Gravid og kvalm

*Josefine

Forelsket i forumet
Jeg syns dette er et vanskelig tema, dette med kvalme og sykemelding.

Sist jeg var gravid var jeg så grusomt kvalm i uke 6 -14, at jeg var sykemeldt. Jeg orket ingenting, bare lå på sofaen, brakk meg mye men kastet lite opp.
Fikk spist innimellom, ble plutselig bråsulten og måtte spise.

Nå er jeg meget tidlig i ny graviditet, og kjenner kvalmen veldig om morgenen/midt på dagen allerede, brekker meg litt men har fortsatt ikke kastet opp. Jeg er også forferdelig trøtt, og har samtidig en liten tass jeg skal ta meg av hjemme.

Jeg føler meg litt "feig" eller hypokonder, men har sterkt ønske om å sykemelde meg om dette skal fortsette i noen uker, som det gjorde sist.
Men er redd for at de andre på jobben skal tenke..ingen vet nemlig at jeg er gravid..

Men hvor vanlig er det egentlig å være sykemeldt av svangerskapskvalme i starten av svangerskapet? Uten at kvalmen er så ille at man ikke får i seg vått eller tørt, og må innlegges på sykehus.

Tror jeg legger inn en spørris.
Men fint om dere kommenterer.

Jeg tenker at det er ingen som takker deg for at du kjører deg helt ut på å jobbe når man er dårlig.. Ingen har noen grunn til å vite hvorfor du er sykemeldt..

Du snakker med legen din og om han/hun mener det er best at du blir sykemeldt, så skjer det.. Det kan godt tenkes at du blir spurt om det går å jobbe mindre .. sykemeldt bare 50 %, men det må du jo føle på selv.. Første trimester er veldig fælt for mange, og for mange andre stopper det ikke før babyen er ute! :/ 

Jeg spydde hele tiden med begge to, og var sykemeldt.. Jeg fortlte det til arb.giver da, synes det er litt bedre. 

jeg var sykemeldt i starten pga kvalme.. så jobbet jeg litt, før jeg ble sykemeldt pga bekken og generell slitenhet.. så har jeg jobbet nå i 4 uker.. 50% på topp.. halve dager.. før jeg ble 100% sykemeldt igjen i dag og antakeligvis ut svangerskapet.. pga svimmelhet, rygg/bekken og slitenhet...

Legen min er iallefall mer opptatt av at jeg skal ha det bra i svangerskapet og ha overskudd til de hjemme, enn at jeg er i jobb...

Back
Topp