Gravid og matforgiftning

PippiLangstrømpe

Glad i forumet
Jeg har ikke presentert meg i termingruppen enda, tror jeg er redd for å jinxe det. Har dårlig erfaring med avbrutt graviditet uke 12 tidligere. Jeg er 11+1 i dag. Men nå er jeg veldig bekymret og vil jeg gjerne spørre om noen her har innspill :sad010

Etter middag ute på en fin restaurant i går, ble jeg matforgiftet. Vet ikke helt hva kilden er. Men vi er to som spiste det samme og ble syke. Har vært dårlig i hele natt. Spiste to retter og forretten var røkelaks. Jeg har lest man bør være forsiktig, men at det skal gå bra godt innenfor holdbarheten. Tenkte i øyeblikket at det sikkert var trygt på en fin restaurant. Nå er jeg helt fra meg og sikker på jeg har fått i meg listeria. Ser for meg å igjen oppleve et sykt foster…

Er det noen som har vært redd for det samme noen gang? Eller som har fått noen gode råd? Noen som har noe beroligende eller konstruktivt å bidra med?❤️
 
Jeg har ikke noen spesielt gode råd, men man kan testes for listeria. Hvis du vil vite hva det er, og hva man eventuelt kan gjøre. Listeria kan testes med en blodprøve og behandles med antibiotika. Så sent i svangerskapet ville det for meg være verdt å ta den blodprøven. Stå på krava, tipper legene sier «meh»,
 
Jeg har ikke presentert meg i termingruppen enda, tror jeg er redd for å jinxe det. Har dårlig erfaring med avbrutt graviditet uke 12 tidligere. Jeg er 11+1 i dag. Men nå er jeg veldig bekymret og vil jeg gjerne spørre om noen her har innspill :sad010

Etter middag ute på en fin restaurant i går, ble jeg matforgiftet. Vet ikke helt hva kilden er. Men vi er to som spiste det samme og ble syke. Har vært dårlig i hele natt. Spiste to retter og forretten var røkelaks. Jeg har lest man bør være forsiktig, men at det skal gå bra godt innenfor holdbarheten. Tenkte i øyeblikket at det sikkert var trygt på en fin restaurant. Nå er jeg helt fra meg og sikker på jeg har fått i meg listeria. Ser for meg å igjen oppleve et sykt foster…

Er det noen som har vært redd for det samme noen gang? Eller som har fått noen gode råd? Noen som har noe beroligende eller konstruktivt å bidra med?❤️
'Vaksne menneske viser ingen eller milde, influensaliknande symptom etter listeriasmitte. Hos nyfødde, gravide og andre individ med nedsett immunforsvar kan ein sjå alvorlegare sjukdom, som sepsis, hjerne- og hjernehinnebetennelse. Hos gravide kvinner kan infeksjonen føra til smitte av fosteret, sepsis hos fosteret og abort. Inkubasjonstida kan vara frå 24 timar til 3 månader."



Tenker det du beskriver ikke høres ut som symptomene listet her, det høres også ut som om du ble syk før 24t som også er et godt tegn. Men alltid lurt å gå til legen en gang for mye enn en gang for lite.

Til info ville jeg ikke spist røket mat basert på om det er en fin restaurant o.l. Listeria kommer av at kjøttet blir utsatt for bakterien (pga. uhygieniske forhold før røking) og så utilstrekkelig varmebehandling (slik at bakterien ikke blir drept), og resturanten har sannsynligvis ikke røket den selv. Regelverket er ganske strengt om hygienisk så er svært skjeldent et problem i Norge. Vet om flere gravide som velger å spise røkt mat, jeg velger selv å unngå det nettopp pga slike situasjoner og da vet jeg at jeg hadde overtengt og blitt gal.

Høyst sannsynlig er dette bare en standard matforgiftning, masse god bedring :Heartpink
 
Last edited:
Takk☺️ Du har nok rett i at det er et godt tegn med umiddelbare symptomer. Og jeg fikk jo raskt tømt alt ut av kroppen igjen. Jeg håper legen likevel går med på å ta en blodprøve.

Det er så typisk, for egentlig har jeg droppet røkelaks og alt annet som står i anbefalingene. Men så ble jeg revet med på middagen fordi jeg allerede skilte meg ut med alkoholen og ville bli med på forrett. Så plutselig tok jeg det valget i farten. Dumt! Nettopp fordi, som du sier, man bli jo sprø når man havner her…
 
Jeg hadde matforgiftning rundt uke 10-11, og var hos legen på dag 3. Han var overhode ikke bekymret siden jeg fikk i meg vann og klarte å holde greit på det. Han ringte gynekolog på sykehuset da jeg ikke var fornøyd med svaret hans, men hun sa det samme. Så lenge jeg fikk i meg væske er sjansen minimal for at det ville gå ut over lille frøet i magen. Ingen nevnte noe om listeria.

Har i ettertid vært på otul hvor alt var helt i orden, heldigvis.

God bedring! :Heartpink
 
Jeg hadde matforgiftning rundt uke 10-11, og var hos legen på dag 3. Han var overhode ikke bekymret siden jeg fikk i meg vann og klarte å holde greit på det. Han ringte gynekolog på sykehuset da jeg ikke var fornøyd med svaret hans, men hun sa det samme. Så lenge jeg fikk i meg væske er sjansen minimal for at det ville gå ut over lille frøet i magen. Ingen nevnte noe om listeria.

Har i ettertid vært på otul hvor alt var helt i orden, heldigvis.

God bedring! :Heartpink
Takk ❤️ Det var beroligende å høre! I går kveld fikk jeg vite at det ikke var røkelaks som gjorde meg syk og fastlegen var tydelig på at listeria var veldig sjelden og ikke skapte reaksjon så raskt. Nå er jeg frisk igjen også, så da prøver jeg å roe meg ned ☺️ UL om en uke, gleder meg til det! Håper å kunne slappe av litt etter den.
 
Back
Topp