Gravid og ny jobb

Maso90

Andre møte med forumet
Jeg er i en stilling nå hvor jeg har søkt nye jobber ved siden av. Har nå fått tilbud om intervju til en ny stilling som passer meg veldig godt. I tillegg er det 100% fast, jobber nå som selvstendig næringsdrivende med ganske moderat inntekt. Meeeeen, er en nå 22+1, og vil jo ikke rekke å jobbe lenge i den nye stillingen før de må ut å finne en vikar for meg. Tenker å fortelle om graviditeten på intervjuet, men lurer litt på sannsynligheten for at de vil ansette meg..?

Kan også nevne at det er en liten, privat bedrift. Så de trenger vel strengt tatt ikke følge reglene like mye som offentlige etater?
 
22 +1,synes det ikke på deg? :-) Jeg ville sagt det. Dersom de blir sure er det ikke en jobb du vil ha likevel. Det blir veldig dumt å komme etterpå og fortelle at du er gravid,det er min mening. Du er så langt på vei nå, at det vil virke uærlig å ikke si noe. Du leter forhåpentligvis etter en jobb å være i en stund, da er det lurt å være ærlig fra første stund.
 
De skal jo ikke la være å gi deg jobben kun fordi du er gravid, det er diskriminering, men det er dessverre mange ledere som gjør sånt likevel.
Spesielt hvis man har to like kvalifiserte søkere. Har du derimot en kompetanse ingen andre søkere har, og som arbeidsgiver trenger, er det større sjanse for å få jobben.
Ville uansett vært ærlig og fortalt jeg var gravid, enn å bli tilsatt og signere kontrakt og så fortelle det da.
 
Jeg er i samme situasjon :) Jeg er 18+6, og det synes omtrent ikke i det hele tatt.

Jeg spurte fagforeningen min om råd. De syntes også det var veldig vanskelig å gi råd, men de svarte oppsummert som dette:

Reglene gjelder akkurat like mye for små, private bedrifter som det offentlige.
- du har ikke plikt til å fortelle noe
- de har ikke lov til å spørre
- om de får vite det, har de ikke lov til å la det telle negativt.

Men: det siste punktet er det vanskelig å ta dem på. I det offentlige er det krav til at den mest kvalifiserte søkeren skal få jobben. Så der kan du kreve å få se kvalifikasjonene til den de ga jobben, og klage om det viser seg at du er bedre kvalifisert. I det private er det derimot andre krav. Der kan de ansette "den som passer best", og det trenger ikke være den med mest erfaring, de beste kvalifikasjonene, eller den lengste utdanningen. De kan ro seg unna med ting som at en annen kandidat passet best til deres arbeidsmiljø, de var ute etter en som var mer utadvendt, osv osv. Så det er omtrent umulig å faktisk ta dem på dette.

Jeg er kalt inn til 1. gangsintervju hos bemanningsbyrået som har lyst ut stillingen for firmaet. Jeg ble rådet av fagforeningen å IKKE si noe på det intervjuet, siden det kunne bety at jeg allerede der ble luket ut, og dermed ikke fikk sjansen til å presentere meg for selve firmaet jeg vil jobbe for.

Juristen skrev hun var veldig usikker på om hun ville sagt noe på et evt 2. gangsintervju, men da ville hun tatt det på slutten, så jeg fikk presentert meg før de evt ble negativt rettet mot meg grunnet graviditeten.

Jeg hadde uansett tenkt å si det, selv om jeg ikke er nødt. Men jeg tenker at jeg ikke har lyst til å starte et nytt arbeidsforhold med en arbeidsgiver og kolleger som blir sure og får et negativt inntrykk av meg ved at jeg har "tilbakeholdt informasjon", selv om jeg ikke hadde noe plikt til å gi denne informasjonen.

Men jeg MÅ ikke ha denne jobben. Jeg har fast trygg jobb. Det er bare det at jeg virkelig mistrives her jeg er nå, og denne jobben ser utrolig spennende og interessant ut, så jeg har veldig lyst på den. Men da er det også desto viktigere for meg å gjøre et godt inntrykk.

