Gravid men har fjernet livmor

• Trådstarter Trådstarter Hjelp
  • Opprettet Opprettet
H

Hjelp

Guest
Hei
Jeg fjernet livmoren i oktober i fjor men nå lurer jeg.
Har ømme bryster kvalme som kommer å går lit stikkninger nedentil .
Hva i alle dager kan jeg bli gravid alika vell ???

Det tror jeg ikke. Eller, er det mulig at du har blitt gravid uten for livmora?

Du er nok ikke gravid dessverre.
Ta en test for å fjerne usikkerheten din.

Har en venninne uten livmor og hun har syklus, ømme pupper osv en gang i måneden. Hormonene er der, men uten livmor kan man ikke bli gravid.

Jeg ville fått en lege til å sjekke dette asap, særlig hvis du får smerter i magen.
Kvalme, stikninger i underlivet og ømme pupper er jo ikke nødvendigvis tegn på svangerskap, men med tanke på at du ikke har livmor, og det derfor vil være et svangerskap utenfor livmoren, kan det faktisk være farlig om du er gravid nå.
Det er jo ikke levedyktig, og kroppen støter vanligvis cellene fra seg av seg selv, men noen ganger trenger kroppen hjelp.
Ring legevakten og forklar at du har hatt en hysterektomi, og symptomer som kan tyde på svangerskap.

Håper du ikke er gravid, og at du slipper mer plagsomme symptomer! <3

Fikk vite med legen at vi fint kan bli gravid men de er farlig får vell ta en test å se håper ikke jeg blir gravid :(

Man kan på ingen måte bli gravid dersom man har fjernet livmoren, hverken i livmoren (opplagt!), eller "utenfor" livmoren. Har man hatt en hysterektomi er det ikke noen forbindelse mellom skjede og eggstokker, skjeden ender blindt. Dvs sædceller kan ikke komme seg lengre inn i kroppen enn skjeden. Fra eggstokksiden er det også stengt. Det organet som forbinder eggstokker(eggleder) og skjede er jo livmoren - og den er jo vekk. Det er altså overhodet ingen mulighet for en sædcelle å treffe på en eggcelle.

Dersom det er Ts som har skrevet innlegget med at legen sier at det er mulig at du er gravid, så må du ha fått utført et annet inngrep enn hysterektomi/fjerning av livmor.
Du mener kanskje at du har fjernet (deler) av livmorHALSEN? Det er nemlig vesentlig forskjell!

Jeg har fjernet livmor og livmortappen .
Men har eggstokkene å alt der ok .

Du vil jo fortsatt få eggløsning, selv om eggene ikke går ned i livmoren lenger.
Derfor kan du få symptomer på eggløsning, akkurat som før.

Snakk med legen din, det kan jo hende noe har gått feil, og at egget har kommet seg ned en eller annen plass.

Ser jeg henger etter med å komme med et alternativt svar her.

Men jeg har ei venninne som har fjernet livmoren, å hun ble "gravid".
Bare uten foster.

Dette er som å amputete en fot, du kan få symptomer som fantom-smerter.

Når min venninne fjernet livmoren, gikk det noen måneder, kanskje et år, før hun fikk ømme bryster, morgen kvalme osv. Hun oppsøkte lege ofte og jevnlig uten noe svar.

Men etter 6-7 måneder måtte hennes partner ringe ambulansen, for da hadde hun fått rier og "fødselsstripe"

Alt tydet på at hun var gravid. Bortsett fra at det var ingen ting der...

Så Innbildt svangerskap, skal vist være normalt hos noen.

Å det kan kanskje være noe du har?

Ser jeg henger etter med å komme med et alternativt svar her.

Men jeg har ei venninne som har fjernet livmoren, å hun ble "gravid".
Bare uten foster.

Dette er som å amputete en fot, du kan få symptomer som fantom-smerter.

Når min venninne fjernet livmoren, gikk det noen måneder, kanskje et år, før hun fikk ømme bryster, morgen kvalme osv. Hun oppsøkte lege ofte og jevnlig uten noe svar.

