Gravid og Egypt, trygt?

Tøtto86

Andre møte med forumet
Vi har veldig lyst på en sydentur sammen med snuppa i månedskifte mars/april, og har lurt en del på Egypt, men vi er litt usikre med tanke på meg som e gravid. Noen som har vert der og kan anbefale noe?
Kossen e maten og sånn?? Vi skal å forhøre oss litt med et reisebyrå, men tenkte eg kunne høre her og:p
Det var jo en del uroligheter der i fjor, men dette skal visst ha roa seg, og de seier det er trygt på turistplassene...

ja jeg ville nå sagt at det  var trygt. det er jo ikke en plass man trenger å ta vaksiner for å reise til og så lenge du tar forhåndsregler så vil ikke jeg sitt på det som et problem hvertfall. holde deg vekke fra frukt som ikke kan skrelles, salater, kjøtt og fisk som ikke er helt rykende varmt, må være gjennom stekt osv..
jeg skal selv reise til et fyfy land nå om 1 uke så jeg har lest ganske mye på det, må bare bruke sunn fornuft

hvis du går for å reise, så får du ha god tur hvertfall=)

Hei. Jeg var i Hurghada da jeg var ca i uke 10. Det gikk helt fint, men anbefaler all inklusive hotell, men det anbefales vel egentlig til alle som skal til Egypt. Jeg var kvalm i tillegg så var enda mer jeg holdt meg unna med tanke på hva en kan og ikke kan spise (pass på at kjøtt er gjennomstekt, vær forsiktig med fisk, kalde retter og sauser, frukt må skrelles, melkeprodukter osv). Det er mye å gjøre i Egypt men som vi gravide ikke kan være med på, men er dere ute etter en rolig hotell ferie er det helt topp. Drikk mye vann, men på flaske. Jeg fikk beskjed om at dispensere med vann i matsalene osv ikke var flaskevann, så best å holde seg unna. Flyturen gikk også veldig bra, beveg deg mye, bruk støttestrømper og drikk mye vann. Ha med masse antibac for pengene er skitne, på hotellet kan man også bruke euro. Flyplassen i Hurghada var helt grusom, stinker røyk der og dametoalettene var så ekle at jeg ikke klarte å sette meg ned en gang (hold deg til flyet hvis det er dit dere har tenkt dere). Ellers var alt veldig lukseriøst der (på hotellområdet), utenfor var det litt butikker og masete egyptere. Det er ikke farlig å reise dit, men jeg ville heller reist til egypt når jeg ikke er gravid for da får man så mye mer ut av mulighetene der som dykking, atv i ørkenen etc.. P.s. med tanke på opptøyene, vi merket ingenting til det så det trenger dere ikke å bekymre dere for da(hvis dere ikke skal til kairo for å se pyramidene da, det hadde jeg droppet). Veldig langt og litt rotete svar, men dra hvis dere vil ha en rolig og avslappende ferie, ikke hvis dere vil shoppe og se litt ting.

Vi reiser til Egypt 6.mars, og blir i to uker. Da er jeg 24 uker på vei, og jeg har tenkt samme tankene som deg, om jeg bør reise dit? Det er jo alltid tanker som dukker opp ang utenlandsreiser når man er gravid, men tar man de forhåndsregler man kan, så kan jeg ikke se at det skal være et problem. Endelig vår tur<3 skriver mange gode poeng som man kan ta med seg =) Vi skal på et all inclusive hotell, og tenker at der er nok standaren ganske god, så hvofor skulle Egypt være mer "risikabelt" enn Gran Canaria? =) Jeg sier, go for it, og kos dere=)

Eneste ulempen med all inklusive er at maten er mye av det samme så man kan lett bli litt matlei. Jeg hadde med en pakke knekkebrød og leverpostei/makrell i tomat bare for å ha noe annet innimellom :-)

Tusen  takk for mange fine svar, no vart eg mer overbevist om at dette er plassen for oss å ta turen no. Snuppa på 2,5 skal jo være med, så veldig mye sprell utenom bading og leik blir det nok lite av uansett. mannen kan heller slå seg laus med sånne ting, eg føretrekke uansett ei soleng og mulighet for bad eg da:P
Vi hadde egentlig tenkt å droppe all inclusive, nettopp på grunn av at det er lett å bli matlei, (bodde slik når vi var i Tunisia for noen år tilbake), men nå e me litt mer tillbake på det igjen, mest pga prisen, og føler vi for å prøve noe nytt, så kan vi jo bare gå ut å eta.. Rekner ikkje med dette er det dyreste landet å reise til heller...
So no krysse me fingrene for at pengene vi venter på kommer, slik at vi kan bestille

