gravid og dagpenger..

Spirevipps

Forelsket i forumet
jeg hadde ett vikariat som gikk ut i august. Får nå dagpenger , og nå har nav sendt krav om at jeg må søke 2 jobber i uka. Er bare små deltidsstillinger ledig , eller urelevante stillinger jeg ikke har utdanning til. Jeg vurderer spør om sykemelding, for jeg er gravid/ sliten og får neppe jobb uansett ... flere i samme situasjon?? Jeg har jo termin i mai, hvem vil ansette meg da liksom

Last edited:
Jobber også som tilkallingsvikar og får dagpenger fra nav. Bekymrer meg for dette da jeg har et krav om 5 søknader pr uke og det ikke finnes såpass med ledige stillinger å søke på. Men, nav forventer jo at man søker i hele landet.
Ønsker egentlig ikke sykemelding enda da formen er fin nok til å ta vakter når jeg får det og ønsker å fortsette så lenge som mulig, men så er det dette med nav da.
Hva gjør man?

Hvis NAV ikke har spesifisert kravet sitt, hva med å søke på de irrelevante jobbene også? Bare for å huke av antallet i uken? Og skriv i alle søknadene at dere er gravide og har termin i mai. Så er jo den saken grei og ikke noe dere trenger å bekymre dere for. Da er det bare å sende samme søknad overalt og få oppfylt det kravet.

Hvordan sjekker NAV at dere sender x antall søknader pr uke? Jeg gikk på dagpenger en gang for noen få år siden, da var det ikke noe slikt krav. Da søkte jeg bare på de stillingene som jeg følte var relevante, var ingen i NAV som sa jeg måtte søke hverken her eller der eller x antall. Men skjønner at dette nok varierer fra sted til sted og hvilke NAV-regler som gjelder lokalt.

Men så klart, ikke søk på småprosentstillingene dersom det betyr at dere risikerer å miste dagpengene. Er jo ikke mange prosentene man får lov til å jobbe før dagpengene ryker, så det lønner seg nesten kun å søke på 100% stillinger eller ihvertfall kun på de stillingene som gir en mer eller lik inntekt som man får på dagpenger.

Jobber også som tilkallingsvikar og får dagpenger fra nav. Bekymrer meg for dette da jeg har et krav om 5 søknader pr uke og det ikke finnes såpass med ledige stillinger å søke på. Men, nav forventer jo at man søker i hele landet.
Ønsker egentlig ikke sykemelding enda da formen er fin nok til å ta vakter når jeg får det og ønsker å fortsette så lenge som mulig, men så er det dette med nav da.
Hva gjør man?

sprøtt . Jeg kommer fra ett lite sted med 3.000 innbyggere ( bor ikke der nå) tanken har slått meg, hva slags jobber må de søke på? Er knapt en ledig stilling i mnd der oppe... søker de rundt i landet da liksom? Barnefamilier , folk med hus og tilhørighet ?

Det er noe nytt de har begynt med ja..

Jeg hadde 100% stilling i en veldig tung jobb ( sykehjem ) hadde turnustillegg. Det gjør at dagpengene jeg får nå tilsvarer en 80% stilling på dagtid .

Jeg har vært sykemeldt mye de tidligere svangerskapene mine , og vil nødig skuffe en ny sjef med å slippe « bomba « at jeg er gravid og termin om 5 mnd...

Nav har ett eget register under « aktivitetplan» der må jeg legge inn link til stillingen jeg har søkt, samt fylle ut informasjon som søknadsfrist , kontaktperson osv.

Prøvde søke en stilling i butikk, da sku de jammen ha videoopptak av oss også. Der satt jeg kvisete og trøtt i mårrakåpa med håret i en dott...

Jeg har tenkt på omskolering , men nav gir ikke tilbud om sånt uten videre , og nå er ikke rette tiden.. mister dagpengene hvis jeg melder meg på noe som helst kurs som varer mindre enn to år :-/

Hvis NAV ikke har spesifisert kravet sitt, hva med å søke på de irrelevante jobbene også? Bare for å huke av antallet i uken? Og skriv i alle søknadene at dere er gravide og har termin i mai. Så er jo den saken grei og ikke noe dere trenger å bekymre dere for. Da er det bare å sende samme søknad overalt og få oppfylt det kravet.

Hvordan sjekker NAV at dere sender x antall søknader pr uke? Jeg gikk på dagpenger en gang for noen få år siden, da var det ikke noe slikt krav. Da søkte jeg bare på de stillingene som jeg følte var relevante, var ingen i NAV som sa jeg måtte søke hverken her eller der eller x antall. Men skjønner at dette nok varierer fra sted til sted og hvilke NAV-regler som gjelder lokalt.

Men så klart, ikke søk på småprosentstillingene dersom det betyr at dere risikerer å miste dagpengene. Er jo ikke mange prosentene man får lov til å jobbe før dagpengene ryker, så det lønner seg nesten kun å søke på 100% stillinger eller ihvertfall kun på de stillingene som gir en mer eller lik inntekt som man får på dagpenger.[/Q

Jeg er også i samme situasjon, på dagpenger med krav om antall søknader, men det finnes jo ikke relevante, ledige jobber å søke på i området her. Synes det blir helt teit å skulle søke på en jobb som for eksempel mekaniker når jeg absolutt ikke er kvalifisert til å få en jobb som mekaniker :banghead:

Jeg er også i samme situasjon, på dagpenger med krav om antall søknader, men det finnes jo ikke relevante, ledige jobber å søke på i området her. Synes det blir helt teit å skulle søke på en jobb som for eksempel mekaniker når jeg absolutt ikke er kvalifisert til å få en jobb som mekaniker :banghead:

Ikke sant? Men bare gjør det , så kan du heller si til nav at du gjorde som de sa ? Skal mye til før man blir tvunget til og flytte tenker jeg. Aldri hørt at det har skjedd .

Tenk hvor mye ekstra ressurser og tid arbeidsgivere må bruke på å lese og behandle søknader nå fremover , når en stor andel av de antakelig er fra folk i en slik situasjon som oss..

jeg hadde ett vikariat som gikk ut i august. Får nå dagpenger , og nå har nav sendt krav om at jeg må søke 2 jobber i uka. Er bare små deltidsstillinger ledig , eller urelevante stillinger jeg ikke har utdanning til. Jeg vurderer spør om sykemelding, for jeg er gravid/ sliten og får neppe jobb uansett ... flere i samme situasjon?? Jeg har jo termin i mai, hvem vil ansette meg da liksom
Jupp er i ganske lik situasjon som deg, men har 40% stilling og dagpenger i tillegg. Men har jobbet over 50% siden mai så har ikke fått noe penger siden da. Men de maser på meg uansett selv om jeg ikke har noe krav at jeg må søke på så så mange jobber i uken (heldigvis). Er lite jobber her. Men nå er jeg heldigvis sykemeldt 80% (både fra jobben og fra Nav) så da maser de ikke på meg.

Nå ser det ut som at jeg kan miste 40% stillingen min og det er jo klin umulig å få ny jobb når man er gravid. Magen begynner jo å bli synlig så kan ikke skjule det snart.

Hva gjør man?
5 søknader i uken er mye (med mindre man bor i Oslo der det er flust med jobber)! Heldigvis slipper jeg det og har være arbeidsledig i 1,5 år (har en deltidsjobb på 40%).

Back
Topp