Gravid og nettopp ferdigutdannet

Lykketrollet

Andre møte med forumet
Håper noen kan hjelpe meg.... Har nettopp funnet ut at jeg er gravid og er selvfølgelig veldig lykkelig over det. Problemet er bare at jeg har studert de siste årene og er ferdig med utdannelsen til sommeren.

Regner ikke med at noen er overivrige etter å ansette en som er gravid, men jeg håper å kunne jobbe i sommerferien og så lenge jeg klarer frem til termin. Noen som er eller har vært i samme situasjon? Hvilke økonomiske rettigheter har jeg? I og med at jeg er student, har jeg jo ikke hatt noen nevneverdig inntekt (foruten sommerjobb) de siste årene. Veldig glad for svar!!
 
Grattis da![;)]
Skal vel være noen spesielle ting du skla ha krav på i og med at du har vært student,ikke helt sikker men...
Uansett så har du krav på engangsstønad (som du må søke om),denne har alle som ikke har opptjent seg rett til permisjon rett på å få!
Beløpet utgjør i overkant av 30.000,-
For å greie seg litt bedre økonomisk kan man jo f.eks sette denne inn på konto,og ha en fast utbetaling av dette...På 1 år så blir det litt mer enn 2500,-pr mnd![;)]
 
Gratulerer![:)]

Jeg var i samme situasjon i fjor. Jeg var student, og ble ferdig med utdannelsen min i mai, og dattera mi ble født i september. Jeg hadde sommerjobb i fjor sommer, men fikk meg ikke "ordentlig" jobb. Prøvde ikke så hardt heller, for det var ingen ledige stillinger her jeg bor. var kun på et jobbintervju, men det så tidlig i svangerskapet at det ikke syntes at jeg var gravid.

Du har som hun over skriver, rett på engangsstønad. Men det var desverre alt jeg fikk.. Hørte på trygdekontoret om det var spesielle rettigheter siden jeg hadde vært student rett før fødselen, men det var det visst ikke.
Men vi har klart oss bra på samboers inntekt, så jeg er fremdeles hjemmevæernde med gojenta som nå er 7 mnd. [:D]
 
Litt kynisk, men en venninne av meg søkte på et grunnfag til og fikk omgjort studielånet fra oktober til sommeren til stipend. Mener hun også fikk engangsstønaden da. Så hvis du likevel skulle vurdere å sudere mer, kan det være lurt å bare hoppe i det... slik var det i vertfall i 2001, det kan ha endret seg nå?

Teene
 
Tror man skal ha rett på et stipend fra Lånekassen dersom man har studert i løpet av de siste 6 mndr før fødselen. Dette gjelder selv om noen av de månedene faller i sommerferie o.l.
 
Heisann.jeg er ny her og har termin rundt 19 januar.er det noen som vet hvordan det er med svangerskapspenger og fødselspenger for de som ikke har noe som helst fast jobb. men jeg har jobbet som vikar for hjemmesykepleien i tre år.hva har jeg krav på
 
Vet ikke helt når du bare har vært vikar.
Men når du har fast stilling og jobbet minst 6 mnd har du rett på fødselpenger.
Det du kan gjøre er å høre med trygdekontoret, de vet det iallefall[;)]

Hilsen Cissi[;)]
 
Hei! Jeg er i samme situasjon... gravid og ferdigutdannet til sommeren... Har snakket med lånekassen og de rådet meg til å melde meg opp til et nytt grunnfag. Det man kan gjøre da er å studere fram til tre uker før fødselen og så ta fødselspermisjon. Da får man fødselstipend fra lånekassen de neste ti påfølgende månedene. Pengene tilsvarer det man vanligvis får i lån og stipende, ca 8000 i mnd, bare at alt blir stipend, ingenting lån! En annen god nyhet er at det ikke forutsettes noen eksamener under en fødselspermisjon, noe som betyr at du aldri trenger å fullføre studiet du har begynt på, men pengene får du likevel! Veldig greit! Lånekassen er veldig grei med folk som blir gravid! Forutsetningen er at du har studert 6 mnd av svangerskapet! Sommerferien er ikke regnet med! Lykke til!
 
Jeg har gått vk1 nå, og når skolen slutter i juni så har jeg studert i 6 mndr i svangerskapet. Vil det si at jeg har rett på fødselspenger fra lånekassen?
 
Heisann.Jeg har vært på trygdekontoret i dag og forhørt meg og det spiller ingen rolle om jeg bare er vikar så lenge jeg har jobbet de siste 6 mnd. og jeg har jo jobbet der de siste tre årene[;)] så det var jo supert. men det var jo kjempeflott å få svar fra noen likevel.Tusen takk[:)]
 
Det var bra at alt ordna seg[;)]

Hilsen Cissi[:)]
 
Til deg som holder på med vk1 kan du gå inn på lånekassen sine sider og lese om "forandring i studiesituasjonen". Noe får du uansett, men det avhenger om du er enslig forsørger eller samboer/gift.
 
hei hei... jeg har lurt på det samme... jeg er ikke gravid (tror jeg da) . Men jeg har veldig lyst på barn nå i nærmeste fremtid. Jeg er ferdig utdannet nå neste uke. Om jeg skulle være gravid nå, får jeg da fødselspenger og betalt permisjon? Jeg har fått fast jobb fra august, og skulle da rekke å jobbe 6 mnd før permisjonen... så sant jeg holde rmeg sprek under svangerskapet da..... så etter mine beregninger skal dette gå bra.... men gjelder det bare om man har vært ansatt ett sted de siste 6 mnd, eller kan man ha vært ansatt som sommervikar et sted og et annet sted fra høsten? om dere skjønner..
 
Back
Topp