Tøtto86 skrev:
Tusen  takk for mange fine svar, no vart eg mer overbevist om at dette er plassen for oss å ta turen no. Snuppa på 2,5 skal jo være med, så veldig mye sprell utenom bading og leik blir det nok lite av uansett. mannen kan heller slå seg laus med sånne ting, eg føretrekke uansett ei soleng og mulighet for bad eg da:P
Vi hadde egentlig tenkt å droppe all inclusive, nettopp på grunn av at det er lett å bli matlei, (bodde slik når vi var i Tunisia for noen år tilbake), men nå e me litt mer tillbake på det igjen, mest pga prisen, og føler vi for å prøve noe nytt, så kan vi jo bare gå ut å eta.. Rekner ikkje med dette er det dyreste landet å reise til heller...
So no krysse me fingrene for at pengene vi venter på kommer, slik at vi kan bestille

Her skal 2,5 åringen være med også, så det blir nok mest bading og lek på oss også=) Kunne ikke unngå å legge merke til tickerene dine, at vi har ligger temmelig likt på både den største og den minste ;) Krysser fingrene for at det blir tur på dere!

Vi var i Egypt i fjor. Likte meg veldig godt der. Men tror kanskje ikke jeg ville reist dit som gravid. Det er mye større sjanse for magesjau der enn andre "sydenland". Vi var vel ca 30 stk og alle unntatt de to som hadde tatt drikkevaksine, fikk litt magesjau. Dette var på fint hotell, med all inclusive. Hilton hotel. Ellers var det deilig der nede, og ingen plass er vel mer solsikker. Men jeg hadde nok ikke reist dit nå... Om en kan ta den drikkevaksinen som gravid så ville jeg hvertfall gjort det :)

Vi reiser også til egypt en 14 dagers tur den 3 mars :) Da er jeg vel 26 uker tar jeg ikke helt feil :P Vi har ikke valgt all inclusive å det er fordi vi reiser med ett vennepar som har vært der mange ganger før og de,syntes ikke hotell maten er så super,selv om det er 4 stjerner hilton hotell vi bor på. Vi tar frokosten på leilighetrommet vårt,har da med kremost,leverpostei og slikt med hjemmeifra,og reiser ut å kjøper ryndstykker å slikt hver morgen. Eller er det jo til Shar el sheik vi reiser til og der er det mye gode restauranter, kfc,starbucks og masse andre! Så tror ikke maten blir noe problem :) God tur til dere :)

legen sa faktisk til meg i dag at jeg ikke burde reise til sydlige strøk siden jeg testet negativt på toksoplasmose

Jeg reiser til Hurghada den 10 feb. Da er jeg mellom 23-24 uker. Vi har valgt et veldig fint/rent 5 stjerners hotell med all inclusive(med 5 forskjellige resturanter). Tar med meg antibac og tabletter til magen og satser på at det går like fint som alle andre ganger jeg har vært i syden:)

ser vi ligger ganske likt med begge to ja:D

Skal snakke med legen min også om denne turen, men håper selv at det skal gå bra. Eg tenke slik at viss eg tar mine forhåndsregler med ka eg putte i meg, og e renslig som normalt så vil detta gå fint...Skulle eg bli sterkt fraråda om å ta turen, så revuderer vi selfølgelig, og håper andre plasser passer oss bedre...
denne turen er mest for snuppa, og at vi skal få en hyggelig tur sammen med ho før lillesøster kommer:)

Legen din vil nok henvise deg til et vakisnasjonskontor, og der vil de fraråde deg å reise!!! Det gjorde de til meg, ga meg skikkelig skrekken, og de mente også at jeg var tullete som tok med en toåring dit!!!
Men vi reiste nedover uten å ta noen vaksiner på meg, bare masse antibac i veska! Vi bodde på et hotell som heite Reef Oasis Senses, ligger ved El Hadaba. Flott 5 stjernes hotell, all inclusiv, flott basseng, fin strand, og rent og nytt! Maten var bra vil jeg si, sånn som man kan forvente av all inclusiv, hehe..ting smaker litt likt etter et par uker...så de tre siste dagene spiste vi faktisk på Mc Donalds...heheh...smakte veldig godt:P
Vi var friske alle sammen, og jeg fikk faktisk nesten mer hard mage av idoform så det kutta jeg ut!!
Jeg var 19 uker da vi reiste forresten!!

Hmm, ser ikkje helt koffor en 2 åring ikkje skal kunne reise dit da.. Kjenner flere som har vært der med babyer, og det gjekk velig bra..Vi får sjå ka legen min sei, han e veldig treg på henvisning, so rekne ikke med at han kjem te å gjera da, men me får sjå..

Hun mente det var så skummelt i egypt i forhold til magevirus....litt diare så var det rett på sykehus dehydret sa hun! Akkurat min lille er en totter så han kunne ha skaffa seg magevirus uansett om vi dro til kanari eller egypt!!
Mente det var uansvarlig nesten å ha med så små barn til egypt. Nå skal det sies at jeg var veldig misfornøyd med den konsultasjonen på reisevaksiner, og er veldig glad for at vi ikke hørte på dem, men heller dro og hadde en topp ferie

Back
Topp