Gravid, og barnehagebarn?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Er det noen gravide med barnehagebarn her?
Måtte dere sjekkes for barnesykdommer osv. tidlig i graviditene, eller var ikke det nødvendig?
Noen som mente at det burde sjekkes om man hadde hatt enkelte barnesykdommer før gravidieten.
Men legen min mener jeg ikke skal tenke på det.

Så lurte på hva dere andre har fått beskjed om?
Må jo regne med at barnehagebarn blir syke av og til, og det er jo mange bgravide som jobber i barnehage også. :-)

Jeg har ikke måttet testes for noen sykdommer, eldstemann fikk vannkopper i sommer, men det har jeg hatt så testa meg ikke. Ellers har det gått noe barnesykdommer, men vi har ikke fått noe i hus(som jeg vet om).

Jeg har ikke måttet testes for noen sykdommer, eldstemann fikk vannkopper i sommer, men det har jeg hatt så testa meg ikke. Ellers har det gått noe barnesykdommer, men vi har ikke fått noe i hus(som jeg vet om).
Takk for svar! :-)

Jeg har ikke blitt testet for noe.

Ikke snakk om noen testing her heller. Har gått litt av hvert i barnehagen, men vi har ikke fått noe hos oss foreløpig bortsett fra en runde med hånd, munn og fot sykdom (ikke farlig for gravide, og bare lillemor og gubben som fikk det).

Eneste jeg måtte testes foe var vannkopper når eldste fikk det. Min mor sa jeg ikke hadde hatt det så.

Rubella sjekkes alltid ved blodprøver som taes, dvs de sjekker om antistoffene fra vaksine fremdeles funker. Barnesykdommer som røde hunder, vannkopper osv vet vel foreldrene dine om du har hatt?. Greit å holde seg unna smitte om du vet om noe for å slippe å bli syk.

Jeg måtte ikke sjekkes...

Måtte ikke sjekkes. Det er ikke standard å sjekke gravide for sykdommer pga de har barnehagebarn.

Rubella sjekkes alltid ved blodprøver som taes, dvs de sjekker om antistoffene fra vaksine fremdeles funker. Barnesykdommer som røde hunder, vannkopper osv vet vel foreldrene dine om du har hatt?. Greit å holde seg unna smitte om du vet om noe for å slippe å bli syk.

Den femte barnesykdommen skal du holde deg unna, hvis det er utbrudd av den nær deg bør du oppsøke lege og spørre om å få testet om du har antistoffer. Ellers er det kun Rubella (røde hunder) som du sjekkes for.

Ble selv sjekket for den femte barnesykdommen når jeg var gravid da vi mistenkte at gutten vår hadde det. Trolig hadde han det ikke, men grunnet forhistorie ble det sjekket, og det viste seg at jeg hadde antistoffer så da var det ikke noe farlig for meg og fosteret. Siden jeg har utviklet antistoffer så har jeg trolig hatt det som barn, uten at jeg har fått det påvist som den femte barnesykdommen.

Hørte ikke noe om det. Fødte i oktober.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ble ikke testet og jobber på småbarnsavdeling i bhg. Ringte når det var utbrudd av vannkopper fordi jeg er usikker på om jeg har hatt det selv, da fikk jeg beskjed om at det ikke går ann å se sånt på blodprøve, noe jeg ikke stolte på, da jeg har googlet at flere har sjekket det gjennom en blodprøve. Men det gikk fint, så da har jeg helt sikkert hatt det som liten allikevel, siden det er ekstremt smittsomt og jeg garantert ville fått det om jeg ikke hadde hatt det ;)

Ble ikke automatisk testet sist. Hadde både bhg-barn og jobb.
Måtte selv forlange test av den femte barnesykdommen da eldste fikk det (forresten meg selv som nærmest måtte stille diagnosen også...). Da ble jeg nærmest sett på som litt hysterisk på legesenteret...

Back
Topp