Gravid og Antidepressiva

Magnolia•

Flørter med forumet
Har noen erfaring med bruk av antidepressiva mens en er gravid??
Tenker først og fremst om det er skadelig for fosteret??
 


~Effy~ skrev:
Har noen erfaring med bruk av antidepressiva mens en er gravid??
Tenker først og fremst om det er skadelig for fosteret??


jeg måtte slutte... det var mest fordi jeg nettopp hadde starta og de ikke visste effekten.... det kan være farlig for fosteret, men i de fleste tilfeller går det bra.. oppfølging av lege får du jo..
 
Jeg vet at det er noen man trygt kan bruke. Men jeg gikk på effexor , så ejg trappet ned , helt til jeg sluttet helt for ca 1,5 uke siden..
Hva med å lese hva som står i felleskatalogen.no for å se om dine antidep er forenelig med svangerskap..
 
Det er ikke optimalt å bruke antidepressiva, men det er heller ikke optimalt med en stresset mor med baby i magen. Ved god oppfølging av lege skal det nok gå bra.
 
jeg gikk på cipralex. Da min søster gikk på det før, og har 3 barn, sa hun at babyen kunne få ryggmargsbrokk og andre skader av det. Siden legen min ikke har tid til meg på 1 mnd, kuttet jeg på dagen jeg hadde mistanke om graviditet, og det hadde jeg visst rett i. Jeg klarer meg tålig greit i dag uten, men skal selvfølgelig snakke med legen om alternativer, og fortsette og gå til psykolog for og få hjelp :) jeg sliter med både angst og tilbakevendende depresjon.
 
Jeg går på fontex. Gikk på 60 mg før jeg ble gravid, men begynte å trappe ned når jeg var i uke 5 og visste jeg car gravid.
Nedtrapping må gå sakte for at det ikke skal bli farlig, så nå er jeg nede i 40 mg og har tenkt at den skal helt bort snart.
 
Hiver meg med her... kan være godt å kanskje få pratet litt om sine bekymringer :) Jeg brukte cipralex men da jeg fant ut at jeg var gravid så ville legen at jeg skulle bytte over til zoloft da dette er mer utprøvd og forsket på. Hadde det grusomt i ca 1 uke etter at virkning av cipralex var gått ut av kroppen...men nå begynner zoloft å gi litt effekt. Hadde ønsket å kunne klart meg uten medikamenter men det går ikke foreløpig.... men eg jobber mye med meg selv og går i tillegg på mid kurs som hjelper meg mye. Er gravid i 8.uke med barn nummer 2 og tenker at dette skal jeg klare fint :) Var bekymret for om tabl. ville skade fosteret men det har jeg fått beskjed om fra flere leger at det kommer det ikke til å gjøre.
 
Back
Topp