Gravid og nattarbeid

NikkiNickeløs

Forumet er livet
Novemberlykke 2015
Noen som har erfaringer? Vet det ikke er anbefalt og at man skal få tilrettelegging om mulig. Men tidlig i svangerskapet er man gjerne ikke klar til å fortelle om graviditeten, men det må man vel dersom sjefen skal kunne tilrettelegge?

Lurer litt på det samme..
Er i en jobb det jeg er på vakt i flere dager i strekk og må"på" når som helst.
Kjenner det tar på,er tidlig enda så vil ikke fortelle før etter 12 uker

Her var jeg så heldig å ha sommerferie i starten av graviditeten. Men jeg sa ifra når jeg var tilbake. Jeg ville ikke tatt noen sjanser kun fordi det skal være hemmelig. Sjefen har taushetsplikt så det er ingen andre som skal vite noe.

Jeg fikk "lov" av legen min å jobbe natt helt til siste trimester.
Jeg jobbet ikke mange vaktene da, og hadde i utgangspunktet en hvilende stilling. Men det var mye våkentid, likevel.

Takk for svar:) nei sjangser kommer jeg absolutt ikke til å ta. Kjenner det jo godt på kroppen når jeg ikke er gravid så skjønner at det ikke er ideelt når jeg er gravid. Bare lurte på hvilke løsninger som finnes egentlig. Kollegaer kommer jo til å lure om en plutselig går på dag liksom:p
Jobber kun netter, og det er ikke hvilende nattevakt, selvom det ofte er rolig:)

Takk for svar:) nei sjangser kommer jeg absolutt ikke til å ta. Kjenner det jo godt på kroppen når jeg ikke er gravid så skjønner at det ikke er ideelt når jeg er gravid. Bare lurte på hvilke løsninger som finnes egentlig. Kollegaer kommer jo til å lure om en plutselig går på dag liksom:p
Jobber kun netter, og det er ikke hvilende nattevakt, selvom det ofte er rolig:)
Ja er det som er litt kjipt at en "røper" seg fort da ja.. Evt må du spør legen om sykemelding men det er jo ikke det beste alternativet det heller:p er vel pga hormoner en produserer om natten eller noe slik.

Ja er det som er litt kjipt at en "røper" seg fort da ja.. Evt må du spør legen om sykemelding men det er jo ikke det beste alternativet det heller:p er vel pga hormoner en produserer om natten eller noe slik.
Kan det tilrettelegges med dagjobb har vel ikke legen lov å sykemelde....

Kan det tilrettelegges med dagjobb har vel ikke legen lov å sykemelde....
Nei egentlig ikke. Men kommer jo helt an på legen. Hvis du har store problemer med å fortelle om en graviditet tidlig pga feks gjentatte spontanaborter så tror jeg ikke legen hadde nektet en sykemelding.

Jeg fikk beskjed av en lege at jeg ikke burde jobbe natt, men fastlegen sa det ikke var noe problem. Jeg ble så dårlig etterhvert at jeg ikke kunne jobbe dag eller natt, men de første 4 mnd jobba jeg 65% natt pluss dagjobbing i krevende arbeidsmiljø. Ikke noe jeg vil anbefale andre å gjøre. Baby og helsa kommer først!

Fikk beskjed om at det ikke var noe problem å jobbe natt av legen min :) Men hadde ikke nattvakter på turnus de siste mnd uansett. Tenkte mest på dersom det skulle skje noe og vi var kun to sykepleiere der på natt, med opp til 26pasienter. Ville ikke utsette medarbeider eller pasienter for min tilstand da lenger. Lege sa at siden min jobb var en slags bedrift så skulle de tilrettelegge over til dagtid, evt kunne han sykmelde meg dersom de var vanskelig, men ble som sagt aldri noen problemstilling for meg da jeg slapp unna uansett :) Men pass hvertfall godt på selv at du får nok timer og ikke blir stående i gjeld til arbeidsplassen, det skjedde nemmelig med ei jeg jobber med :confused:

Men med fastlønn kan jeg vel ikke trekkes i lønn? Må vel få de nattetilleggene fordet dersom jeg trenger tilrettelegging?

Fikk beskjed om at det ikke var noe problem å jobbe natt av legen min :) Men hadde ikke nattvakter på turnus de siste mnd uansett. Tenkte mest på dersom det skulle skje noe og vi var kun to sykepleiere der på natt, med opp til 26pasienter. Ville ikke utsette medarbeider eller pasienter for min tilstand da lenger. Lege sa at siden min jobb var en slags bedrift så skulle de tilrettelegge over til dagtid, evt kunne han sykmelde meg dersom de var vanskelig, men ble som sagt aldri noen problemstilling for meg da jeg slapp unna uansett :) Men pass hvertfall godt på selv at du får nok timer og ikke blir stående i gjeld til arbeidsplassen, det skjedde nemmelig med ei jeg jobber med :confused:
Glemte å quote deg i forje innlegg:rolleyes:

Jeg jobbet natt helt til jeg gikk ut i permisjon sist, men jeg anbefaler det ikke. Det var veldig tungt, spesielt mot slutten, og jeg hadde en del plager jeg kunne ha unngått hvis jeg hadde sovet nok og når jeg skulle (kvalme og utmattelse, blant annet). Jeg fikk også svangerskapsforgiftning på slutten, det har sikkert ikke noe med saken å gjøre, men stress og slitenhet hjelper jo ikke, og jeg har en stressende jobb. Denne gangen er jeg sykemeldt, og det er jeg glad for. Jeg har lært! :p

Jeg jobbet natt helt til jeg gikk ut i permisjon sist, men jeg anbefaler det ikke. Det var veldig tungt, spesielt mot slutten, og jeg hadde en del plager jeg kunne ha unngått hvis jeg hadde sovet nok og når jeg skulle (kvalme og utmattelse, blant annet). Jeg fikk også svangerskapsforgiftning på slutten, det har sikkert ikke noe med saken å gjøre, men stress og slitenhet hjelper jo ikke, og jeg har en stressende jobb. Denne gangen er jeg sykemeldt, og det er jeg glad for. Jeg har lært! :p
Takk for svar:-) nei kan aldri tenke meg det er spesielt bra. Får høre hva lege og arbeidsgiver sier tenker jeg, men frister ikke mye å gå natt når det står så mange steder at det ikke er anbefalt..

Jeg har sagt fra på jobb at jeg var gravid med en gang jeg har fått positive tester, slik at jeg har fått byttet bort nattevaktene. Nattjobbing øker risikoen for spontanabort, og da er det litt for sent å si fra når du er halvveis i svangerskapet...

Back
Topp