Gravid og høyt stoffskifte

Bkno2731872

Første møte med forumet
Hei ☺️

For 2,5 mnd siden fikk jeg påvist høyt stoffskifte og går nå på medisiner mot dette. Fikk også beskjed om å ikke bli gravid før stoffskifte var normalisert.

Vi hadde bestemt oss for å vente til jeg var frisk igjen, men en liten regnefeil på ukene har i dag gitt positiv test!

Noen andre her som også har dette eller kan noe om det? Farene ved å gå gravid med høyt stoffskifte?

Håper på svar :Heartred

Anbefaler deg å kontakte lege med en gang :-)
Jeg har lavt stoffskifte, og må ha tett oppfølging fra dag en! Stoffskiftet endrer seg og medisindosene må justeres, og det er svært viktig for babys utvikling at dette blir justert fra starten av.
Jeg tok første blodprøve allerede samme uka som positiv test, og tar ny hver mnd hele svangerskapet. Ca dobbelt så ofte som jeg tar prøve når jeg ikke er gravid.

Jeg har også lavt og har ingen spesiell oppfølging. Hadde det heller ikke sist.

Eller dvs jeg var hos endokrinolog et par ganger, men justerte aldri dosen.

Jeg har også lavt og har ingen spesiell oppfølging. Hadde det heller ikke sist.

Eller dvs jeg var hos endokrinolog et par ganger, men justerte aldri dosen.
Har du kontroll på stoffskiftet? Isåfall trenger det ikke den samme oppfølgingen, men man skal ta mer blodprøver i svangerskapet uansett. Desverre er ikke alle leger/jordmødre klar over dette.
Men det krever somregel ikke så mye mer oppfølging, det som er spesielt hos meg er at de aldri har fått kontroll på stoffskiftet, og jeg er også 100% arbeidsufør (aap foreløpig), har ikke mens/el osv pga stoffskiftet.
Og det som er grunnen til at trådstarter virkelig må få oppfølging er at hun er så nydiagnosert.
Men du burde ta ekstra blodprøver du også, man skal normaltsett øke dosering med ca 20% i svangerskap.

Jag har lavt stoffskifte och även om blodprovet var normalt för 2 veckor sedan så sa legen att man alltid ska justera medicinen, eftersom stoffskiftet kan ändras ganska fort när man är gravid.

Så jag har ökt med 2 tabletter extra i veckan . Och ska ta nytt prov om 2 veckor.

Med andra ord så borde du ta kontakt med legen.

Har du kontroll på stoffskiftet? Isåfall trenger det ikke den samme oppfølgingen, men man skal ta mer blodprøver i svangerskapet uansett. Desverre er ikke alle leger/jordmødre klar over dette.
Men det krever somregel ikke så mye mer oppfølging, det som er spesielt hos meg er at de aldri har fått kontroll på stoffskiftet, og jeg er også 100% arbeidsufør (aap foreløpig), har ikke mens/el osv pga stoffskiftet.
Og det som er grunnen til at trådstarter virkelig må få oppfølging er at hun er så nydiagnosert.
Men du burde ta ekstra blodprøver du også, man skal normaltsett øke dosering med ca 20% i svangerskap.

Jepp, full kontroll!

Takk for svar dere ☺️
Jeg begynte på 20 mg Neo-Mercazole i begynnelsen av mai. Dette ble nedjustert til 10 mg etter time hos endokrinolog i begynnelsen av juni. Har time hos fastlegen om ca. en uke for oppfølging av stoffskifte. Det er dessverre ferietid hos min fastlege og vikarlegen får jeg ikke tak i. I følge papirene fra endokrinolog må dosen nedjusteres til 5 mg (som er minste dosen) hvis jeg skulle blir gravid. Jeg er derfor veldig usikker på hva jeg bør gjøre med tablettene frem til jeg får kontakt med legen.

Takk for svar dere ☺️
Jeg begynte på 20 mg Neo-Mercazole i begynnelsen av mai. Dette ble nedjustert til 10 mg etter time hos endokrinolog i begynnelsen av juni. Har time hos fastlegen om ca. en uke for oppfølging av stoffskifte. Det er dessverre ferietid hos min fastlege og vikarlegen får jeg ikke tak i. I følge papirene fra endokrinolog må dosen nedjusteres til 5 mg (som er minste dosen) hvis jeg skulle blir gravid. Jeg er derfor veldig usikker på hva jeg bør gjøre med tablettene frem til jeg får kontakt med legen.
Er det snakk om 1 uke, så ville jeg bare fortsatt frem til da ;-)

Back
Topp