gravid og løfting

jas

Forumet er livet
lurer litt på hva som evt er greit å løfte og ikke?
Jeg jobber i barnehage og blir nødt til å løfte ganske mye, men er det litt farlig?
Vet jeg kan virke litt overbeskyttende, men vi har prøvd så utrolig lenge nå, og har ikke lyst til å utfordre sjebnen mer enn nødvendig...
Så jeg lurte på hva andre har fått beskjed om i forbindelse med løfting og bæring...

Jeg har ikk fått noen spesiell beskjed jeg jobber i barnehage. Men nå løfter jeg kun ungene ut av vognene når de har sovet. Dropper å løfte dem når de har slått deg ol...
Merker det er tungt å kle på 16 stk he he men det går.
Ikke gjør mer enn det du føler går. Snakk med de andre så hjelper de til med å avlaste deg..
Lykke til videre.

Har hørt at du ikke skal løfte over 10 kg, men er ikke sikker.. det beste er å bruke sunn fornuft[:)]

Jeg jobber også i barnehage og den største er 2 år så det blir en del løfting, men jeg prøver å unngå det tyngste. Har laget meg en egen teknikk når jeg kler av og på og er flink til å sette meg ned med ungene på fanget i steden for å bære de.

Jeg jobber med barn med spess behov samt på utvidet avdeling med 25 barn... Det er bare så slitsomt. Lurer på hvordan jeg skal klare å stå tiden ut... ja ja

prøv deg litt fram, jeg løfter på gutten min som er 12 kilo, henter ved, løfter egentli det meste. har gått bra, men til noen går det ikke så bra

Jeg har hørt at grunnen til at en ikke skal løfte tungt er for ens egen rygg og kropp..
Det har ikke så mye innvirkning på babyen..

Jeg har hørt begge deler, så jeg tar ingen sjanser..løfter minst mulig, og får kjæresten til å ta de tyngste løftene..

ORIGINAL: Jas

lurer litt på hva som evt er greit å løfte og ikke?
Jeg jobber i barnehage og blir nødt til å løfte ganske mye, men er det litt farlig?
Vet jeg kan virke litt overbeskyttende, men vi har prøvd så utrolig lenge nå, og har ikke lyst til å utfordre sjebnen mer enn nødvendig...
Så jeg lurte på hva andre har fått beskjed om i forbindelse med løfting og bæring...

Jobber oxo i barne hage og har selv lurt på dette..Jeg jobber med 1-2år..Så det blir en del løft der..Er fortiden sykemeldt jeg da..Men det er mest fordi jeg går konstant kvalm.Å da er det ikke akkurat så artig å gå rundt blandt barn og personalet som maser hele tiden..Men håper på å begynne igjen snart..Blir lei å gå hjemme alene hele tiden...

Jeg har en meget fysisk tung jobb, med masse tunge løft (alt fra 10-60 kg). Legen har sagt til meg at det er ikke noe farlig å løfte i svangerskapet, men dersom jeg skulle få blødning eller annet ubehag skulle jeg ta kontakt. Er nå i 33 uke, og det har gått helt fint frem til nå. Merker at det begynner å bli tyngre nå fordi jeg må løfte ut fra magen, og det tar på ryggen, så nå skal jeg trappe ned litt!!
Har hørt av gamle tanter (som alltid er litt overnervøse) at morkaken kan løsne ved tunge løft..men har ingen fakta på dette. Mulig legen vet, men har glemt å spørre!!
Kjenn på kroppen din hva du føler du tåler selv, arbeidsplassen er pliktig å omplassere deg dersom du føler det blir for tungt! Lege eller jordmor kan fylle ut omplasseringsskjema for deg, og arbeidsgiver kan søke tilskudd for omplassering;o)
Lykke til videre ;o)

Jeg jobber også i barnehage, jeg fant mine teknikker. Fikk bekkenløsning m streng beskjed om å ikke løfte... så prøv å ungå d tyngste løftene! [:D]

Lykke til!![;)]

Hei!

Jeg jobber også i bhg. Mest på 3-6 års avdeling, men er ca 1 dag pr uke på 0-3. På 3-6 er det garderobesituasjon og påkledning som er verst. På 0-3 er det opp og ned av stellebord og bøying opp og ned som er verst .. Men hva som er farlig og ikke vet ikke jeg helt. Må vel kjenne etter hva man greier. Alt blir tyngre etterhvert tor jeg. Lurt å finne egne løsninger. Sette seg på en stol i garderoba f.eks og be barna komme dit for å få hjelp! Det klarer de fint! Og så blir de så flinke til å prøve selv og å ta hensyn!
Og så er det viktig å si fra til medarbeiderne sine når en ikke føler at ting går bra ... Viktig å be om hjelp!

Bruk sunn fornuft, og løft riktig. bøy deg ned og reis deg med knærne.. Så går det nok bra[:)]

jeg jobbet i en annen barnehage en den jeg jobber i nå for et år siden, de hadde stellebord med heis! så det var bare å trykke på en knapp så kunne ungen krabbe på og så var det bare å heise de opp i ruktig høyde;) veldig smart;)

Back
Topp