Gravid og hemoroider...

2barnsmammæ

Forelsket i forumet
Hei ☺ Jeg er gravid i uke 32. Jeg har kjent hemoroider ganske lenge,men nå har de liksom kommet på utsiden også Er ikke vondt,men er det noe jeg kan gjøre for at de skal bli mindre?

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Hei og takk for henvendelsen.

Det er ikke uvanlig at gravide opplever hemoroider i løpet av svangerskapet, og vanligvis forsvinner disse etter fødsel.

Et viktig tiltak for å lindre plagene og forhindre at plagene blir større er å unngå forstoppelse og ha gode toalettvaner.
  • Unngå, tunge tak og løft, og langvarig ståing
  • Drikk rikelig med vann
  • Øk fiberinntaket i kosten. Dette har mykgjørende effekt på avføringen
  • Ta gjerne én spiseskje laktulose daglig (kan du få tak i på apoteket. Virker også mykgjørende og fotvirker forstoppelse).
  • Bruk kroppen, vær fysisk aktiv.
  • Gå på do når trangen til tømning er der
    • Unngå å trykke over lengre tid for å få ut avføring når du er på do.

Lokalbehandling med salve, f.eks Scheriproct, virker betennelsesdempende og svakt lokalbedøvende. Behandling med denne typen salve får blodårene til å trekke seg sammen og demper betennelsen, og kan være effektiv mot hemoroider. Salven smøres vanligvis på 2 ganger daglig i 1-2 uker. Det første døgnet kan man godt smøre på 4 ganger daglig for at effekten skal komme raskere. Det er viktig å ikke avbryte behandlingen for tidlig, ettersom plagene da kan komme raskere tilbake. Trapp da heller gjerne ned på doseringen til 1 påsmørning daglig. Det anbefales å fortsette behandlingen i oppptil 1 uke etter at plagene er borte, men ikke mer enn 4 uker sammenhengende. Skal ikke brukes av gravide i løpet av 1.trimester.

Håper dette var til noe hjelp.

Og tillykke med den lille.

Mvh,
Troy Hammer
Vikarfarmasøyt mens Åse er på ferie
 
Back
Topp