Gravid og jobb som sykepleier, cellegift og smittepas

ønskebarn<3

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
Mailykke 2018
Hei. Jeg jobber som sykepleier og lurer litt på om det er noen andre her som gjør det og har erfaring.

Jeg jobber på en avdeling der vi har en del kreftpasienter, har googlet litt og ser at jeg bør holde meg unna bla. Cellegift. Har ikke sagt til verken kolleger eller sjefen at jeg er gravid, men må nok gjøre det over helga. Jeg ønsker jo å unngå å må gå til disse pasientene.

Vi har også pasienter med smitte bla vre, esbl, pseudomonas, gule staf osv. Bør jeg holde meg unna smitterom eller er det Ok så leng man følger prosedyrer??

Bekymret for at det blir umulig å holde det hemmelig til etter tidlig ul. Men det viktigste er at barnet ikke får skader selvfølgelig, :)
 
Jeg har jobbet endel med både cellegift og smitte, og hos oss skal gravide ikke gi cellegift (vær nøye på å bruke hansker ved kontakt med svette, urin og avf), men de kan være hos smittepasienter. Det er fordi vi skal ha gode nok rutiner ifht smittevern, mens hansker ikke nødvendigvis er 100% ifht cellegift. Sjefen skal ikke si det til noen om du ikke vil det! :) men jeg har hatt alrighte sjefer da :)
 
Hei! Jeg holdt meg unna alle celleskadelige medikamenter under hele svangerskapet. Måtte si ifra til sjefen ganske tidlig for å få dette til. Hadde vanlige smitterom som vre og esbl og var som vanlig veeeeldig nøye på hygiene:) mot slutten slapp jeg dråpe/luftsmitte/immunsvikt siden jeg var så sinnsykt varm og det var helt forferdelig å være så påkledd i varmen.
 
Snakk med bedriftshelsetjenesten og simttevernoverlege på ditt tilhørende sykehus, samt kontakt FHI hvis du ikke får gode nok svar. Det er endel ting gravide skal ligge unna, også er det endel som er helt ok bare man følger prosedyrene man skal.
 
På min jobb er det en pasient med mrsa. Sjefen sier det ikke er noe farlig å gå inn dit,men jeg nekter. For det er smittsom. Spurte på sykehuset og dem sa jeg ikke skulle inn dit.
 
Back
Topp