Gravid og økonomi

• Trådstarter Trådstarter eLLe*meLLe
  • Opprettet Opprettet
E

eLLe*meLLe

Guest
Tenkte du over økonomien når du ble gravid?
Om du hadde råd til å ha barn?

Jeg har en bekjent som planlegger å bli gravid, og hun har inkassokrav langt opp etter øra. Ikke får hun et mobilabonnement en gang. Eier ikke nåla i veggen.

Er det bare jeg som mener at man burde ha orden på økonomien før man setter et barn til verden, for det er jammen ikke gratis. Synes mange bare produserer og produserer uten å tenke over om man faktisk har råd til det.
Diskuterte dette med noen venner i går, og jeg var den eneste som så på det på denne måten.
Er jeg helt rar eller??

Nei jeg synes ikke du er rar. Synes selv at det er bra om man har en stabil grund at stå på før man får barn, men det er ikke alltid barn er planlaggte da.

Nei, jeg syns du har et fornuftig syn på saken. Unger er ingen god butikk for økonomien. De koster. Billigst er de de første åra. Uansett, har man dårlig råd blir den ikke bedre med barn, men mindre man syns barnebidrag på 1000 kr og kontantstøtte er som feit inntekt å regne da.

min gutt var ikke planlagt, men når jeg visste jeg var gravid så tenkte jeg mye på økonomien for å vite at vi ville ha nok og litt til[8D]

jeg syns at man bør ha kontroll over økonomien før man planlegger barn ja.

ORIGINAL: Nor09

Nei jeg synes ikke du er rar. Synes selv at det er bra om man har en stabil grund at stå på før man får barn, men det er ikke alltid barn er planlaggte da.

Den skjønner jeg.
Men her er det snakk om at hun planlegger barn, uten å i det hele tatt å ville gjøre noe med økonomien.

Her planla vi barn, men det var veldig viktig for meg at vi begge hadde faste jobber, greit sted å bo, sparekonto, og såpass god økonomi at vi ikke trengte å vurdere hver krone vi brukte!! Syns det virker lite gjennomtenkt å PLANLEGGE barn når man ikke har råd til seg selv engang! Har selv vokst opp med foreldre med veldig dårlig råd, så har for meg vært veldig viktig å vite at mine barn skal få slippe å ha det sånn!! Og ja, jeg har full forståelse for at man kan bli gravid uten å planlegge det, men jeg er også stor fan av prevensjon hvis man ikke planlegger barn... (og til de som blir gravid selv med prevensjon, så har de i hvert fall prøvd å unngå det!! Da stiller saken seg i et litt annet lys)

Tjaaa... Var ikke sånn før, men nå ser jeg helt klart fordelen med å ha økonomien sånn noenlunde på plass ja. Har selv aldri hatt en betalings anmerkning, men har hatt det trangt ja... Men DET har ikke hindret meg fra å få barn. Men trangt er jo på langt nær det samme som inkassogjeld +++

Må innrømme at jeg tenker litt sånn, når jeg leser om de som må vente på lønna før de kan kjøpe test - at hvordan skal det bli når man får et barn oppi den ligninga der?!

Menmen.. alle får stå for det de selv gjør - men jeg skjønner godt at du reagerer ja!

så vitt jeg vet kan barneværnet bli koblet inn om de har for dårlig råd.. for barn skal ikke leve i fattigdom!

syns veninna di er jævlig egoistisk!

Ja, det gjorde jeg, men måtte gi slipp på mye av permisjonstiden for å ha råd.

Ble gravid siste året på skolen, var heldig å få meg fast jobb da jeg var 5 mnd på vei, så hadde jo litt flaks oppi de hele og![:)] Hadde mammaperm i 3,5 mnd før sambo tok over, nettopp på grunn av at det ble det beste alternativet økonomisk..[:)]

Har aldri angret, vi har ikke hatt noe problemer økonomisk etter vi ble foreldre[:)] Pappaen sorkoste seg hjemme med snuppa i 9 måneder, mens jeg jobbet.. Nå får vi snart en til, og nå skal jeg være hjemme[;)]

Synes det er egoistisk å planlegge barn hvis man allerede sliter økonomisk, det blir ikke bedre med flere å forsørge akkurat[8|]

Jeg syntes ikke du er rar!

Syntes ikke man må eie gull og grønneskoger liksom..
Men syntes man må ha såpass at man ikke går uten penger de siste 14 dagene før lønn feks.

Syntes ikke man MÅ  eie bosted osv..

Men bør ha en ok og ryddig økonomi tenker jeg:)
At man eier bosted er jo bare et stort pluss[:D]

Jeg vet i allefall at når vi begynte å planlegge barn så var det viktig for oss å ha grei økonomi..
Vil jo kunne kjøpe det jeg ønsker til barnet mitt osv :)
Uten å måtte skrenke inn på andre normale ting:)

ORIGINAL: eLLe*meLLe

Jeg har en bekjent som planlegger å bli gravid, og hun har inkassokrav langt opp etter øra. Ikke får hun et mobilabonnement en gang. Eier ikke nåla i veggen.

