Gravid og mistet jobben

ildtiger

Blir kjent med forumet
Idag fikk eg den forferdelige beskjeden att jeg har mistet jobben pga innsparinger i firmaet.  Hva i alverden skal jeg gjøre nå? Det er vell ingen som vil ansette ei jente som skal ut i permisjon om 7 mnd... Hva slags rettigheter har jeg fra det offentlige? Har allerede sendt ut masse søknader. Men hvordan vil arbeidsgivere reagere på att jeg er gravid?

*sliten, frustrert, stressa og lei*emoticon

ta kontakt me nav , og du kan få ledighetstrygd og få permisjonspenger av d  vil eg tro :)

tror de arbeidsløstrygd går som intekt slik at du får svangerskaps penger,men da må en stå som arbeidssøker,men ska ikke si sikkert
får håpe du får deg en jobb

håper også på jobb, er ikke av typen som liker å gå og slenge. snakka me en på telefonen idag, han var kjempe posetiv , helt til eg sa eg var gravid... Akkurat nå er alt mørkt og trist, ikke sånn eg ville att den fantastiske svangerskapet med vårt første barn skulle bli..

Snakk med NAV og forhør deg om dine rettigheter. Du skal være ekstra beskyttet på arbeidsmarkedet når du er Gravid!

holder nå på med det store arbeidet med og samle alle papirene eg trenger for å gå til NAV og søke om dagpenger / arbeidsledighets trygd... det er jo ett fjell...

Melder du deg arbeidsledig og har rett på dagpenger så teller det som arbeid i forhold til permisjonsrettigheter. Det er i overkant av 60% av inntekten din, og dette blir da grunnlaget ditt for permisjonspenger. 

Jeg fikk ny jobb når jeg nesten var 3 måneder på vei, var ærlig med arbeidsgiver fra uke 6 når jeg fikk tilbudet siden jeg visste det gikk rykter om min graviditet i miljøet, de trakk tilbake tilbudet, jeg kontaktet fagforeninga mi og de kontaktet firmaet jeg hadde fått tilbudet i fra, og plutselig hadde jeg jobb :-) Du trenger ikke å si i fra at du er gravid når du søker jobb, så jeg ville prøvd å holde det hemmelig så lenge som mulig (har lært) også i forhold til omgivelsene, for ryktene sprer seg fort.. Arbeidsgiver trenger ikke å vite om eventuell graviditet før 3 måneder før du skal til med permisjonen (er litt usikker så noen må rette på meg hvis jeg tar feil her, men mener det er da man må søke om permisjonspenger).. 

Er så redd for att det skal føre til ny arbeidsløshet viss jeg holder det til bake. trodde man måtte opplyse om ting som var viktige når det kommer til helse. eg jobber i ett yrke med mye tunge løft osv, og trenger jo eventuelt tilrettelegging av arb.plass iløpet av svangerskapet..

d e ulovlig å gi sparken grunna graviditet ;)

pianøtt skrev:
d e ulovlig å gi sparken grunna graviditet ;)

Her er vel ikke begrunnelsen graviditet, men nedbemanning på grunn av økonomi i firmaet. Det er ikke lov å sparke noen fordi de er gravide, men er lov å si de opp av andre årsaker.. Så man er ikke fullstendig beskyttet fra oppsigelse fordi man er gravid. 

AML:

§ 15-9.  Oppsigelsesvern ved svangerskap, og etter fødsel eller adopsjon

(1) Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted i denne perioden, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må dokumenteres ved legeattest dersom arbeidsgiver krever det.

Til ildtiger: Er det flere som har blitt sagt opp eller gjelder det bare deg?

Dersom det er 7 måneder til du skal ut i permisjon, har du vel akkurat blitt gravid.
Det er ikke lov for en potensiell arbeidsgiver å spørre om graviditet og familieplanlegning i forbindelse med en ansettelsesprosess, man er heller ikke pliktig til å oppgi det.
En arbeidsgiver har heller ikke lov til å unnlate seg  å gi en jobb til en som er gravid dersom den gravide er den best kvalifiserte.

