Gravid og kattepass

Miss B

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Jeg skal passe en katt neste uke og tenkte ikke på at katter kanskje ikke er så bra for gravide. Hvordan er det med den farlige parasitten? Går det greit så lenge jeg vasker og spriter hendene etter å skiftet sand/klappet katten, eller smitter det også via luft?

Det smitter ikke via luft, men vær ekstra nøye med håndhygiene etter du har klappet katten og ved matlaging. Kan ikke gi deg råd ang kattedoen, da våre katter går ut.

Jeg hadde ikke skiftet sand som gravid.
Men så hadde jeg heller aldri verken passet eller klappet en heller.. liker ikke katter i utgangspunktet..

Engangshansker når du tar kattedoen og en god håndvask etterpå. Og håndvask etter klapp og kos før måltider (evnt ha en flaske antibac tilgjengelig etter kosestund). Man kommer langt med vanlig hygiene :) Mye hysteri og feilinformasjon om kattehold ved graviditet.

Takk for en fin artikkel [emoji1] Da kan jeg slappe av. Med rene hender og litt håndsprit er nok ikke dette noe problem [emoji106][emoji4]

Det går nok helt fint skal du se :)

Vi har katt og det går helt fint! Toksoplasmose finnes som regel kun rundt middelhavet :) Bare vask deg som vanlig etter du rengjør doen

Vi har to katter og jeg har hatt katt hele livet og har fortsatt ikke hatt toxoplasmose[emoji4] du kan nok ta det helt med ro, håndvask etter skifting av sand holder lenge så lenge du bruker spade og ikke tar i selve avføringen. Det skal mye til for å bli smittet!

Back
Topp