Er det bare jeg som mener at man burde ha orden på økonomien før man setter et barn til verden, for det er jammen ikke gratis. Synes mange bare produserer og produserer uten å tenke over om man faktisk har råd til det.
Diskuterte dette med noen venner i går, og jeg var den eneste som så på det på denne måten.
Er jeg helt rar eller??

Vi sliter med inkassoer,men har klart å fostre opp to unger. De får det de trenger, og vi betaler ned det vi kan. Abbonement på tv står på svigermor, bruker kontantkort på telefonen.
Så lenge man innser at man har gjort feil og prøver å rette opp og gir ungene det de trenger.

Synes det blir feil å planlegge barn om man så vidt klarer seg økonomisk![>:]
Hadde hun vært villi til å endre innstilling og jobbet med å få det på rett kjøl hadde det vært en annen sak[:)]

Til dels! Syns ikke man MÅ ha flotte biler stort hus og masse sparepenger for å få barn. MEN man må ha råd til mat, klær og det nødvendige.
Vi har ikke flust med penger, men klarer oss greit. Går i 0 hver måned etter å ha prøvd å spare ca 500,- også sparer vi 300,- til snuppa da.
Har gode klær til bhg, vogn, nok med mat+++ men ikke noe mye ekstra....... men syns absolutt det holder!
Vi venter nr 2 nå, og det blir nok litt omstilling. Må begynne å tenke litt mer over hva vi kjøper av mat og slikt, men er jo ikke noe vits å bruke mer enn 1000 i uka på mat da...vi bruker mer enn det nå!
Legger til at vi er 23 og 24 år, så økonomien blir non bedre og bedre med årene.

Så ja....man må ha penger til å klare seg fint. Men syns ikke det er økonomien man bør tenke mest på, heller forholdet og familien rundt:)

ORIGINAL: Nutteputta

Er jeg helt rar eller??

Vi sliter med inkassoer,men har klart å fostre opp to unger. De får det de trenger, og vi betaler ned det vi kan. Abbonement på tv står på svigermor, bruker kontantkort på telefonen.
Så lenge man innser at man har gjort feil og prøver å rette opp og gir ungene det de trenger.

Så lenge man har satt i gang noe for å rydde opp i økonomien så er det jo en ting.
Men hun jeg kjenner gir bare blaffen og tror alt går over av seg selv.

Det var en av mange ting vi skulle ha i orden før vi bestemte oss for å begynne prøvingen.

Hva med å fortelle henne hva du mener om saken?
Kan jo hende du ikke vet alt om økonomien deres.... Jeg vet om mange som har inkasso her og der, men de er mye bedre foreldre enn enkelte andre (og som har penger opp etter øra... )

Vi hadde ikke verdens beste økonomi, men vi ville allikevel ha barn. Vi begynte å spare fra dag 1 når vi fikk positiv test, og har kun kjøpt nytt utstyr til den lille, masse "unødvendige" ting og vi lever godt. Vi var begge studenter, og det er vi fremdeles. Sambo jobber deltid, men det er den eneste ekstra inntekten vi får.

Hadde vi ikke hatt råd til å spare, vist at vi måtte vende på hver eneste krone tror jeg vi hadde utsatt babyplanleggingen. Økonomi er et tema som kan ødelegge alt, så det å få barn når man virkelig ikke har råd synes jeg ikke stort om. Men igjen er det forskjell på å ha litt penger og å ha så man vidt klarer seg.

det handler jo ikke om å være rik, men å faktisk kunne gi barnet det, det trenger. Vi har ikke supergod rå, men vi klarer å betale regninger å være displinerte med pengene. Så vi får det til å gå rundt. Men når vi planla å bli gravide med førstemann, så hadde jeg håpa at jeg skulle jobbe så mye som jeg gjorde resten av tiden også, men det gjorde jeg ikke. Dårlige tider, gjorde at mine vakter ble kutta ut.. Desverre. Og som ekstra hjelp/ringehjelp uten fast stillingsprosent, så blir det sånn. Men vi klarte oss og Adrian var heldig og arva mye klær. Bare der så fikk vi vel til sammen 3 bananesker med klær fra 50-80. Adrian har alt han trenger pluss litt til. Og jeg er himla stolt over at vi har det stabilt økonomisk. Selv om det noen måneder er trangere enn andre..
Jeg tror at hvis hun virkelig vil ha barn, så klarer hun å rydde opp i økonomien sin. Du kan jo prøve å guide henne litt så hun får en litt mer stabil økonomi?

Kanskje derfor jeg var 28 år og vi eide egen leilighet før vi fikk barn. Hadde da vært sammen i 7,5 år.

Så jeg synes og en bør tenke på det før en setter nytt liv til verden, de er ikke gratis.

Det er stress og bekymringer nok rundt det å få barn om man ikke skal angste over økonomien i tillegg.
Om den biologiske klokken tikker så greit nok - slå til før det er for sent.
Men om du kan se at problemene vil forsvinne/du vil få grei økonomi om et år eller to - prøv å vente.

Mannen var deltidsstudent og jobbet deltid, men jeg hadde fast jobb med grei inntekt og vi hadde nylig flyttet inn i ny leilighet da vi fikk det planlagte barnet. [:)]

Back
Topp