Gravid og legemiddelhåndtering

Fruen87

Glad i forumet
Oktobergull 2022
Er det flere her som er helsepersonell og som håndterer legemidler? Jeg er relativt nyutdannet så har ikke 100% oversikt over alle legemidler som ikke skal administreres av gravid helsepersonell. Jeg føler ikke jeg finner en særlig god oversikt på nettet. Kanskje noen her har legemidler de vet om så skriv det gjerne i posten.

Er det flere her som er helsepersonell og som håndterer legemidler? Jeg er relativt nyutdannet så har ikke 100% oversikt over alle legemidler som ikke skal administreres av gravid helsepersonell. Jeg føler ikke jeg finner en særlig god oversikt på nettet. Kanskje noen her har legemidler de vet om så skriv det gjerne i posten.

Jobber selv i helsevesenet, og vet med sikkerhet at du ikke bør håndtere tabletter som inneholder cellegift, hos oss har kreftsykepleier merket bokser og dosetter som inneholder div tabletter som gravide bør unngå. Jeg jobber i hjemmesykepleien, så får jeg også "slippe" å dra til brukere som bruker cellegift. Snakk vet ikke om det er noe annet medisiner vi bør unngå, men er cellegift værtfall. Også er jeg nøye med håndhygiene og hansker ved håndtering av dosetter og medikamenter.:woot:

Jeg bruker også helst hansker nå, men noen ganger glemmer jeg det eller har ikke hansker lett tilgjengelig. Men jeg prøver alltid å utføre god håndvask etter «medisinrunden». Som guttemamma93 skriver skal man ikke håndtere cytostatika. Pasienter som mottar cellegift kan ha rester i kroppen i rundt 72 timer etter. Også vet jeg at du ikke skal ta på proscar tablett. Men dersom det skulle oppstå en situasjon hvor det må håndteres, bruk hansker og utfør god håndhygiene så skal det nok gå veldig bra. Legger ved to bilder :)

Vedlegg

• 40CF59F2-3877-4B11-B0B7-404FF1C9E6EA.png
    40CF59F2-3877-4B11-B0B7-404FF1C9E6EA.png
    347,9 KB · Visninger: 17
  • 6BD0580E-0393-4C5B-9CED-60BB30715C6A.png
    6BD0580E-0393-4C5B-9CED-60BB30715C6A.png
    662,2 KB · Visninger: 17
Ja, men trodde det ikke hadde noe å si når vi ikke tar på tablettene?

Er også helsepersonell og syntes dette er vanskelig! Vet i hvertfall at man ikke skal administrere cymvene og ikke blande valcyte. Samt cytostatika som fler her nevner. Tenker også at det er lurt å bruke hansker ved all legemiddelhåndtering.

Jobber selv i helsevesenet, og vet med sikkerhet at du ikke bør håndtere tabletter som inneholder cellegift, hos oss har kreftsykepleier merket bokser og dosetter som inneholder div tabletter som gravide bør unngå. Jeg jobber i hjemmesykepleien, så får jeg også "slippe" å dra til brukere som bruker cellegift. Snakk vet ikke om det er noe annet medisiner vi bør unngå, men er cellegift værtfall. Også er jeg nøye med håndhygiene og hansker ved håndtering av dosetter og medikamenter.:woot:
Jeg og jobber i helsevesenet. Og cellegift vet jeg. Men ble usikker på hormonpreperater mot kreft. De er jo en del av kreftbehandling. Vi har desverre ikke noe godt system for merking.

Fant også ut man skal utøve forsiktighet med adrenalin. Dette er ett medikament sønnen min bruker så den fikk jeg ganske hetta for...

Er også helsepersonell og syntes dette er vanskelig! Vet i hvertfall at man ikke skal administrere cymvene og ikke blande valcyte. Samt cytostatika som fler her nevner. Tenker også at det er lurt å bruke hansker ved all legemiddelhåndtering.
Ja tror det blir hansker og pinsett fremover.

Back
Topp