Gravid og løfting!

Bkno3831472

Andre møte med forumet
Hei! Jeg jobber som vikar på ubestemt tid litt framover nå i barnehage med barn fra 1-2 1/2 år,og da er det mye løfting. Jeg er rett over 7 uker på vei. Er dette farlig og risikabelt for fostert i magen å løfte så mye? og det er mye stress fordi dagen på jobb går i et hele tiden.

Skal ikke være farlig så tidlig i svangerskapet nei. Men du må jo selv kjenne etter hva kroppen din klarer, det er jo veldig individuelt:p

Jeg løfter mye på jobben selv hele dagen. Har spurt både jordmor og lege om det er farlig. De sa det ikke er farlig i det hele tatt. Du må bare føle det på kroppen selv. Jeg f. eks prøver å unngå å løfte så mye nå pga jeg får vondt i ryggen og i ishijas nerva bak i rumpa ;P. Så føl det på kroppen selv ;)

Er selv 23 uker på vei og har jobbet med tunge løft fra starten av.

Jobber i bhg, og har tre barn. Jeg har greid å jobbe i alle tre uten sykmelding. Unngå de tyngste løftene når det er mulig.

Løfting øker ikke sjanse for spontanabort dersom du er redd for det.

De løftene man er vant til fra før kan man fortsette med som gravid :) Mot slutten bør man vel være litt mer forsiktig pga eventuelle ryggsmerter o.l.

Bare man løfter riktig og unngår de aller tyngste løftene, så går det veldig greit :) Jobbet i barnehage både i forrige svangerskap og gjør det nå også i dette svangerskapet :)

Jeg fikk beskjed om at jeg merker når jeg har løftet for tungt så ingen fare;) kjenner det i korsryggen om det blir for masse;)

Nei det er ikke farlig å løfte! Når du er i tredje trimester kan det hende du merker at det blir for tungt, lytt til kroppen din. Lær løfteteknikk og ta i bruk hjelpemidler. La barna klatre opp og ned til stellebordet og på tripptrappstolene og sånn selv.

Jeg jobbet i barnehage på småbarndavdeling, men jeg løftet nesten aldri.
Ingen av kollegaene mine gjorde det heller.
Ved bleieskift klatret barna på selv til stellebordet, vi hadde en sånn liten trapp. De største ungene skiftet jeg på mens jeg satt på en sånn krakk med hjul.

Hvis en unge var lei seg og ville ha trøst, satt jeg på gulvet med ungen på fanget istedenfor å bære ungen.
Jeg satt på gulvet når jeg kledde på ungene for å gå ut.
Jeg krabbet rundt på gulvet når jeg skulle rydde leker.
Hvis jeg skulle tørke av bord og stoler, satt jeg på en krakk med hjul.
Samme hvis jeg skulle rydde ut av oppvaskmaskinen, jeg satt og tok ut ting først opp på kjøkkenbenken og så oppi skapene.

Med andre ord, det finnes mange løsninger!

Hadde jeg ikke gjort det hadde ryggen min tatt kvelden uansett om jeg hadde vært gravid eller ikke!

Det var forresten ikke lov i den barnehagen jeg jobbet i å bære barn.
Sjefen ville ikke at de ansatte skulle få ryggproblemer.
Unger som var lei seg fikk trøst ved å sitte på fanget mens de voksne satt selv.

JM fortalte meg at løft går bra så lenge man lytter til kroppen, får man vondt i mage, underliv eller bekken bør man sette det ifra seg med en gang. Her er jeg veldig forsiktig med hvor tungt jeg prøver å løfte, har måttet gi meg noen ganger. Lytt til kroppen din :)

Hei! Jeg jobber som vikar på ubestemt tid litt framover nå i barnehage med barn fra 1-2 1/2 år,og da er det mye løfting. Jeg er rett over 7 uker på vei. Er dette farlig og risikabelt for fostert i magen å løfte så mye? og det er mye stress fordi dagen på jobb går i et hele tiden.
jeg jobber som ped.leder på liten avdeling og unngikk å løfte frem til uke 12 :) Men etter det har jeg unngått de verste løfta. Nå løfter jeg ingen fordi jeg sliter med rygg/bekken og er sykemeldt. Kjenner meg så altfor godt igjen med stress og en hverdag som går i ett, som ped.leder sitter man med mye ansvar også, så det er både psykisk og fysisk utfordrende. Ta det med ro når du kan, og selvom du ikke merker det i ryggen/bekkenet nå så kan det plutselig komme. Jeg var nok altfor lite forsiktig sånn sett, så viktig at du kjenner etter og heller er føre var :)

Er ikke farlig å løfte/bære selv om du er gravid :) kan bli litt mer rygg vondter på slutten av svangerskapet, men det er ikke farlig.

Jeg løfta vekter frem til 5 dager før termin:)

Back
Topp