Gravid og kjempesjalu- HJELP

VenterLitenJente

Andre møte med forumet
Jeg har et problem. Jeg har aldri tidligere vært sjalu, og mannen min er heller ikke det. Jeg er gravid i syvende måned, og har de siste månedene utviklet en voldsom sjalusi, spesielt rettet mot ei ganske nyansatt som han jobber med. Han er sjef på dette stedet, som også er er utested og er ofte veldig snill med de ansatte- kjører ofte de ansatte hjem, etter en tur for litt nattmat osv. Også når han selv er på jobb, og de ansatte er ute å drikker.

Mannen har aldri vært utro, og jeg tror ikke han har det i seg, men føler så sterkt at han har et godt øye til henne. Selvom han aldri ville gjort noe, er bare følelsen av at han syns hun er fin, helt utålelig for meg. Jeg blir kvalm og uvel, hver gang han skal på jobb. Jeg klarer ikke mer.

Vi har lite tid sammen også, da vi pusser opp hus og all tid stort sett går til det, utenom når han er på jobb. Og da bruker han jo mye tid sammen med henne, da hun ofte er og drikker i baren, så kjører han henne, og innimellom flere hjem etter de har vært å spist. Han har liten toleranse for sjalusi- da han har erfart dette tidligere med kjærester, og merker han "lukker" seg og blir stram hver gang jeg viser snev av sjalusi. For det er som han sier- helt uten grunn, for han vil ikke være sammen med noen andre enn meg. Men det føles så sterkt i kroppen min at dette ikke stemmer, og jeg fantaserer om at om det blir slutt, kommer han til å ligge med henne og date henne osv. Æsj, nå blir jeg kvalm igjen...

Jeg er bare helt utslitt av å tenke på dette, og føler meg som en drittkjerring. Er jeg hormonell? Har jeg grunn til å reagere? Hva skal jeg gjøre med dette?

Det er helt naturlig i mine øyne. Hva om du spør om han kan distansere seg litt fra henne? Det er ikke sunt å engste seg for mye i graviditeten! Men han høres jo også ut som en av de snille og uskyldige typene, og det er jo deg han har valgt å få baby med <3

Jeg har heller ikke vert av den typen som er sjalu, men ila svangerskapet nå så har jeg blitt ekstremt sjalu på eksen hans. Helt uten grunn da han ikke har kontakt med henne, han brys seg midt i ræva om henne og har ikke høye tanker om henne heller. Jeg vet at han ALDRI ville vert utro og verfall ikke med henne, men grunnen til jeg er sjalu er mer fordi en gang så var han hennes. Jeg blir dårlig av å tenke på at engang så elsket han henne og syns hun var vakker osv. Heldigvis så ler han bare når jeg uttrykker min avsky mot henne. Så syns han nok det er litt kjekt og fordi vi har vert i sammen i 6 år og aldri har jeg vert sjalu før xD

Men det du evt kan si til kjæresten din da når du blir så sjalu at det viser; er at d er jo et positivt tegn! Du er trossalt så glad i han og redd for å miste han, derfor er du sjalu.

Det er jo et sjult kompliment :-) selvsagt er ekstrem sjalusi ikke bra :-P

Er nok hormonene dine som spiller veldig inn her slik som det er hos meg, prøv å forklar han det :-)

Jeg skal være litt hard nå (av og til trengs det) og si som sant er, at ingenting er mer ødeleggende for et forhold enn sjalusi. Det kan godt hende at han liker henne, men ved å henge deg opp i dette, blir du en person jeg forstår at du absolutt ikke ønsker å være. Needy og sjalu. Sånt har dessverre motsatt effekt og skaper større distanse mellom dere, noe som igjen gjør at han vil ønske å bruke mindre tid med deg fordi det blir "slitsomt". Så vil han bruke mer tid på det som gjør han glad. Dette vil tilslutt bli selvoppfyllende profeti.

Så, mitt forslag er:

Ha tillit til livet og dere to. Husk at denne hormongreia varer ikke lenge, og snart er du tilbake til deg selv. Skriv ned hvorfor du hadde tillit til han før, for å minne deg selv på det. Han er som han alltid har vært, det er du som har forandret deg. Husk at han falt for DEG, valgte å få barn med DEG, og stol på det han sier

Vis han at du setter pris på han, gjør en innsats for å få litt mer tid sammen. Overrask han med en god middag, en kinotur, teater eller bare noe spontant som han vil sette pris på

Å nevn ALDRI denne dama igjen. Du må slippe han fri for å vite om du er den han vil ha. Også er det jo sånn; at hvis han vil ha henne, er det uansett ingenting du kan gjøre for å hindre det. Du kan bare gjøre det lettere for han ved å fortsette å være sjalu. Så ikke gi han en grunn til å revurdere forholdet. Sjalusi er grusomt for begge parter. Du må finne ut hvor skoene EGENTLIG trykker her.

