Gravid og jobber på småbarnsavdeling

LilleMyy90

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Julilykke 2023
hei :)
Er det noen som er/har vært gravide og jobber på en småbarnsavdeling? Hvordan gikk dette? Hva fikk dere tilrettelagt? Og hvordan synes dere det fungerte?

Er pedagog på en småbarnsavdeling i en liten barnehage med to avdelinger, på min avdeling er vi 14 1-2 åringer, 4 voksne to dager i uken og 5 voksne tre dager i uken. Er i prøvefasen enda, men kjenner jeg gruer meg til svangerskapet i jobb. Jeg ser ikke hvordan det skal fungere med full tilrettelegging hvor det er bleieskift, rydding, på- og avkledning, store deler av dagen på gulvet med barna, mye bæring, kos og trøst, legging, opp og ned trapper på avd osv.

Jeg bare lurer på hvordan dere løste det? Tips? Og klarte dere stå i det løpet ut (uten utslitte og ødelagte kropper)? :)

Hvordan tok resten av personalet det med merarbeid på de store deler av dagen?

Jeg er bhglærer 100% stilling og kjente rundt uke 12 at det tærte veldig på kroppen. Jobbet også primært med 1-åringene.
Har nå prøvd å jobbe 60% istedenfor, og med tilrettelegging de dagene jeg er på jobb. Min erfaring er at det er vanskelig å gjennomføre tilretteleggingen i praksis pga. en hektisk hverdag. Kjenner det er vanskelig å være tilstede uten å kunne gjøre alle arbeidsoppgavene, og da blir det gjerne til at jeg gjør de tingene jeg egentlig ikke skal istedenfor å hente en annen ansatt. Eks. bleieskift.
Fikk også en avtale om at jeg skulle kunne ta 2 x 15 min pauser ekstra utover vanlig 30 min pause. Dette har heller aldri latt seg gjøre…
Føler heller ikke at det vises særlig forståelse fra kolleger, og føler vel mer eller mindre at jeg er i veien de dagene jeg er på jobb.
En vanskelig situasjon syntes jeg. Man vil jo gjerne fungere «normalt» når en først er på jobb, og så ender det med at en presser seg mer enn en burde fordi man vil ikke være den som ikke kan bidra på alle områder.

Sist jeg gikk gravid fikk jeg bekkenløsning allerede i uke 8.. vi prøvde å tilrettelegge ved at jeg satt mye på gulvet med barna. Hadde saccosekk jeg brukte. Forholdt meg mest til leking.. men jeg kjente mye på at det ble mer arbeid på de andre på avdelingen da. Jeg unngikk bleieskift og påkledning så langt det lot seg gjøre. Men tilslutt måtte jeg bare sykemelde meg 100%, for at de andre skulle få inn et fungerende menneske. Det er vanskelig å jobbe med de små når man har plager hvertfall. Nå er jeg i uke 9, og har ikke så mye problemer enda. Men prøver å tilpasse litt selv. Tenke over løft og slikt. Sitte når jeg serverer mat og vasker barna osv..

Se om arbeidsplassen din tilbyr jobbjordmor. Det er gull. Da kan man ha møte om hvordan man skal tilpasse osv..

Back
Topp