gravid og fly??

HLVN

Glad i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Jeg har bestilt flybillett til imorra, blir nok en flytur på 40-45 minutt.. men så ble jeg litt usikker når jeg hadde bestilt liker ikke tanken selv om det sikkert ikke gjør noe.. For det er vel ikke skadelig ?

Ja, jeg er litt overhysteriskemoticon

Om du og baby er friske skal det ikke være noe problem å fly nå, det er faktisk den tryggeste tiden i svangerskapet å gjøre det på :)

Det kan være lurt med støttestrømper så du holder blodsirkulasjonen i gang, og ta med svangerskapsjournalen :)

Her er litt info http://www.lommelegen.no/322877/flyreise-og-graviditet Litt gammel, men tror det er like aktuelt i dag :)

God tur!

Om du og baby er friske skal det ikke være noe problem å fly nå, det er faktisk den tryggeste tiden i svangerskapet å gjøre det på :)

Det kan være lurt med støttestrømper så du holder blodsirkulasjonen i gang, og ta med svangerskapsjournalen :)

Her er litt info http://www.lommelegen.no/322877/flyreise-og-graviditet Litt gammel, men tror det er like aktuelt i dag :)

God tur!

Det går helt fint :)

Jeg tok en flytur på den lengden for noen uker siden og merket ikke noe forskjell fra å ikke være gravid :)

Er jo nesten bare å komme seg helt opp i luften før man skal ned igjen :) 

Jeg var en tur i Mallorca, det er 3,5 timer. Ikke noe problem sa jordmor. Bare pass på å beveg deg av og til og støttestrømper er lurt.

skal til praha til helgen.. med en venninne.. som er like langt på vei.. og ser ikke noe problem med å ta fly så lenge dere er friske... er vel ikke før på slutten at man skal være forsiktig.. :)

god tur!

Jeg jobber som flyvertinne, og det er absolutt ikke farlig å fly i svangerskapet. det er de siste 12 ukene man skal la være!

fra uke 32 så vidt jeg vet på utenlands, noe seinere på innenlands. Grunnen jeg fikk var ikke at det er skadelig for deg eller barnet, men flyselskapet vil ikke ha en fødsel i luften.

babyen kan fly samme dag den kommer til verden. Ikke skadelig ut fra dagens informasjon.

Ser jeg har skrevet feil informasjon her, og det må jo rettes opp. Hehe :)

Det er de to siste ukene før termin man ikke får LOV av flyselskap til å fly.

Fra 4-2 uker (uke 36-38) før forventet termin kan man fly men vær obs på: at det kreves en legeerklæring, og reisen må godkjennes av flyselskapets medisinske avdeling. Flytiden kan ikke overstige 4 timer.

Legeerklæringen må inneholde følgende: Passasjerens navn, reservasjonsnummer, navn og telefonnummer til behandlende lege, legens signatur, termindato samt hvor langt man har kommet i svangerskapet.

Det gjelder også andre regler for mødre som venter tvillinger. Da kan man ikke fly de fire siste ukene før termin og man må ha legeerklæring fra 12-4 uker (uke 28-36)før termin.

Dette er reglene SAS følger iallefall. Kan jo være andre regler som gjelder for andre flyselskap :)

Flyturen gikk strålende. Takk for svar alle sammen:D

februarbarn1990 skrev:
Ser jeg har skrevet feil informasjon her, og det må jo rettes opp. Hehe :)

Det er de to siste ukene før termin man ikke får LOV av flyselskap til å fly.

Fra 4-2 uker (uke 36-38) før forventet termin kan man fly men vær obs på: at det kreves en legeerklæring, og reisen må godkjennes av flyselskapets medisinske avdeling. Flytiden kan ikke overstige 4 timer.

Legeerklæringen må inneholde følgende: Passasjerens navn, reservasjonsnummer, navn og telefonnummer til behandlende lege, legens signatur, termindato samt hvor langt man har kommet i svangerskapet.

Det gjelder også andre regler for mødre som venter tvillinger. Da kan man ikke fly de fire siste ukene før termin og man må ha legeerklæring fra 12-4 uker (uke 28-36)før termin.

Dette er reglene SAS følger iallefall. Kan jo være andre regler som gjelder for andre flyselskap :)

Ja, for eksempel har ikke Delta noen restriksjoner på gravide passasjerer, de trenger ikke engang å ha legeattest.

Back
Topp