Gravid og kattasand

gledestilnovember

Blir kjent med forumet
Hei damer! De sier når en er gravid at vi skal bruke hansker ved kattesand (hvis en har hatt) og så vaske hendene grundig. Hva er grunnen til begge deler? Hjelper det og bare vaske hendene og ikke bruke hansker tror dere? Er det ikke bare slik at det smittes via munn, altså må få det i spiserøret? Så tenker hvis du vasker hendene godt skal vel det være godt nokk ?

Jeg skifter/rengjør kattekasse nesten daglig, bruker hansker og vasker hendene godt etterpå. Skulle gjerne sluppet men lar seg dessverre ikke gjøre.

Jeg skifter/rengjør kattekasse nesten daglig, bruker hansker og vasker hendene godt etterpå. Skulle gjerne sluppet men lar seg dessverre ikke gjøre.
Jeg også! Har en samboer som pleier og ta det når han er hjemme, men er ikke så lett de ukene han er reist på jobb så da blir det meg. Er vel egentlig null problem så lenge man bruker hansker og vasker godt i etterkant :-)

Man kan like gjerne få bakterier fra avføringen på seg bare av å klappe en katt, har hatt katt i alle svangerskapene mine så er sikkert immun :nailbiting:

Du får smitten ved å ta direkte på bæsjen eller noe som har vært i kontakt med bæsjen og putte fingrene i munnen. Det er ikke noe dråpesmitte. Så det skal ganske mye til. Bruker du hanker og i tillegg vasker hendene så er det Ok.

Jeg har hatt katt hele livet og skiftet kattedo, inkl når jeg har vært gravid. Har ikke blitt smittet. Negative blodprøver.

Hvorfor spør du hvis du vet best? Går someregel helt fint å spise spekemat også som gravid men de fleste velger å unngå det.

Spekemat kan man fint la være å spise. Katten må få ren do. Er man alene må man ta den selv. Men man lar heller andre ta det og hvis man må selv så har man hansker og vasker. På samme måte som man lar være den spekematen.

Spekemat kan man fint la være å spise. Katten må få ren do. Er man alene må man ta den selv. Men man lar heller andre ta det og hvis man må selv så har man hansker og vasker. På samme måte som man lar være den spekematen.
Er vel uansett ikke anbefalt, er det?

De er veldig klare på at det går fint om man tar forbehold som bruk av hansker og god hygiene.Du tenker å kvitte seg med katten er best om man er gravid? Man kan like gjerne bli smittet om man tar på katten og den er bæsj i pelsen.

Nettopp.

Eller at ungen har leka i sandkassa i barnehagen og du tar på klærne etterpå. Altså man må jo leve livet sånn nogen lunde normalt selv om man er gravid. Men det er enkelte ting man kan unngå helt ute problemer, så gjør man det. Spekemat kan man leve uten, men man kvitter seg ikke med katten eller nekter ungene å leke ute osv. Vasker man hendene før mat og slikt så er det trygt.

De er veldig klare på at det går fint om man tar forbehold som bruk av hansker og god hygiene.Du tenker å kvitte seg med katten er best om man er gravid? Man kan like gjerne bli smittet om man tar på katten og den er bæsj i pelsen.
Hvor skrev jeg at jeg _syns_ hun skulle kvitte seg med katten? Hun spurte et spørsmål å fikk svar. Forøvrig hadde vi aldri kattesand til kattene da jeg var barn, de gikk ut, ikke at det har så mye med saken å gjøre for det var ikke jeg som stilte spørsmålet men. Har aldri lest noen sted at man ikke skal ta/stryke på katten sin, men har lest mange steder at man skal unngå å bytte på kattesanden som gravid.

Nettopp.

Eller at ungen har leka i sandkassa i barnehagen og du tar på klærne etterpå. Altså man må jo leve livet sånn nogen lunde normalt selv om man er gravid. Men det er enkelte ting man kan unngå helt ute problemer, så gjør man det. Spekemat kan man leve uten, men man kvitter seg ikke med katten eller nekter ungene å leke ute osv. Vasker man hendene før mat og slikt så er det trygt.
Vil bare minne deg på at det er faktisk ikke jeg som har kommet med den offiselle anbefalingen for at man skal unngå å skifte kattesand mens man er gravid, det er noe du må argumentere med de som faktisk har det skrevet i bøker/ på nettsider. Jeg kom med et svar på et spørsmål å skrev det jeg hadde lest å la tilogmed ved link, så det er ikke noe jeg personlig sitter å plukker ut av løse lufta.

Hei damer! De sier når en er gravid at vi skal bruke hansker ved kattesand (hvis en har hatt) og så vaske hendene grundig. Hva er grunnen til begge deler? Hjelper det og bare vaske hendene og ikke bruke hansker tror dere? Er det ikke bare slik at det smittes via munn, altså må få det i spiserøret? Så tenker hvis du vasker hendene godt skal vel det være godt nokk ?
Så lenge du har god håndhygiene så går det bra. Har 3 katter og 2 flotte barn, skifta på kassen begge gangene

Du kan jo ta blodprøve nå å sjekke om du har vært smittet. Man blir bare smitter en gang, og stort sett alle som har vært i kontakt med katt har vært smittet

Hvor skrev jeg at jeg _syns_ hun skulle kvitte seg med katten? Hun spurte et spørsmål å fikk svar. Forøvrig hadde vi aldri kattesand til kattene da jeg var barn, de gikk ut, ikke at det har så mye med saken å gjøre for det var ikke jeg som stilte spørsmålet men. Har aldri lest noen sted at man ikke skal ta/stryke på katten sin, men har lest mange steder at man skal unngå å bytte på kattesanden som gravid.

Jeg bare fant ikke andre alternativer enn å kvitte seg med katten når du mente man ikke skal bytte kattesand uansett når man er gravid. Hva gjør man da når man må det? Alle har ikke katter som er ute til enhver tid, noen har de inne. Ett sted må jo katten også gå på do.
Når man vet at man blir smittet av avføringen til katten, så vet man jo også at katten ruller seg i sand, grus og steder de bæsjer og tisser, da kan det sitte avføring i pelsen og man kan bli smittet derifra. Alt må ikke stå en plass, for at det skal være sant [emoji5]
Man skal prøve å unngå mye som gravid, men greit å klare å leve i de 9 månedene også [emoji1]

Vil bare minne deg på at det er faktisk ikke jeg som har kommet med den offiselle anbefalingen for at man skal unngå å skifte kattesand mens man er gravid, det er noe du må argumentere med de som faktisk har det skrevet i bøker/ på nettsider. Jeg kom med et svar på et spørsmål å skrev det jeg hadde lest å la tilogmed ved link, så det er ikke noe jeg personlig sitter å plukker ut av løse lufta.

Har da ikke sagt det er du som har skrevet det heller.

De offisielle anbefalingene fra helsemyndighetene er å la noen andre ta kattedoen eller bruke hansker og vaske hendene. Sist jeg sjekket var ikke Apotek 1 en offentlig helsemyndigjet :)

Back
Topp