort...

Videre vil jeg si at det er null problem med ultralyd selv med ekstra polstring ;) Jeg er selv ca 20-25 kg mer enn hva jeg burde være, og har aldri hatt noen problem med å hverken kjenne hvor langt livmoren er kommet opp, sett magen, merket den, fått gode bilder på ultralyden osv. Og tror nok det er det samme med fostervannsprøve (hvis utfallet blir at du må ta det).

Prøv å slappe av litt, og masse lykke til i morgen kjære deg! Det går nok helt fint :) Våre morsinstinkt kommer allerede fra vi får den positive testen..
 
heisann du..
har ikkje noe peiling på toksoplasmose, men mener eg har hørt mange som tester positivt for dei har hatt det tidligere og dette kan du bare få en gang.
tror ikkje du trenger å bekymre deg for det.. da hadde dei ikkje latt deg vente så lenge..

og når det er sagt så er du nok virkelig ikkje den første overvektige som blir gravid.. har hørt om folk som får kommentarer om vekten når dei har vært på ultralyd MEN det er virkelig ikkje lov! gjør dei det så klag.. men vil tro dette går helt fint..
vet mange overvektige får ekstra ultralyder for å følge str på babyen. spess om både mor og far er overvektige.

sist eg var på ultralyd såg eg ei ekstremt overvektig som skulle på ultralyd. ho virket smilende og blid da ho kom ut fra undersøkelsesrommet så tror ho fikk en god opplevelse iallefall.. og det tror eg du og får..

gled deg til å se lille babyen din du.. me er alle nervøse for sykdommer ol. før ultralyd, men heldigvis kommer dei aller fleste ut med ett stort smil rundt munnen:):)
masse lykke til. beklager om eg ikkje var til større hjelp.. 
 
Tusen takk for supre svar!
Jeg får nok bare smøre meg med litt tålmodighetskrem og vente og se hva morgendagen bringer.
Håper virkelig jeg får en positiv opplevelse, at lille spire er frisk og rask og at alt er i skjønneste orden. Da kan jeg for alvor begynne å slappe av.

Og begge svarene var veldig nyttige, tror det hjelper bare å vite at man ikke er alene. Noen ganger virker det litt sånn.

Vet jeg skal inn til en ekstra undersøkelse i Oktober pga overvekten, men det betyr vel ikke noe mer enn at de passer ekstra godt på både meg og knøttet. Blodtrykk og blodsukker er i allefall helt fint. Så får vi se i morgen.
 
Melkesjokolade til meg og, hurra!

Dette med toksoplasmose vet jeg dessverre ingenting om, men jeg vil bare si at JA, man ser masse selv om det er litt ekstra polstring på magen. Jeg er nok overvektig selv, og har fått se babyen to ganger hos legen allerede og polstringa gjorde det ikke noe vanskeligere. Jeg leste litt på nett i forkant av første svangerskapskontroll mtp. overvekten, og at man kanskje ville bli passet på litt ekstra mtp. svangerskapsforgiftning, diabetes, blodtrykket, risikosvangerskap ol. Da jeg var hos legen min, så sa han at de kom til å passe litt på hvis blodtrykket mitt var høyt (da ble jeg nervøs, "er blodtrykket mitt høyt nå?" nei, perfekt, fikk jeg beskjed om, hehe) men at jm kom nok til å være litt strengere med meg pga. det.

Og så håper jeg du klarer å slappe av litt uten å tenke så mye på dette og at du også får bare gledet deg litt også:-D Håper alt går bra i morgen, du skal jo få se lille knøttet og, masse lykke til :-)

OG JA, VELKOMMEN INN HIT DA!!! :-D Koselig med nye mennesker her:-)
 
Toksoplasmose kan jeg desverre ikke svare på.
Men er selv overktig , var det også med den første
Du trenger ikke å bekymre deg for UL , du kommmer til å få se knøtte ditt :-)
Var hos Jm i går og var ikke noe problem og finne hjertelyd eller sf
Ønsker deg lykke til
 
Hei du, heldigvis så bor du i norge slik at div infesjoner og slikt lar seg behandle.
Jeg er forresten som deg , ca 50 kg overvektig og var IKKE planlagt i det hele tatt.Anngående ul så hadde jeg min første utvendige ul i uke 9 og fikk helt klare og fine bilder.
Ikke la deg trakkasere fordi du er overvektig!!, Heldigvis så har jeg til nå bare møtt positive mennesker, sen gjerne pm om du lurer på noe . ha en fin dag
 
