Gravid - mistet jobben

Madoc

Gift med forumet
Hei. Noen som har opplevd å miste jobben pga graviditet? Har ei venninne som fortalte sjefen hun var gravid da hun leverte sykemelding på fredag. Mandagen etter ble hun kalt inn til sjefen og bedt om å signere ny arbeidskontrakt 50 % stilling. Hun skrev heldigvis ikke under... Noen som har opplevd noe lignende? Hva gjorde du, og hvordan endte det?

sorry...jeg har ikke erfaring med det....

høres absurd ut!!!!
Kan ikkje be henne skrive under på ny kontrakt uten videre vel...

Hun bør ta kontakt med fag foreningen sin eller noen som har peiling

han sa det ikke hadde med graviditeten å gjøre, men hvis hun kom til å bli mye borte trengte han en ny person i 100% stilling, og han hadde ikke råd til det hvis hun skal beholde sin 100%. SÆRLIG ikke pga graviditeten!!! Ja hun ble sagt opp 50%. Men hun har sykemeldt seg og legen kjenner til sjefen hennes og har sagt at hun kan sykemelde henne hele svangerskapet. Men det er jo ikke det hun ønsker egentlig... Helt sprøtt at han tør! også etter det som har vært så mye i media med Yssen og Valla og sånn!

Han har iikke lov til det. Selv om han sier at det er ikke på grunn av graviditeten. Tull, bar å saksøke han, eller det holder å true. Han kan aldri bevise at det er ikke pga graviditet. Frekk altså.

Det ingen som kan sies opp på grunn av graviditet, og hun har også krav på å få jobben tilbake når hun er ferdig i permisjon.
Arbeidsgiver trenger heller ikke å tape en eneste krone på at hun er sykmeldt, hverken når det er bare 14 dager om gangen, eller om det blir over lengre tid.
Om han søker om det, vil arbeidsgiver bli fritatt for arbeidsgiveransvaret (de første 16 dagene av en sykmelding) hele den perioden din venninne går gravid. Min arbeidsgiver søkte om dette for meg, og vi fikk vedtaket igår, jobben får refundert hver eneste krone hver gang jeg er sykmeldt, helt frem til 13 juli.
Om han trenger en ny ansatt, så må den nye ansatte jobbe så mye som din venninne er borte, da dekker han fint opp den 100% stillingen som din venninne er ansatt i idag.

hils venninnen din og si lykke til! Hvis hun er organisert, vil hun kunne få hjelp gjennom den fagbevegelsen hun er medlem i, de elsker sånne saker..

Håper hun saksøker han, og han får svi skikkelig! Sånne sleipe folk irriterer meg så innmari! Hun er ikke organisert, men jeg anbefalte henne å melde seg inn nå. Litt seint kansje, men... de burde jo hjelpe henne fordet!

Jeg mistet jobb tilbud når jeg fortalte at jeg var gravid. Klagte på arbeidsgiver, som faktisk var statlig, inn til likestillings- og diskriminerings ombudet. De vedtok et haste vedtak om at jeg skulle ha jobben, og arbeidsgiver fikk 10 dager på seg å tilby meg jobben igjen noe de gjorde. Hadde de ikke gjordt det hadde likestillings- og diskriminerings ombudet tatt saken videre.

Anbefaler å ringe ombudet, så sier de hvordan hun skal forholde seg, og hva som skal gjøre videre!

Back
Topp