gravid og jobbsøker

anton123

Andre møte med forumet
Jeg skal på intervju angående en fastjobb i kommunen som sykepleier. Har de krav på å vite at jeg er gravid? Det er stor sykepleiemangel og jeg får dårlig samvittighet for at jeg skal ut i permisjon noen måneder etter at jeg startet i jobben om jeg får den.

Nei. De har ikke krav på å vite det. Hadde du vært ærlig å sagt det, så har de ikke lov å bruke det "mot deg". Men jeg hadde ikke sagt noe..

Enig med Luftstjerne, ikke si noe om det. De har ikke krav på å vite noe og de har ikke lov til å spørre. Om du sier det så skal det ikke ha noe å si, men det kan jo hende det har det likevel. Veldig vanskelig å evt bevise det om du mistenker at det påvirker avgjørelsen.

Så tidlig i svangerskapet hadde jeg ikke sagt noe.

Jeg hadde ikke sagt noe. De skal ikke spørre og de kan ikke la det ha betydning, men "en bedre kvalifisert" kan like gjerne bety "en som ikke er gravid". Hold det skult en stund til :-)

Nei. Og spør de, er det ikke lov. Ville ikke sagt noe. Selv om det ikke skal ha noe å si, er det stor sjanse for at du ved å si det, gjør det selv uaktuell til jobben...

Det skal ikke ha noe å si for jobben din, i TEORIEN, men klart en som ansetter ser på dette som en utfordring. Jeg ville ikke sagt noe, og mange oppdager jo ikke graviditeten så tidlig heller. Du har plikt til å gi beskjed 1/3 av permisjonens lengde før du skal ut i permisjon. :-) Håper du får jobben!

Takk for svar alle, gjør godt for samvittigheten at flere tenker at det ikke er lurt å si det. Det er jo ikke så bra for de, men jeg må jo tenke på meg selv også.

Tenker det blir "flaut" å si det ved en senere anledning, men det får jeg ta da, om jeg får jobben!

Takk for svar alle, gjør godt for samvittigheten at flere tenker at det ikke er lurt å si det. Det er jo ikke så bra for de, men jeg må jo tenke på meg selv også.

Tenker det blir "flaut" å si det ved en senere anledning, men det får jeg ta da, om jeg får jobben!
Ja, det får du ta senere!:) det går helt sikkert fint. Folk blir jo gravide. Sånn er det. Har selv venninner som ikke har sagt noe på intervju og gruet seg til å si det senere, men det har gått veldig bra. Tror arbeidsgivere også skjønner at folk ikke vil si det.

Back
Topp