Gravid + ny jobb?

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Hei
Jeg har fra før en liten jobb som bpa, og har nå fått muligheten til en jobb til som bpa. På nåværende jobb vet de ikke om graviditeten (11+0 i dag).

Bør jeg si ifra med en gang til den nye jobben? De har jo ikke lov til å nekte meg jobb pga graviditet, men er redd om jeg «slipper bomba» når jeg er lenger på vei om de blir skuffet og/eller andre negative følelser.

Lurer også på når jeg bør si det på nåværende jobb.

På begge jobbene er det ansatt minst én assistent til, i tillegg til meg.

Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite det så tidlig, men jeg tror jeg ville ha sagt det rett og slett for å starte arbeidsforholdet på en god måte med gjensidig ærlighet. De har jo heller ikke «lov» til å bli skuffet, men mennesker er mennesker og man kan ikke styre følelser. Så jeg tror jeg ville sagt det ganske tidlig. På en ydmyk og forståelsesfull måte, men samtidig understreke at både graviditeten og jobben er viktig for deg :)

De har ikke krav på å vite det, men OM du skulle bli sykemeldt, så er det veldig greit når arbeidsgiver vet hvorfor, synes jeg.
Dette må du føle litt på selv. Arbeidsgiver setter nok pris på å få vite tidligst mulig; selvsagt, men du må kjenne på at det føles ok for deg, og.

Sniker
Ikke si noe før du har skrevet under kontrakter uansett :)
Ellers er det helt innafor å vente til etter uke 12 og lenger med å si noe. Jeg ville selv sagt det ikke så lenge etter uke 12 hvertfall, men før det tenker jeg ikke at arbeidsgiver behøver å vite noe så lenge en ikke skal sykmeldes.

Hvis du sier at du er gravid på intervju så kan de velge å ikke ansette deg og skylde på andre grunner enn graviditeten. Selv om de ikke har lov til å velge deg bort på grunn av graviditet så er det veldig vanskelig å bevise at det var derfor når de ansetter noen andre. Så jeg ville ha ventet til jeg fikk jobben og sakt ifra etter en liten stund.

Hei
Jeg har fra før en liten jobb som bpa, og har nå fått muligheten til en jobb til som bpa. På nåværende jobb vet de ikke om graviditeten (11+0 i dag).

Bør jeg si ifra med en gang til den nye jobben? De har jo ikke lov til å nekte meg jobb pga graviditet, men er redd om jeg «slipper bomba» når jeg er lenger på vei om de blir skuffet og/eller andre negative følelser.

Lurer også på når jeg bør si det på nåværende jobb.

På begge jobbene er det ansatt minst én assistent til, i tillegg til meg.
Jeg hadde fått tilbud på nye jobbe etter intervju og takket ja da fant eg ut noen dager etter på eg eg gravid da ringte eg avd leder og fortelle det før eg har signert kontrakten og de sa takk for du har gitt beskjed og har fått jobben og har begynt å jobbe veldig fornøyd ❤❤ de kan ikke nekte deg jobb pga graviditeteten . Lykke til❤

Jeg ble ringt av denne personen i januar/starten av februar, og da hadde jeg akkurat funnet ut av graviditeten. Valgte da å ikke si noe, men i dag er jeg én uke unna det sikre merket. Ting kan jo skje etter uke 12 òg, men har skjønt de fleste senker skuldrene en del etter uke 12.

Jeg delte det på Facebook for en uke siden, så for alt jeg vet kan det være at h*n jeg skal jobbe for allerede vet det (via, via, via, jeg er fra ei bygd der mange kjenner mange).

Back
Topp