Så bra at det er flere her i samme situsjon som meg!
Kjenner det at overvekten min kommer litt i skyggen av dette toksoplasmosespørsmålet. Jeg er jo klar over at jeg er for tung, og det er jo ikke så masse jeg får gjort med det akkurat pr dags dato.
Man skal helt klart ikke la seg trakassere eller tråkke på tærne fordi man er overvektig, så jeg har innstilt meg på å svare konkret og i samme toneleie tilbake om jeg får noen dårlig gjennomtenkte kommentarer fra helsepersonell.

Krysser fingrene for at alt er i orden med lille spiren og at legen min har stresset meg unødvendig med tanke på toksoplasmosen. Jeg er jo oppvokst på gård med til tider over 30 katter (om jeg skulle blitt smittet av katt), og det var en gård der vi drev med jordbruk (om det er fra jord) i tilegg har jeg bodd over ett år i Spania og feriert der opptil flere uker i året de siste ti årene (om det kommer fra matvarer i utlandet) så HVA er egentlig sjansen for at jeg skulle få det nå, etter jeg ble gravid, hvor jeg hverken bor med katter, graver i jord eller har vært i utlandet?

Meeen, så er det den lille stemmen som sitter bak i hodet mitt og gnager da. Måtte den bare få halsbetennelse og ikke klare å si ett ord mer før i morgen kveld ^^,
For da kan jeg mest sansynligvis bare be den greit om å holde kjeft! :D
 
Hei! har ikek lest de andre sine svar, men lurer litt på hvorfor hun testet deg for toksoplasmose? Veldig mange av oss ville testet positivt og de aller fleste har nesten vært smittet tidligere. Faren er få smitten når man er gravid, ikke ellers. Tror du ikek skal bekymre deg for dette. Ser ting bra ut på ultralyden forholder du deg til det, eneklt og greit. Og det går fint an å ta ul på veldig kraftig overvektige (nå vet jo ikke jeg hvor stor du er.). Dette med fostervannsprøve kommer du ikek til å få tilbud om om det ikke er noe spesielt. Det er også alltid en risiko ved å ta dette, og man får ikek svar på så veldig mye egentlig. Fraråder deg å ta dette om de ikke virkelig vil gjøre det (noe jeg absolutt ikke tror). 

At du er overvektig skjønner jeg at du synes er et problem, men er ikek så mye å gjøre bortsett fra å nå være flink med maten. Spise sundt og mindre porsjoner, og kanskje litt hyppigere? Og ellers følge kostråd for gravide. Jeg tror dette kommer til å gå helt fint for deg, men alle graviditeter kommer med en del bekymring. Lykke til i svangerskapet 
 
Jeg er litt usikker på hvorfor hun testet meg for det i utgangspunktet jeg også. Det kan være pga jobben min, da jeg har jobbet med hest/dyr (møkk) de siste 2 årene. Og FØR jeg ble gravid bodde jeg med tre katter. Men utenom det er jeg veldig usikker.
Vet ikke hvor mye erfaring denne legen har med å håndtere gravide her i Norge. Hun er jo ikke norsk, og kan umulig å ha bodd lenge her i landet, kanskje det er vanlig praksis for henne å teste for toksoplasmose?

Jeg føler jeg spiser greit, må spise ganske ofte da jeg har slitt veldig med svangerskapskvalme. De værste dagene har jeg rett og slett vrengt magen opptil 30 ganger i løpet av ett døgn og hverken fått i meg tørt eller vått. Er fortsatt så kvalm noen dager innimellom, men det går lengre og lengre tid mellom hver gang. Normalen nå er å kaste opp 1-2 ganger om dagen. Av den grunn spiser jeg jo endel brød, som jeg ikke spiser til vanlig da dette ser ut som om det omtrent er det eneste som roer ned magen min.
Er som sagt straks 19 uker på vei og har lagt på meg totalt 5 kg siden jeg ble gravid. Noen av disse kg'ne er de obligatoriske "feriekg'ne" som jeg såklart fikk når jeg var på ferie i Spania i sommer. Ble endel god mat og drikke da ja! (Ikke alkohol såklart)..