Så jeg tenker at om jeg sier det, og ikke får stillingen, så har jeg ihvertfall vist meg som en ærlig person, og fått vist de positive sidene mine på intervju, så om jeg søker stilling hos dem senere, husker de meg kanskje som "hun som var så anstendig og ærlig at hun sa ifra om noe negativt som hun overhodet ikke hadde trengt å si", og derfor kanskje gir meg et fortrinn.
 
22 +1,synes det ikke på deg? :) Jeg ville sagt det. Dersom de blir sure er det ikke en jobb du vil ha likevel. Det blir veldig dumt å komme etterpå og fortelle at du er gravid,det er min mening. Du er så langt på vei nå, at det vil virke uærlig å ikke si noe. Du leter forhåpentligvis etter en jobb å være i en stund, da er det lurt å være ærlig fra første stund.
Det synes egentlig bare om jeg går i tynne gensere, kan skjules ganske lett. Har tenkt å fortelle det, men kan skjønne om de synes det er kjipt å ansette en de kun rekker å ha der en kort stund. Også med tanke på at den som får jobben i stor grad skal skape sin egen arbeidshverdag.
 
Jeg er i samme situasjon :) Jeg er 18+6, og det synes omtrent ikke i det hele tatt.

Jeg spurte fagforeningen min om råd. De syntes også det var veldig vanskelig å gi råd, men de svarte oppsummert som dette:

Reglene gjelder akkurat like mye for små, private bedrifter som det offentlige.
- du har ikke plikt til å fortelle noe
- de har ikke lov til å spørre
- om de får vite det, har de ikke lov til å la det telle negativt.

Men: det siste punktet er det vanskelig å ta dem på. I det offentlige er det krav til at den mest kvalifiserte søkeren skal få jobben. Så der kan du kreve å få se kvalifikasjonene til den de ga jobben, og klage om det viser seg at du er bedre kvalifisert. I det private er det derimot andre krav. Der kan de ansette "den som passer best", og det trenger ikke være den med mest erfaring, de beste kvalifikasjonene, eller den lengste utdanningen. De kan ro seg unna med ting som at en annen kandidat passet best til deres arbeidsmiljø, de var ute etter en som var mer utadvendt, osv osv. Så det er omtrent umulig å faktisk ta dem på dette.

Jeg er kalt inn til 1. gangsintervju hos bemanningsbyrået som har lyst ut stillingen for firmaet. Jeg ble rådet av fagforeningen å IKKE si noe på det intervjuet, siden det kunne bety at jeg allerede der ble luket ut, og dermed ikke fikk sjansen til å presentere meg for selve firmaet jeg vil jobbe for.

Juristen skrev hun var veldig usikker på om hun ville sagt noe på et evt 2. gangsintervju, men da ville hun tatt det på slutten, så jeg fikk presentert meg før de evt ble negativt rettet mot meg grunnet graviditeten.

Jeg hadde uansett tenkt å si det, selv om jeg ikke er nødt. Men jeg tenker at jeg ikke har lyst til å starte et nytt arbeidsforhold med en arbeidsgiver og kolleger som blir sure og får et negativt inntrykk av meg ved at jeg har "tilbakeholdt informasjon", selv om jeg ikke hadde noe plikt til å gi denne informasjonen.

Men jeg MÅ ikke ha denne jobben. Jeg har fast trygg jobb. Det er bare det at jeg virkelig mistrives her jeg er nå, og denne jobben ser utrolig spennende og interessant ut, så jeg har veldig lyst på den. Men da er det også desto viktigere for meg å gjøre et godt inntrykk.

Så jeg tenker at om jeg sier det, og ikke får stillingen, så har jeg ihvertfall vist meg som en ærlig person, og fått vist de positive sidene mine på intervju, så om jeg søker stilling hos dem senere, husker de meg kanskje som "hun som var så anstendig og ærlig at hun sa ifra om noe negativt som hun overhodet ikke hadde trengt å si", og derfor kanskje gir meg et fortrinn.