Men etter 6-7 måneder måtte hennes partner ringe ambulansen, for da hadde hun fått rier og "fødselsstripe"

Alt tydet på at hun var gravid. Bortsett fra at det var ingen ting der...

Så Innbildt svangerskap, skal vist være normalt hos noen.

Å det kan kanskje være noe du har?
Mennesker får ikke innbilt svangerskap, men hormonforstyrrelse kan man jo få. :)

Okei, doktor? ☺️

Var bare det legene og doktoren hun har vært til sa.
Men kan hende du har nyere utdanning enn de. Så skal ikke mot argumentere noe jeg ikke er utdannet innen ☺️

Mennesker får ikke innbilt svangerskap, men hormonforstyrrelse kan man jo få. :)
Ifølge helsenett.no så kan mennesker få innbilt svangerskap, men det er veldig sjeldent. Min svigermor opplevde det.

http://www.lommelegen.no/legesvar/graviditet-mens-innbilt-svangerskap

Ja, men da er det jo en psykisk lidelse (i følge legene), og det høres det jo ikke ut som om trådstarter har, selv med begrensede opplysninger om vedkommende. ;)

Nåja. Jeg synes det svaret var dårlig skrevet. En er ikke psykisk forstyrret om man har et desperat ønske om å bli gravid. En ser det på FS, mange får symptomer på graviditet og er overbevist om at de er gravide, men så kommer mensen. Der de har innbilt svangerskap så har hodet et så sterkt ønske om å bli gravid at det overbeviser kroppen, som igjen får hodet til å tro at det hadde rett. "Psykisk forstyrret" synes jeg er en stygg ting å si, rett og slett. Selvfølgelig handler det om psyken, men man er da ikke forstyrret! For en upresis ting å si.

Sim sagt opplevde min svigermor dette. Mannen var steril, men ønsket var så stort. Men hun fungerte som normalt. Absolutt ikke forstyrret!

Nåja. Jeg synes det svaret var dårlig skrevet. En er ikke psykisk forstyrret om man har et desperat ønske om å bli gravid. En ser det på FS, mange får symptomer på graviditet og er overbevist om at de er gravide, men så kommer mensen. Der de har innbilt svangerskap så har hodet et så sterkt ønske om å bli gravid at det overbeviser kroppen, som igjen får hodet til å tro at det hadde rett. "Psykisk forstyrret" synes jeg er en stygg ting å si, rett og slett. Selvfølgelig handler det om psyken, men man er da ikke forstyrret! For en upresis ting å si.

Sim sagt opplevde min svigermor dette. Mannen var steril, men ønsket var så stort. Men hun fungerte som normalt. Absolutt ikke forstyrret!

Det heter jo f.eks "Narsissistisk personlighetsforstyrrelse," så det er jo ikke stygt ment.

Når man er prøver, og leter etter symptomer, mistolker man jo ofte de symptomene kroppen faktisk har, eller tror at lavt blodsukker er morgenkvalme f.eks.
Det er jo ikke det samme som når man har en forstyrrelse, hvor man ikke blir overbevist av hverken graviditetstester, ultralyd eller andre prøver som utelukker svangerskap.
Man kaller det jo ikke en forstyrrelse hvis man faktisk har en sjanse for å være gravid.

Hvis din svigermor hadde innbilte symptomer på svangerskap, selv om mannen var garantert steril (noe man jo ikke er selv om man har fått utført en vasektomi), er jo det en slags forstyrrelse; altså noe som er litt utenfor normalen.
En forstyrrelse omfatter jo ikke nødvendigvis hele psyken til et menneske.

Okei, doktor? ☺️

Var bare det legene og doktoren hun har vært til sa.
Men kan hende du har nyere utdanning enn de. Så skal ikke mot argumentere noe jeg ikke er utdannet innen ☺️

Det kan være lurt å lese hele tråden før man kommenterer. ;)

Back
Topp