Gleder meg virkelig bare til denne tiden i morgen, da vet jeg i allefall hva en UL går ut på, og forhåpentligvis er jeg blitt betrygget med at alt er i orden med lille trille..!
Da kan jeg for alvor begynne å grue meg til første skoledag på universitetet på førstkommende mandag.. =P
 
Nå lurer jeg virkelig på om det gikk bra med deg på ul, fikk du svar på det du lurte på hos jordmor og hadde den lille spiren det godt der inne??

Håper det :)

Ha en god natt :)
 
Jaa! 
Det viktigste jeg fikk svar på var faktisk at jeg IKKE trenger å bekymre meg for toksoplasmaen! :D

Ellers var det en helt grei opplevelse. De hadde problemer med å se lille spire ordentlig både pga min overvekt, samt vanskelige seerforhold. I tilegg så har vi beregnet terminen feil, så jeg har ikke termin før 21. Januar!
Jeg er egentlig kjempeglad for det, da slipper jeg å bekymre meg så innmari for å få ett nyttårsbarn =P
PLUSS at jeg har selv bursdag 29. Januar, tenk om jeg får baby i bursdagsgave?..

Men, det de så var at armer og bein var i orden, ryggen var fin, hjertet slo (men de ville se litt nøyere på det senere) lever, magesekk og blodårer var i orden.

Så, jeg er "nedgradert" til 17 uker og 2 dager på vei, trodde jo jeg var 18 og 5 så det er jo litt forskjell, og så skal jeg tilbake på UL mellom uke 22 og 24.. 

Så jeg kan faktisk puste litt ut nå.. ^^,
 
Åååå, så bra :) Nå ble jeg glad på deres vegne. Dårlige forhold kan det jo alltids være pga mange ting mener jeg, så det tror jeg ikke du er alene om, håper du fikk ihvertfall ett fint bilde å kose deg med <3 Å så utrolig godt at du ikke trenger å bekymre deg for toksmoplasmosen da, det må jo lette veldig...
Kanskje det blir bursdagsbaby da <3

Masse lykke til videre, vi skal på UL om 3 uker, har allerede vært men de har liksom vært så tidlig at vi har ikke sett ordentlig og ihvertfall ikke kjønn osv. Men vi vet jo at knøttet har det bra <3
 
Ja, det var kjempedeilig!
Det har jo vært masse tanker om hva om hvis om vi skulle få ett barn med mange problemstillinger pga denne parasitten osv osv.
Vi er jo unge og midt under utdanningen begge to, så tror nok livet vårt hadde blitt snudd mer enn på hodet om det skulle vært tilfelle.

Ja, vi fikk til ett ok profilbilde av lille knøtt som jeg har tatt meg selv i å se på mer enn èn gang for å si det sånn.. 
Helt merkelig følelse å vite at det faktisk ER noen der inne, har jo visst det fra før - Men nå VET jeg det helt sikkert..

Så nå er det bare å vente til neste UL, blir vel i midten av September tenker jeg, skal ta doppler på samme time, så da får vi i allefall vite alt.. Gleder meg allerede! :D
 


Siljon skrev:
Jeg er litt usikker på hvorfor hun testet meg for det i utgangspunktet jeg også. Det kan være pga jobben min, da jeg har jobbet med hest/dyr (møkk) de siste 2 årene. Og FØR jeg ble gravid bodde jeg med tre katter. Men utenom det er jeg veldig usikker.
Vet ikke hvor mye erfaring denne legen har med å håndtere gravide her i Norge. Hun er jo ikke norsk, og kan umulig å ha bodd lenge her i landet,
 

Trodde det var rutine å teste alle gravide for toxoplasmose?  Min fastlege tester ihvert fall alle. Jeg testet positivt. Det er jo igrunnen bare greit. Så slipper jeg å bekymre meg for å bli smittet under graviditeten.

Når det gjelder forstervannsprøve så øker abortrisikoen med 0.5-1% . Men jeg skjønner ikke hvorfor de skulle tatt det av deg...
Har tatt fostervannsprøve selv og nåla de bruker er veldig lang så jeg tror ikke det skulle være noe problem med overvekt...

Lykke til :)
 
Back
Topp