Gravid og nyansatt

Har noen lignende erfaring, eller tips til hva jeg bør gjøre i min situasjon?
Skjønner at du syns det er vanskelig. De har ikke lov til si opp pga graviditet, men det kan man jo vanskelig hevde at blir gjort. Samtidig, hvordan blir det for deg om du får bli og de blir skuffet etterpå? Tror jeg ville vært ærlig, og håpt på forståelse, det vil skape det beste arbeidsmiljøet fremover :Heartred

Dersom du er mer bekymret for at du kanskje ikke kan få ny jobb etterpå, og trenger denne for å få opptjent permisjon, hadde jeg kanskje ventet om du tror svangerskapet påvirker hva de tenker. Husk dog at sykemelding forlenger prøvetiden, og hvor lenge kan du skjule svangerskapet?

Jeg som arbeidsgiver hadde alltid ønsket å vite og finne ut av ting sammen, enn å bli ført bak lyset, spesielt om vi skal jobbe sammen fast videre :Heartred

Last edited:
Takk for svar. Tanken var å si fra rundt uke 12, da jeg er mer sikker at dette barnet vil overleve. Men da jeg tenker såpass mye på hvordan jobb vil ta det, vurderer jeg bare være åpen og rett og slett bare si fra tidligere. Vi har prøvd en stund, så dette var egentlig ikke planlagt skulle skje nå

Last edited:
Det kam være fint å være åpen om at dette var uventet men veldig etterlengtet :Heartred Folk flest har medfølelse for det!

Ei jeg kjenner ble ansatt i når hun var 5-6 mnd på vei, tror hun rakk å jobbe en måned ish før termin.. Det gikk veldig bra, arbeidsgiver var klar over at hun var gravid og hadde vel sagt noe som «Du blir borte en kort periode av noe vi håper blir et langt arbeidsforhold. Og jeg har andre ansatte som har vært sykemeldt lengre enn tiden du skal ha permisjon».
I ditt tilfelle som ut fra hva jeg forstår ble ansatt før du fant ut du var gravid, syns jeg ikke du trenger å si noe uten at du selv føler at du er klar for det (ikke om du viste det heller). Arbeidsgivere vet jo at alle kvinner og forsåvidt menn i en viss alder kan få barn. Vet ikke hvilken jobb du har, men er ikke sikkert det er veldig vanskelig å få inn vikar eller delegere arbeidsoppgaver.
Jeg er gravid med nr 3 og sier ingenting til min arbeidsgiver før jeg vet at det blir noe. (Har mistet 5ganger pga genfeil). Det blir etter NIPT hvis formen min er såpass bra at jeg klarer 100%++ om jeg ser at jeg må sykemeldes så kommer jeg til å si hva som skjer til min nærmeste leder:)
Og det ble et MYE lengre svar enn planlagt:hungover:

Hei, vi er i 2024, det er HELT normalt å få et barn og samtidig være yrkesaktiv. Arbeidsgiver er vandt til dette - og du kommer tilbake etter permisjon. IKKE tenk på det, vær glad over graviditeten og prioriter deg selv. Helt seriøst, ingen arbeidsgiver i 2024 tar på vei for en barselpermisjon.

Ei jeg kjenner ble ansatt i når hun var 5-6 mnd på vei, tror hun rakk å jobbe en måned ish før termin.. Det gikk veldig bra, arbeidsgiver var klar over at hun var gravid og hadde vel sagt noe som «Du blir borte en kort periode av noe vi håper blir et langt arbeidsforhold. Og jeg har andre ansatte som har vært sykemeldt lengre enn tiden du skal ha permisjon».
I ditt tilfelle som ut fra hva jeg forstår ble ansatt før du fant ut du var gravid, syns jeg ikke du trenger å si noe uten at du selv føler at du er klar for det (ikke om du viste det heller). Arbeidsgivere vet jo at alle kvinner og forsåvidt menn i en viss alder kan få barn. Vet ikke hvilken jobb du har, men er ikke sikkert det er veldig vanskelig å få inn vikar eller delegere arbeidsoppgaver.
Jeg er gravid med nr 3 og sier ingenting til min arbeidsgiver før jeg vet at det blir noe. (Har mistet 5ganger pga genfeil). Det blir etter NIPT hvis formen min er såpass bra at jeg klarer 100%++ om jeg ser at jeg må sykemeldes så kommer jeg til å si hva som skjer til min nærmeste leder:)
Og det ble et MYE lengre svar enn planlagt:hungover:
Hehe, så koselig med svar! Ja, sikkert lurt å avvente. Vi ble så takknemlig på privat tidlig ultralyd igår, selv om vi fant ut vi er kortere på vei enn vi trodde. Jordmor sa at alt så fint ut ifht plommesekk, barnet lå rett til, hjertet banket. Merker det ble så viktig for min del å få det bekreftet at så langt ser alt veldig trygt og sunt ut <3

Så utrolig trist å lese at du har mistet 5 ganger.... Må være beintøft! Gratulerer med graviditeten - jeg håper og tror det vil gå bra <3

Har noen lignende erfaring, eller tips til hva jeg bør gjøre i min situasjon?
Sniker fra august. Jeg var i den situasjonen noen år tilbake. Første dag på ny jobb stod jeg med positiv test i hånden. Uplanlagt og hadde bare bodd med kjæresten i 3 uker. Samme dag fant jeg ut at ei på arbeidsplassen mistet sitt ufødte barn. Så turte ikke å si noe. Drøyde til jeg var 14/15 uker, da anbefalte jordmor at jeg skulle fortelle det. Sjefen tok det veldig bra, veldig glad på mine vegne og opplevde bare støtte, heldigvis.
Følg magefølelsen er mitt råd. Om du ønsker å vente, gjør det. Om du ønsker å fortelle, så gjør du det. Lykke til :Heartred

Hehe, så koselig med svar! Ja, sikkert lurt å avvente. Vi ble så takknemlig på privat tidlig ultralyd igår, selv om vi fant ut vi er kortere på vei enn vi trodde. Jordmor sa at alt så fint ut ifht plommesekk, barnet lå rett til, hjertet banket. Merker det ble så viktig for min del å få det bekreftet at så langt ser alt veldig trygt og sunt ut <3

Så utrolig trist å lese at du har mistet 5 ganger.... Må være beintøft! Gratulerer med graviditeten - jeg håper og tror det vil gå bra <3
Skjønner godt at det må være godt å få bekreftet at alt ser bra ut <3 Ingenting er bedre enn d :)

Takk for det! Det var mellom første og andre så planen var egentlig å stoppe der, så om det går bra denne gangen blir det bonusbaby:)

Sto i samme situasjon for et par år siden. Var en tøff samtale å ha med sjefen, men han tok det overraskende bra! Mitt beste tips er egentlig bare å si det så fort du kan slik at det er ute av verden. Husker at jeg selv tenkte ekstremt mye på det å måtte fortelle det til jobben, synes det var skikkelig ubehagelig!

Back
Topp