Gravid og kokt spekemat

Dirridam

Betatt av forumet
Kan man spise spekemat dersom den blir kokt/stekt/bakt inne i ovnen en halvtime før man spiser den... ?
Vet man skal holde seg unna spekemat, men skal i selskap i dag, hvor jeg får servert en rett som har spekemat i seg.
Og er ennå så tidlig på vei at jeg ikke har lyst å røpe noe om at jeg er gravid

Så lenge spekematen blir varmebehandlet er det helt greit - f.eks pepperoni eller spekeskinke på pizza er helt ok...

ORIGINAL: Pearl

Så lenge spekematen blir varmebehandlet er det helt greit - f.eks pepperoni eller spekeskinke på pizza er helt ok...

Flott [:)]
Da kan jeg spise med god samvittighet

Takk

ORIGINAL: KuuleMagen

eg ha ete spekemat no og babyen ha d bra.. trur ikkje d skada i små mengde.. [:D]

Hjelper dårlig med små mengder om akkurat den skiva med spekeskinke du spiser har listeria i seg [;)]

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

eg ha ete spekemat no og babyen ha d bra.. trur ikkje d skada i små mengde.. [:D]

Hjelper dårlig med små mengder om akkurat den skiva med spekeskinke du spiser har listeria i seg [;)]

Nettopp.
Og uansett om du spiser salami og det går fint med din baby, har du virkelig samvittighet til å anbefale andre å gå imot anbefalingene, og risikere at deres barn blir syke?

ORIGINAL: Pearl

tro må du bare gjøre men fakta er at det kan skade. Ikke mengden det kommer an på men om det du har ført i deg inneholder de farlige bakteriene.

Æsj, kokt spekemat [:'(]

Jeg fryser spekematen jeg, om jeg får bestemme selv. Blir jeg servert, takker jeg som regel høflig nei og sier jeg er på slankern. Tar rett og slett ikke sjansen på å spise om jeg ikke vet helt sikkert om den er riktig behandlet.

ORIGINAL: Sin

Æsj, kokt spekemat [:'(]

Jeg fryser spekematen jeg, om jeg får bestemme selv. Blir jeg servert, takker jeg som regel høflig nei og sier jeg er på slankern. Tar rett og slett ikke sjansen på å spise om jeg ikke vet helt sikkert om den er riktig behandlet.

Det hjelper ikke å fryse spekemat dersom du er gravid. Listeria dør ikke av det,

sattan at folk e sååå dumme ennå.....

les deg opp på emnet før du gir ditt "gode råd"[:'(][:@]

Here we go again [8|]

ORIGINAL: *Musti*

Here we go again [8|]

Ja, men det er tydeligvis nødvendig da det fortsatt er mange som ikke vet at spekemat kan være skadelig under svangerskapet.

ORIGINAL: lykkeligmamman

Og du svarte faen meg så hyggelig at jeg nesten kasta opp her!

ORIGINAL: Jadasåneidaså

stort sett e eg hyggelig i ALLE tråder eg svare på, e bare veldig trett i dag, sitter på 12timerskift og har lunte som en musespist dynamittkubbe... og drittlei av folk som mener det er greit å spise "bare litt".. Vet om en unge som er totalt hjerneskadd pga moren spiste roastbeef.. (hu glemte seg ut, og sliter med den hver dag..)

så sånn e det!

ORIGINAL: ¤Tebsil¤

ORIGINAL: *Musti*

Here we go again [8|]

Ja, men det er tydeligvis nødvendig da det fortsatt er mange som ikke vet at spekemat kan være skadelig under svangerskapet.

Og det kommer til å vare en stund, så man trenger vel ikke å hisse seg opp eller himle med øya fordi man har fått med seg dette og andre ikke. Er jo både leger og JM ikke selv vet dette, eller velger å avspise det med egne meninger.
Så skal en som ikke ha fått opplyst dette få så saftige reprimader av noen høns her inne, bare fordi de selv har visst dette i lang tid og er lei sånne diskusjoner.
Ho hei!!
Fredagen var igår!

stort sett e eg hyggelig i ALLE tråder eg svare på, e bare veldig trett i dag, sitter på 12timerskift og har lunte som en musespist dynamittkubbe... og drittlei av folk som mener det er greit å spise "bare litt".. Vet om en unge som er totalt hjerneskadd pga moren spiste roastbeef.. (hu glemte seg ut, og sliter med den hver dag..)

så sånn e det!

Da kan du jo fjerne deg fra PC'n da??

så sånn e det!

Da kan du jo fjerne deg fra PC'n da??

Nei har i grunn akkurat like stor rett å sitte her som deg.. og svarer på akkurat det eg vil...

Hei! Har ei tante som er jodrmor og jeg spurte henne om samme greia. Og fikk beskjed at jeg kunne spise om jeg stekte det, men å bare fryse det, det anbefalte hun ikke, for de fryserene vi har i Norge er ikke kalde nok til å drepe alt... Men steking var greit. Det dumme er at jeg synes det dreper mye av smaken.. så da mannen hadde kjøpt i spekemat til etter fødselen var det ei som spiste godt [;)][:D]

Back
Topp