Gravid og har bihulebetennelse. Trenger noen tips fra dere =/

sawyer83

Flørter med forumet

Hei!

Jeg er gravid i 16 uke. Begynnte å få vondt i bihulene for noen dager siden Var hos legen på fredag og fikk nesedråper siden jeg helst ikke skal ta medesiner i svangerskapet.

Har slitt veldig med bihulene di sisste 2 årene. Har prøvd pencelin rinexin og saltvann tidligere. Det kommer alltid tilbake. Legen vil ikke sende meg til ØNH spesialist siden jeg er gravid. 

Er det noe annet jeg kan prøve?

Takker for alle svar og tips.

mener legen at ønh-spes. ikke har snøring på gravide da eller? snodig. jeg fikk penicillin da jeg hadde det, apocillin og amoxicillin. det funka ikke egentlig. slimhinnene dine hovner jo n år du er gravid, så sånne ting som bihulebetennelser kan jo bli skikkelig mye verre da desverre:/ rhinexin skal du vel helst ikke ta når du er gravid?
du kan jo skylle med saltvann, ja. personlig spydde jeg bare til ejg holdt på å svime av hvis jeg gjorde det, men funker det for deg, så kjør på!:) fikk også tips om vannbad, og så bare la snørra renne ut, men litt delte meninger om dette, da det i så fall må være så varmt at bakteriene ikke trives, og kan jo fort bli litt ubehagelig. men hva vet jeg! jeg valgte å la være.
ikke snyt så hardt du bare kan, for da trenger all gugga bare enda lengre opp i systemet ditt, men snyt så hardt det er ..eh...forsvarlig! FØLER MED DEG! trodde nesten hodet mitt skulle falle av da jeg hadde det i svangerskapet. virkelig liiidelse:/ var så redd for å måtte stikke det opp:/ men håper INDERLIG du slipper det og at du blir fort fort frisk! god bedring:)

Her hjalp varm dusj og en slik neseskyller du fyller opp med saltvann. Så fikk jeg bruke enn type nesespray mener det var rhinox eller noe sånt. Det er helt forferdelig og føler virkerlig med deg! God bedring!!

Heisann!

Jeg sleit med dette i sist svangerskap - og mitt råd er å gå å få hjelp før betennelsen virkelig får satt seg.

Jeg limer inn dette som jeg skrev til en annen her inne for et års tid siden:

Jeg har vært plaget med bihulene en del oppgjennom tidene. Vant med å få hodepine, vondt i tennene, kjevene og være tett etc - mens andre ganger bare litt ubehag.
Men den bihulebetennelsen jeg fikk da jeg var gravid nå sist. er noe av det jævligste jeg har vært borti. Det var så smertefullt at jeg ikke klarte å grine engang - trodde hodet skulle eksplodere og klarte knapt å bevege meg. Ingen smertestillende hadde noen effekt. Tårene bare rant og rant uten kontroll.

Måtte akutt inn på sykehuset en lørdagskveld og sette inn 12 tykke stålpinner laaangt i hvert nesebor og opp i bihulene for å prøve å lage åpning slik at pusset skulle klare å renne ut (les: ned i halsen min, urk). Slik satt jeg i en halvtimes tid, med pinnene festet langt inne nesen. Var veldig veldig vondt...men dette er ikke det som er vanlig å gjøre. Å stikke opp er vanligere, å sies å ikke være særlig vondt - er iallfall raskt over.

Jeg tåler ikke alle typer penicilin og andre typer kunne ikke jeg som gravid ha. Men fant en til slutt. Da hadde jeg gått i nesten 3 uker hvor det gradvis var blitt verre og verre (galskap at jeg ikke kontaktet lege tidligere - så for all del ikke utsett dette!). Er visst ikke uvanlig at bihulebetennelse kan bli verre hos gravide pga en har hoven slimhinner i utg.punktet. Jeg hadde en skikkelig infeksjon med høy crp.

Øre nese hals legen jeg var hos, ga meg en oppskrift på hvordan skylle bihulene - og han frarådet bruk av nesehorn (da en ikke når opp i bihulene, kun nesa).

En skulle koke opp 1 liter vann med 1 ss salt. Avkjøle dette noe, og ligge med hodet litt utenfor sengekanten, bakover. Bruke ei 20 ml sprøyte og trekke inn gjennom ene nesen mens en sprøyter saltvannet inn, og holde for det andre neseboret. Vannet kommer ned i munnen og en skal da spytte ut. Gjenta i hvert nesebor ca 5 ganger minst 2 ganger til dagen. Her er det en stor fordel å få hjelp av noen til å holde bøtta en skal spytte ut i og til å trekke opp ny sprøyte mellom hver gang.

Ønsker deg lykke til og håper du slipper å la det gå så lang som hos meg :)

du kan få vanlig pencelin, ikke rhinexin.. ej har fått det. Så med det, smertestillende å nesespray har det gidd seg med tiden. men tok sin tid.

har i de to siste svangerskapa gått på pencelin å antibiotika nesten konstant pga infeksjoner, uvi og streptokokk b bakterie. må man så må man, men unngå rhinexin tab!! men dra evt ned der de er spesialister!!!

masse god bedring til dej!

Jeg hadde det da jeg var høygravid, trodde jeg skulle stryke med. Fikk ikke puste, klarte ikke spise ingenting... Så jeg fikk antibiotika og beskjed om å bruke Rhinox nesespray som visstnok er/var den eneste som kan brukes av gravide. 

God bedring! Og ps. jeg forstår at du ikke vil utsette fosteret for noe, men jeg vil tro en kjapp omgang med penicillin er hundre ganger bedre enn en mor som hangler i ukesvis. 

Når jeg var gravid med første slet jeg med ekstrem svangerskapskvamle, og spydde flere ganger daglig.. Og fikk bihulebetennelse når jeg var ca 4 mnd på vei.. FY FAEN for et helvete..

Legen sa det tok 14 dager med antibiotika, og 2 uker uten :P Så han ville helst at jeg ikke skulle ta noen form for medisin, bare skyll med saltvann.. 

Fyfaen, det var nesten 3 uker i helvete, og spy med bihulebetennelse, kjentes virkelig ut som hode datt av..

Takker for svar.=)

Holder på å daue her jeg sitter.=( Skal til legen i dag. 

Skulle tro du skriver om meg, bare at jeg er 14 uker på vei:P
Jeg var til legen i går, crp på 31, så da ville han at jeg skulle ta ny crp på torsdag for å se om den steg eller sank. Legen sa ikke noe om at antibiotika var noe problem selv om jeg var gravid... Sitter å har veldig vondt jeg også, og paraceten vil ikke ta smertene!

God bedring til deg, og lykke til hos legen!:)

jeg hadde bihulebetennelse i sommer og da var jeg 8 mnd på vei. fikk en mild antibiotika kur. den hjalp:-)

God bedring til deg og =)

Back
Topp