Gravid og anafylastisk shock?

Noen her som har opplevd å få anafylastisk shock mens de har vært gravid? Jeg var så uheldig og fikk et anafylastisk shock igår kveld

( for dem som ikke vet hva det er, det er en kraftig allergisk reaksjon, som går ut på at man får veldig blodtrykksfall, hovner opp i hals, tunge, kopper, slimhinner, øyne, osv. Å får ikke puste)

Jeg er så livredd dette kan ha gått utover babyen. Å som norsk helsevesen er, fikk jeg time på poliklinikk imorgen for å se at det ikke var tatt noen evt. skader, da jeg ble proppe full i adrenalin, antihistaminer, steroider osv. Å idag tiltross for at jeg har ligget på syghuse i natt å hatt ubehagelige stikkninger, murringer å smerter generelt i underlivet fikk eg bare beskjed om vente et døgn til å ta paracet. Å heller ringe opp dersom eg fikk blødninger. Er så redd dette skal gå galt nå. Er 14+3 på vei.

Andre som har erfaringer med slike allergi sjokk under graviditeten?

Jeg hadde 3 episoder av det under første svangerskap pga møkka veps, fødte frisk jente på termindagen :)
Det pleier som regel å gå bra, det har iallfall jeg blitt beroliget med.

Glemte jo å skrive at jeg ble satt på fosterovervåking, altså ctg og ultralyder i 24 timer etter hver. Men det pleier å gå bra, sålenge man får hurtig behandling og rask kontroll over situasjonen. Det er kun ved langvarig blodtrykksfall og alvorlig oksygenmanget at det kan påvirke barnet.

Ubehaget i nedre del av magen/underlivet kan enkelt forklares ved adrenalinet man får kjørt i seg. Jeg skalv og anspente meg i mange timer, nesten 1,5 dag etter anfallet..og det satt seg i magen.

Krysser fingrene for at alt står bra til, og at det bare er kroppen som er litt i ulage enda.

Har harr anafylastisk shock flere ganger før. Har kjent allergi mot en del mat. Men desverre aner jeg ikke hva jeg fikk i meg denne gangen. Skal veldig lite til . Helt mørbanka i muskulaturen i kroppen :-o
Verker over alt. Å hadde så kraftige smerter igår, men var på ul og bebisen var alt bra med heldigvis. Men skumlere uansett når det skjer slik i graviditeten

Kjære vene, har ikke du hatt hypermesis også?? Så får du dette nå..?? :o

Joda, skal visst ikke få nyte svangerskapet enda. Først blødning, så ekstremt vekt tap å mye mye oppkast, lagt ned 2 sonder, fortsatt oppkast og kvalm men mye mindre å spise mer. Så måtte det jo selvfølgelig komme d jeg frykta mest av alt. Oppleve en slik allergisk reaksjon i svangerskapet. Heldigvis er alt bra med babyen. Men selv verker jeg i hele kroppen å føler meg overkjørt. Muskler i hals å nakken å ansiktet er skikkelig ømme og slappe, ellers muskel verk i resten av kroppen. Hater adrenalin. Forferdelig. Føler seg mørbanka i dagesvis etterpå.

Joda, skal visst ikke få nyte svangerskapet enda. Først blødning, så ekstremt vekt tap å mye mye oppkast, lagt ned 2 sonder, fortsatt oppkast og kvalm men mye mindre å spise mer. Så måtte det jo selvfølgelig komme d jeg frykta mest av alt. Oppleve en slik allergisk reaksjon i svangerskapet. Heldigvis er alt bra med babyen. Men selv verker jeg i hele kroppen å føler meg overkjørt. Muskler i hals å nakken å ansiktet er skikkelig ømme og slappe, ellers muskel verk i resten av kroppen. Hater adrenalin. Forferdelig. Føler seg mørbanka i dagesvis etterpå.
Huff, dessverre er det slik at noen får lite og noen får alt :( håper det bedrer seg fremover :) og uansett-når februar kommer og du sitter med babyen i armene er det alt verdt det og du kommer til å ville gjøre det igjen en gang, bare for belønningen :)

Hei! Sniker her :) jeg fikk det av glukosebelastninga tidligere i svangerskapet. Måtte bli liggende til observasjon på legekontoret etterpå... Alt gikk bra her også, så tydelig at det ikke skader foster :) jeg hadde også blodtrykksfall, hovnet opp i svelg, kløe på innside av hender og under føtter osv.

Back
Topp