Gravid og nattarbeider.

Soltrollet89

Blir kjent med forumet
Heisann.

Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre med nattevaktene mine. Har hørt fra flere at det ikke er lurt å jobbe natt og at det kan være en belastning for gravide.

Hva mener dere? Er det noen som har erfaring med slikt? :)

Har selvsagt tenkt å spørre legen om dette. Men er noen uker igjen til dette :)

Så lenge du får i deg nok næring og nok søvn. Så tror jeg det skal gå helt fint :-) finnes mange som bare jobber natt :-)

Personlig syns jeg det var veldig tøft å jobbe natt sist. Ble ikke noe problem for legen min mente fosteret kunne ta skade av jobben min (Restaurantsjef) og at jeg måtte få svangerskapspenger. Men husker jeg syntes nattevaktene var et slit frem til den tid. Følte kroppen var i ulage på en helt annen måte enn før.

Jeg er ansatt som ren nattevakt. Sov særdeles dårlig, kun ca 3 timer/døgn - altså alt for lite.
Er bare i uke 7, men er nå sykemeldt 100 %... Ble egentlig kun gradert sykemeldt, og det står fortsatt at jeg kun er sykemeldt etter kl 22 - men arbeidsplassen sa bare at de ikke kunne tilrettelegge og ba meg sykemelde meg fullt - så da ble jeg det da..

Jeg er ansatt som ren nattevakt. Sov særdeles dårlig, kun ca 3 timer/døgn - altså alt for lite.
Er bare i uke 7, men er nå sykemeldt 100 %... Ble egentlig kun gradert sykemeldt, og det står fortsatt at jeg kun er sykemeldt etter kl 22 - men arbeidsplassen sa bare at de ikke kunne tilrettelegge og ba meg sykemelde meg fullt - så da ble jeg det da..
Merkelig.ei venninne fikk det tilrettelagt. Hun jobbet nesten kun natt..

Jeg jobber natt og har vært fast bestemt at med en gang jeg blir gravid skal jeg ikke jobbe mer natt. Legen min var helt enig i dette. Er akkurat nå sykmeldt for noe annet men når den går ut skal legen skrive ut skjemaet for omplassering og tilrettelegging på grunn av graviditet. Da må arbeidsgiver ordne med jobb for meg på dagtid i stede. Nattarbeid er jo veldig helseskadelig fra før av om man ikke er gravid. Og flere studier tyder på at det ikke er bra for barnet i magen. Men jeg kjenner flere som har jobbet natt hele svangerskapet uten problemer. Kommer vel også litt an på hvor tungt du synes det er å jobbe natt.

Det kommer vel an på hvordan man takler det. For noen blir det for tøft, andre fungerer fint.

No har jeg en ganske så rolig nattejobb. Ingen tunge løft eller noe som anstrenger meg mye. Men det er jo selvsagt i perioder, det finnes jo netter der det er uro gjennom hele natten. I natt er det faktisk første nattevakten min etter jeg fant ut at jeg var gravid. Så blir spennede å se hvordan denne uken blir om jeg får nok søvn etter vakten. Så får jeg kjenne etter på hva kroppen sier og hva legen mener :)

Takker for alle tilbakemeldinger fra en førstegangs nyskjerrigper :D hehe

Jobber også kun natt rundt 60%. Legen mente at jeg burde skaffe meg svangerskapspenger når jeg kommet litt ut i svangerskapet. Grunnet hva jeg jobber med og ikke utelukkende fordi jeg jobber natt! :-)

Jeg jobber ren nattestilling, regner med at det blir svangerskapspenger etterhvert..men foreløpig er formen finfin så jeg fortsetter på natt til det ikke går lenger.. :) Jobba natt med forrige og, da svikta bekkenet etter 5mnd så da var jeg sykemeldt på grunn av det..

Back
Topp