gravid og mistet jobben

nr2pågang

Første møte med forumet
Jeg har havnet i en lei situasjon. Har mistet jobben grunnet nedbemanning på arbeidsplassen. Min oppsigelsestid løper til 31.07. Jeg skal ut i fødselspermisjon senest den 5. august med mindre det blir keisersnitt. Min lønn overstiger 6G og arbeidsgiver dekker full lønn i permisjonen for sine ansatte. Spm. er hvordan dette stiller seg dersom jeg benytter meg av muligheten for å gå ut i permisjon tidligere (har krav på å gå ut 12 uker før ref. $14.10 folketrygdloven) eller om jeg får keisersnittsdato som gjør at jeg går ut i fødselsperm noen uker tidligere (altså før oppsigelsestidspkt.). Da skal jeg vel fortsatt stå som ansatt ut permisjonstiden samt har krav på de rettigheter selskapet har for sine ansatte ref. arbeidsmiljøloven $15-9-2?
Noen som har erfaring med dette?[:@]

ORIGINAL: nr2pågang

Jeg har havnet i en lei situasjon. Har mistet jobben grunnet nedbemanning på arbeidsplassen. Min oppsigelsestid løper til 31.07. Jeg skal ut i fødselspermisjon senest den 5. august med mindre det blir keisersnitt. Min lønn overstiger 6G og arbeidsgiver dekker full lønn i permisjonen for sine ansatte. Spm. er hvordan dette stiller seg dersom jeg benytter meg av muligheten for å gå ut i permisjon tidligere (har krav på å gå ut 12 uker før ref. $14.10 folketrygdloven) eller om jeg får keisersnittsdato som gjør at jeg går ut i fødselsperm noen uker tidligere (altså før oppsigelsestidspkt.). Da skal jeg vel fortsatt stå som ansatt ut permisjonstiden samt har krav på de rettigheter selskapet har for sine ansatte ref. arbeidsmiljøloven $15-9-2?
Noen som har erfaring med dette?[:@]

Tanken er god, men jeg vil tro at du uansett vil miste alle dine rettigheter i selskapet den dagen du er oppsagt og nav vil da overta utbetalingen.. Dette taper du dessverre mye på, men en bedrift i en vanskelig situasjon som må si opp folk vil aldri i livet tape penger på å betale ut permisjonspenger til en person som ikke lenger jobber hos dem.. Den loven du referer til sier jo at gravide ikke skal sies opp FORDI de er gravide - men i en siutasjon hvor bedriften nedbemanner og det er flere som mister jobben tror jeg ikke det er noe eget oppsigelsesvern for gravide. Anbefaler deg til å ta kontakt med arbeidstilsynet og høre deres fortolkning av loven..

Takk for tilbakemeldingen[:)]. Beklageligvis ser det ut til å bli vanskelig å få noe konkret svar på dette. Jeg har allerede værti kontakt med barne og likestillingsdep., arb.tilsynet og NAV. Vet ikke om jeg er så overbevist om at det beskyttelsesvernet man har som gravid er så veldig imponerende...  

Jeg skal dessverre gi deg et konkret svar. Du er nok dessverre oppsagt.

Det er riktig at du som hovedregel ikke kan sies opp når du er sykemeldt eller i fødselspermisjon, men hvis du mottar oppsigelsen før du går ut i permisjon så er du dessverre oppsagt fra den dato som er oppgitt i oppsigelsen. (Det samme gjelder dersom firmaet sender oppsigelsen rekommandert mer enn 7 dager før permisjonen starter.)

Dersom oppsigelsen av andre grunner er urettmessig så kan du, innen fristen på to uker, kreve å stå i stilling til det foreligger rettslig avklaring. Dette vil jeg ikke anbefale dersom du ikke har et meget godt grunnlag for det.

ORIGINAL: Snekkern

Jeg skal dessverre gi deg et konkret svar. Du er nok dessverre oppsagt.

Det er riktig at du som hovedregel ikke kan sies opp når du er sykemeldt eller i fødselspermisjon, men hvis du mottar oppsigelsen før du går ut i permisjon så er du dessverre oppsagt fra den dato som er oppgitt i oppsigelsen. (Det samme gjelder dersom firmaet sender oppsigelsen rekommandert mer enn 7 dager før permisjonen starter.)

Dersom oppsigelsen av andre grunner er urettmessig så kan du, innen fristen på to uker, kreve å stå i stilling til det foreligger rettslig avklaring. Dette vil jeg ikke anbefale dersom du ikke har et meget godt grunnlag for det.

Ja. Og dersom du har opptjent rett til foredrepenger, vil NAV overta utbetalingene. Det må arb.giver melde ifra om.

Ring til NAV om du er usikker[:)] Det gjorde eg og di er veldig behjelpelige som regel da[8D]

Hei igjen,
Jeg er fullt klar over at jeg er oppsagt, men jeg har rettigheter som gravid.
I forarbeidene til aml loven paragraf 15-9-2 er det dokumentert følgende: "Blir en arbeidstaker lovelig oppsagt til en slik tid at tidspunktet for fratreden faller innenfor det tidsrom vedkommende har permisjon iht. paragraf 31 eller 32, er oppsigelsen i prinsippet gyldig, men oppsigelsesfristen forlenges med permisjonstidens lengde. har feks. halve oppsigelsesfristen gått når permisjonen påbegynnes, skal den siste halvdelen av oppsigelsesfristen løpe fra permisjonens utløp."
Noen som har prøvd dette for forliksrådet eller retten??

Men du sier jo selv at permisjonen utløper i slutten av juli og du skal ut i permisjon i august. Ergo er du ikke i permisjon når du blir oppsagt og dermed gjelder dette ikke deg.

Vi mener at termindatoen er en til to uker for sen. I tillegg er det mulig det blir keisersnitt. Dersom det blir keisersnitt eller endret termindato skal jeg ut i permisjon i juli måned, altså når jeg er under oppsigelse...

Back
Topp