Husk at du er fantastisk og god nok som du er. Og hvis han ikke vet å sette pris på det, er det hans tap. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, det er en grunn til at du aldri har vært sjalu før Det er helt vanlig at man kan bli litt betatt av andre. Det betyr ikke at man ønsker noe mer med vedkommende. Kanskje er det bare greit å snakke med noen som gir en litt pause fra livet av og til.

Klem til deg ❤

Last edited:
Det høres jo egentlig ikke ut som du har noen bekymre deg for, slik du beskriver han. Men, jeg hadde ikke syntes noe om prioriteringen hans ifht å spise sammen med ansatte og bruke tid på å kjøre dem hjem på kveldene. I en så travel hverdag med så lite tid sammen hadde jeg forventet at min mann hadde kommet mer eller mindre rett hjem i alle fall de fleste dagene. Dette er kollegaer som han jo ser og snakker med på jobb. Hyggelig med noe sosialt utenom en gang i blant, men høres jo ut som dette er noe som skjer flere ganger i uken og det synes jeg kanskje er en litt rar prioritering (uavhengig av om disse kollegaene er menn eller kvinner).

Jeg har slitt med usikkerhet pga. noen ufine ekser, det som hjalp for meg var å få en kjæreste som kunne prate med meg om det.

Kjæresten min og jeg har pratet om det hver gang tankene dukket opp. Nå har jeg så og si aldri en eneste tanke om at han ser en annen vei.

Klarer kjærsten din snakke med deg om dette, eller er han av typen "vi er sammen, det er ikke et tema, og nevner hun det så skrur jeg meg av"? For hvis sistnevnte så er det utrolig uheldig.

Hadde jeg vært deg hadde jeg vært usikker selv. Synes det er litt merkelig, jeg. Spesielt hvis han ikke engang vil snakke om usikkerhetene dine.

Under svangerskapet ble ikke jeg hormonell derfor ikke mer sjalu heller, så kan ikke si noe om det. Men hadde jeg blir usikker pga. én spesiell person ville det gått under magefølelse hos meg selv, og den har jeg brent meg på å ikke følge samtlige ganger med eksene :o

Jeg hadde det helt likens i mitt andre svangerskap. Mannen kunne aldri gjort noe slikt og vi er helt trygge på hverandre og ikke er det noe problem den dag i dag. Men nærme slutten av andre svangerskap ble jeg og sjalu, så sjalu på en han jobber med(som forøvrig er lykkelig gift selv), og hun pleide ofte å kjøre mannen min hjem fra jobb. Jeg kunne ofte bryte sammen i gråt da han dro hjemmefra og syntes det var helt grufullt. Den dag idag er det ikke noe problem, hilser på henne på jobben og hun er skikkelig snill.
Det er ikke uvanlig å føle det slik, men noe morsomt er det definitivt ikke. Fu får bare holde ut, det går over. Eventuelt om du har en venn eller familiemedlem å snakke med, bare husk og ikke mistenkeliggjør ham framfor andre når det bare er graviditetshormoner som spiller deg et puss.

Tusen takk for alle svar ❤️ Stakkars mannen kom hjem fra jobb, og skjønte ingenting av hvorfor jeg var så opprørt. Det har jo tross alt ikke skjedd noenting, og det er slitsomt å reagere på alle disse følelsene for noe som i utgangspunktet er som før.

Jeg har tenkt mye på dette med at jeg skyver han bort med denne oppførselen. Og jeg er helt enig- det skaper større avstand mellom oss. Og det tenker jeg ofte på. Vi har snakket om dette, og jeg jobber hardt for å snu denne tankegangen og disse følelsene. Jeg har også tenkt at det kanskje kan hjelpe å bli litt bedre kjent med henne.

Selvom jeg vet så inderlig godt at det ikke er noen verdens ting, så tenker jeg likevel "hva hvis det FAKTISK er sånn". Og det må jeg slutte med. Jeg tror mye av usikkerheten kommer av at jeg og han møttes litt på denne måten. Han pleide å kjøre meg hjem etter byen osv. På den måten føler jeg kanskje at hun har tatt min plass?

Føler med alle dere andre som har/har hatt det slik❤️ det er jo helt forferdelig.

Back
Topp