Gravid og dårlig med 2-åring som ikke leker alene

pernillis

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg føler meg som verdens verste mor om dagen. Er gravid i 9ende uke og har verdens fineste jente på 2,5 år. Samboer er mye på sjøen, og de siste 4 ukene (alle ukene jeg foreløpig har vært dårlig) har han vært vekke.

Jeg er dessverre så dårlig og sliten at jeg ikke klarer å gi alt. Og spesielt i dag hvor vi ikke har hatt noen å være med, så føler jeg at dagene blir lang, kjedelig og inneholder ALT for mye TV/pad.
I dag tror jeg vi har sittet så langt ca 4 timer på skjerm. Det er drittvær og storm i dag, så har ikke vært ute.

Hun er ikke blitt så flink å leke for seg selv enda, og vil egentlig bare leke med modelleire, eller male. Men hun orker jo ikke det hele dagen. Jeg må være med på alt hun gjør.
Jeg har prøvd å bare la henne styre for seg selv, ved å legge vekk ipaden og ta av tven og gjøre noe husarbeid, men det er begrenset hvor mye jeg orker det før jeg må sette meg ned. Da er hun på meg etter null komma niks. Og hvis ikke jeg gir henne oppmerksomhet da, så vil hun bare se på iPad.

Hva gjorde dere som var dårlig og alene med barn i begynnelsen?
Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg ser etter av svar. Jeg føler meg bare elendig som lar henne se så mye på skjerm. :(

Jeg fylte badet med leker slik at vi kunne sitte sammen der, så slapp jeg gå bort for å spy og å reise meg. Vi prøvde å være ute på inngjerdet lekeplass i blokken vi bodde i (så han ikke skulle stikke av), også ringte jeg mannen min eller mamma de dagene jeg besvimte. Det ble mye skjerm her også, men han var så liten at han ikke var interessert. Vi hadde en del bøker med klaffer og knapper med lyd, det hjalp. Var en tøff tid, men det ble bedre etterhvert, og er veldig verdt det nå :Heartred

Hei,

Jeg føler meg som verdens verste mor om dagen. Er gravid i 9ende uke og har verdens fineste jente på 2,5 år. Samboer er mye på sjøen, og de siste 4 ukene (alle ukene jeg foreløpig har vært dårlig) har han vært vekke.

Jeg er dessverre så dårlig og sliten at jeg ikke klarer å gi alt. Og spesielt i dag hvor vi ikke har hatt noen å være med, så føler jeg at dagene blir lang, kjedelig og inneholder ALT for mye TV/pad.
I dag tror jeg vi har sittet så langt ca 4 timer på skjerm. Det er drittvær og storm i dag, så har ikke vært ute.

Hun er ikke blitt så flink å leke for seg selv enda, og vil egentlig bare leke med modelleire, eller male. Men hun orker jo ikke det hele dagen. Jeg må være med på alt hun gjør.
Jeg har prøvd å bare la henne styre for seg selv, ved å legge vekk ipaden og ta av tven og gjøre noe husarbeid, men det er begrenset hvor mye jeg orker det før jeg må sette meg ned. Da er hun på meg etter null komma niks. Og hvis ikke jeg gir henne oppmerksomhet da, så vil hun bare se på iPad.

Hva gjorde dere som var dårlig og alene med barn i begynnelsen?
Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg ser etter av svar. Jeg føler meg bare elendig som lar henne se så mye på skjerm. :(
Bade i badekar er faktisk veldig deilig tidsfordriv. Har 2 små, å i helger der jeg er alene blir det bading når jeg er desperat etter å få ned konfliktnivået. Å så har jeg lagt fra meg skyldfølelsen. :p de er så små at de husker ikke det allikevel. Å nå er jeg altså høygravid med 3.ungen, eldste er 3.5år. Bekken problemer til 1000. Fysisk umulig for meg å være med store deler av dagen, men om de får bade, så kan jeg sitte på doen å slappe av, eller ligge på badegulvet. Går også ofte inn på rommet deres å ligger meg i en av sengene å er med de på den måten å hjelper de å leke fint sammen. Tar på litt musikk, så blir det partystemning :) i dag har ungene ikke vert ut av huset, de har sett på tv og pad, å de har lekt litt på rommet, sånn var dagen i dag. Å det er helt greit :) om 6mnd er formen min bra og nye baby så stor at det blir enklere å være aktiv ute, så vi får ta det da. I vinter blir vi mye inne. Heldigvis hr de barnehagen :hilarious:

Jeg er over kvalmen nå og mannen min har vært hjemme hele tiden og tatt mye, men må si jeg virkelig føler med deg. Det som.har hjulpet oss litt med hun på 2,5 er bading (som de andre nevner), gjerne med litt gøye badeleker. Ellers funker klistremerker greit her, sånn litt tykke som hun lett får av selv. Har kjøpt endel brett med sånne og lagt utover stuebordet med store ark hun kan klistre på. Da kan jeg hvile litt på sofaen.

Ellers har vi tv på soverommet vårt (meg og mannen). Det bidrar jo ikke til mindre skjermtid men når jeg og mannen hadde omgangen samtidig i vinter så var det gull å krype oppi der med hun i mellom oss og bare sove litt mens hun så på barnetv. Forøvrig også en fin ting de helgene hun våkner tidlig og vi trenger å sløve litt lengre:)

Her var bading supert tidsfordriv og som en annen skriver var det rett ved do. Så lenge det ikke blåste storm ute gikk vi ut. Var mye lettere ute enn inne og da fikk jeg luft også noe som hjalp på kvalmen.

Ble lange dager i bnh og tv etterpå. Ikke stolt, men glad for at det gikk ok og fikk dagen til å gå dengang da(mange år siden).

Pleide å ligge på sofaen med barnet når vi så tv og snakket litt også.

Last edited:
Back
Topp