Tusen takk for godt svar! Kommer nok til å informere om det ganske tidlig. Har fått inntrykk av at jeg var eneste som hadde søkt, og at de gjerne ville ha meg inn til intervju. De hadde med vilje gått veldig smalt ut med utlysningen, da de ikke ville ha så mange søkere. Mistrives på jobb jeg også, og har ikke noe ønske om å komme tilbake hit etter permisjon. Så da har jeg søkt på faste stillinger selv om jeg vet at jeg ikke kan være lenge i jobben før jeg må ut.

Lykke til med jobben din :)
 
Tusen takk for godt svar! Kommer nok til å informere om det ganske tidlig. Har fått inntrykk av at jeg var eneste som hadde søkt, og at de gjerne ville ha meg inn til intervju. De hadde med vilje gått veldig smalt ut med utlysningen, da de ikke ville ha så mange søkere. Mistrives på jobb jeg også, og har ikke noe ønske om å komme tilbake hit etter permisjon. Så da har jeg søkt på faste stillinger selv om jeg vet at jeg ikke kan være lenge i jobben før jeg må ut.

Lykke til med jobben din :)
Takk takk, lykke til til deg også :)

Om det er en jobb hvor man i stor grad må skape sin egen arbeidshverdag, er det gjerne mindre problematisk om man er borte en stund. Så det kan være positivt for deg. Det er verre om de har masse konkrete arbeidsoppgaver i kø som de vil ha en person til å gjøre, og gjerne andre personer som er avhengig av at disse jobbene blir gjort for at de skal komme videre med det de jobber med.
 
Du er ikke pliktig til å fortelle om ditt privatliv (slik som graviditet, sivilstand osv), og de har heller ikke lov å stille spørsmål om disse tingene ved et intervju. Og om du forteller det har de heller ikke lov å la være å ansette deg pga svangerskap om du er den som er mest kvalifisert for stillingen.
Så om det passer seg så er det kanskje lurt å nevne det, og håpe at de er greie :)
Men du har rettighetene på din side om du velger å ikke si noe om det under intervjuet :)
Masse lykke til :)
 
Jeg mener at vi er pliktig til å fortelle arbeidsgiver 3mnd. Før permisjon? Så er sikkert lurt å gjøre et godt intervju og vente til slutten av intervjuet med å fortelle d [emoji846] lykke til!
 
Du er ikke pliktig til å fortelle om ditt privatliv (slik som graviditet, sivilstand osv), og de har heller ikke lov å stille spørsmål om disse tingene ved et intervju. Og om du forteller det har de heller ikke lov å la være å ansette deg pga svangerskap om du er den som er mest kvalifisert for stillingen.
Så om det passer seg så er det kanskje lurt å nevne det, og håpe at de er greie :)
Men du har rettighetene på din side om du velger å ikke si noe om det under intervjuet :)
Masse lykke til :)
De har ikke lov å la graviditet telle negativt, og ikke gi jobb pga det.

Men i det private er man ikke nødt til å ansette den som er best kvalifisert. Der kan man ansette "den som passer best inn", og da er det jo temmelig håpløst å bevise at det var graviditeten som var den faktiske årsaken.
 
De har ikke rett på å vite osv,men poenget er vel at hvis man vil trives på jobb og det ikke er helt nødvendig å bare få en fast jobb,så er det dumt å risikere å havne i en jobb der sjefen misliker en fra første øyeblikk. Da ville jeg sagt det er bedre å enten få jobben "selv om" du er gravid,eller å faktisk ikke få den. Er de slike som diskriminerer gravide blir det neppe hyggelig å jobbe der etterpå hvis de ikke visste om graviditeten. For de som ikke har fast jobb,er det jo litt annerledes,da teller nok inntekten mer enn trivsel.
 
Back
Topp