Gravid og nattevakt

Afro_Head

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Trenger litt råd. Jobber fast som nattevakt (75%) i bolig og er alene om nettene. I helgen jobbet jeg etter en lang fri periode. Men det var mildt sagt 'helvete'. :sour:

Jeg er kvalm, uggen og TRØTT hele tiden. Jeg slet med å holde meg våken på vaktene.

Og så leser jeg at det er ikke bra å jobbe natt når man er gravid. Det er ikke mye de kan gjøre for å tilrettelegge så tidlig i svangerskapet da det er ingen ledige dagvakter på avdelingen min, så jeg må kanskje flyttes til en annen avd.

Så spørsmålet mitt er hva skal jeg gjøre? Sykemelde meg? Fortsette å bruke egenmeldinger? Jeg skal ringe
legen imorgen men spørs når jeg får time. Fikk kontroll time til slutten av november.

Sykemelding er dumt av mange grunner. Arbeidsgiver skal tilrettelegge og hvis det innebærer en annen avdeling så må det bli sånn :)
Hvis de ikke kan tilrettelegge må du snakke med lege/jm om svangerskapspenger

Du har krav på tilrettelegging, ellers skal du ha svangerskapspenger. Mulig ofte JM har mer peiling på det enn fastleger.
Å bruke egenmelding og sykemelding blir litt feil for du bruker av de rettighetene som du kanskje kan trenge senere.

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Hadde en sa i uke 5 i august. Jeg jobber også nattevakter. 69%. Jobber stort sett alene. Så blir spennende å se hvordan formen blir framover. Sist var jeg sinnsykt sliten, og jobbet 5 nattevakter på en uke. Ble da sykmeldt i 2 uker. Men midt i den perioden jeg hadde sykmelding så mista jeg. Er livredd for å miste igjen! Er du langt på vei? :)

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Hadde en sa i uke 5 i august. Jeg jobber også nattevakter. 69%. Jobber stort sett alene. Så blir spennende å se hvordan formen blir framover. Sist var jeg sinnsykt sliten, og jobbet 5 nattevakter på en uke. Ble da sykmeldt i 2 uker. Men midt i den perioden jeg hadde sykmelding så mista jeg. Er livredd for å miste igjen! Er du langt på vei? :)

Er over 6 uker nå.

Jeg er også veldig skeptisk til å jobbe netter. Uansett om jeg kommer til å få noe ubehag eller ikke, nettopp fordi forskning sier det ikke er bra. Forrige gang sluttet jeg med netter ganske tidlig, lurer på hvordan jeg gjør det nå..

Jeg trodde man slapp å jobbe natt når man er gravid jeg.
Men ville uansett ikke bekymra meg så mye for hvordan det skal løses. Det er jobben sitt ansvar å tilrettelegge for deg, så det er ikke ditt problem.

Men ville uansett ikke bekymra meg så mye for hvordan det skal løses. Det er jobben sitt ansvar å tilrettelegge for deg, så det er ikke ditt problem.
Ja, det skal være slik at om man ikke ønsker og jobbe natt så skal man heller få jobbe på dag/kveld. Sist jeg var gravid skulle de ordne med tilrettelegging for meg, slik at jeg fikk jobbe på dagtid, men de hadde ikke noe ledig på arbeidsplassen min, så måtte evt blitt flyttet til en annen enhet. Men kom aldri så langt siden det gikk galt :/

Ja, det skal være slik at om man ikke ønsker og jobbe natt så skal man heller få jobbe på dag/kveld. Sist jeg var gravid skulle de ordne med tilrettelegging for meg, slik at jeg fikk jobbe på dagtid, men de hadde ikke noe ledig på arbeidsplassen min, så måtte evt blitt flyttet til en annen enhet. Men kom aldri så langt siden det gikk galt :/
Er litt forskjellig fra sted til sted om man taper økonomisk på det tror jeg. Hos oss kom det som sagt regel for ca 10 år siden på at man ikke skal miste tilleggene sine selv om man flyttes til D/A istedet for å bli SM.
Hør med tillitsvalgt eller noe om du ikke vet.
Min lege har vært veldig klar på at jeg ikke får lov å jobbe netter, det var liksom ikke opp til meg.

Det er vel forskjellige meninger på om nattarbeid er greit eller ikke. Gynekologen her sier det er ingen problem å jobbe natt, og dersom det går galt i svangerskapet, så er det ikke pga nattarbeid :-) men igjen tenker jeg at man må føle på hva man orker selv. Er tungt å gå natt til vanlig og enda tyngre når man er gravid :-) man har rett på tilrettelegging og jeg mener man ikke skal tape økonomisk på å få tilrettelagt :-)

Noen sier det avhenger av hvordan man tåler nattevakter/snu døgnet til vanlig. At om man klarer det fint til vanlig så er det greit, hvis man ikke tåler det til vanlig bør man absolutt ikke gjøre det som gravid.
Enormt med forskning som viser at det ikke er bra.

Back
Topp