Lykke til med jobb søkingen..

det er bare meg. Men eg var nederst av to sjefer der de bare trengte en, og de andre er ungdomsskole jenter so ikke har like høy lønn..

Det skal ikke være sånn, men er dessverre sånn mange steder likevel, at et graviditet står i veien for jobbmuligheter. Jeg er av de (mange!) som ikke fikk nytt engasjement igjen etter at jeg ble gravid, selv om kompetansen min var mer enn god nok. Dessverre orket jeg ikke stå på barrikadene, for jeg var sliten og lei av en (i mine øyne) udugelig sjef. Så jeg ble hjemme med barna i nesten tre år, før jeg begynte i en ny stilling hvor jeg trivdes mye bedre. 

Mitt tips er (dessverre!) å holde tett ang. graviditeten så lenge som mulig. 

Hvordan blir det da, når eg to mnd etter eg begynte i jobben, begynner å få kul på magen? åh, alt er så vanskelig, vanskelig og feil..

hvordan får man råd til å være hjemme med barna så lenge?? jeg ser ikke annet en svart på en liten periode. hadde vært godt å kunne vite hvordan andre klarer seg..

ildtiger skrev:
Hvordan blir det da, når eg to mnd etter eg begynte i jobben, begynner å få kul på magen? åh, alt er så vanskelig, vanskelig og feil..

Så klart du må fortelle før eller siden. Senest 3 måneder før du skal ut i permisjon.
Eller som min forrige sjef sa: "Når jeg ansetter kvinner i den alderen, er det min risiko for at en eller flere må ut i permisjon før eller siden". Det var ment som at vi ikke skulle være redde for hvordan jobben ville reagere dersom vi ble gravide

ildtiger skrev:

Jeg ville nok ha tenkt på meg selv i denne situasjonen. Det er noe med oss jenter og samvittighet, og der brente jeg meg.. Ville spille med åpne kort, og det ble mye styr ut av det.. men jeg visste det gikk rykter, siden jeg var så dårlig på det tidspunktet, og miljøet jeg jobber i er veldig veldig lite, så alle kjenner alle.. Men det straffet seg å være ærlig, så jeg råder ingen å være ærlig om dette.. 

Men jeg skjønner godt at du synes det er vanskelig. 

ildtiger skrev:
hvordan får man råd til å være hjemme med barna så lenge?? jeg ser ikke annet en svart på en liten periode. hadde vært godt å kunne vite hvordan andre klarer seg..

Jeg var først hjemme ett år med foreldrepenger for eldste, så hadde jeg tenkt meg ut i jobb igjen høsten etter. Det ble da litt under et halvår ekstra ulønnet permisjon, som vi hadde regnet på at vi skulle klare økonomisk med én inntekt. Men så presterte vi å bli gravide igjen da, og satt med skjegget i postkassen fordi jeg ikke rakk opparbeide rett på foreldrepenger (jobber i skole, var ingen mulighet for jobb før august - termin var i november) Så jeg fikk engangsutbetaling fra NAV og så måtte vi klare oss på én inntekt. Hell i uhell, så fikk mannen lønnsøkning og han tjente forholdsvis ok fra før av. Vi hadde det ikke fett, men det gikk. Null sosialt liv, aldri kino eller sånne ting, sjelden nye klær eller annet ekstra. Svigers kjøpte mye klær til ungene og minste arvet av eldste. 

Belissima skrev:
Melder du deg arbeidsledig og har rett på dagpenger så teller det som arbeid i forhold til permisjonsrettigheter. Det er i overkant av 60% av inntekten din, og dette blir da grunnlaget ditt for permisjonspenger. 

Neida, neida :)  Man får regnet snitt av siste 3 år, hvis det er til fordel. :)
Så du kan nok regne med omtrent samme lønn som du har nå, i permisjonstiden.
(Hvis du har jobba de siste 3 årene da..)

Jeg synes _ikke_ du skal si noe.. Om du får kul på magen om to mnd, si det da vel! arbeidsgiveren din vet vel ikke når du fant ut av graviditeten?

Back
Topp