Gravid med utro samboer

Bkno2261710

Første møte med forumet
Har akkurat funnet ut at samboeren min de siste månedene har snakket med eksen sin i timesvis på telefonen.. som jeg vet om, han ukespendler og er på jobb i ukedagene hvor han disponerer en hybel for seg selv så mulig det har skjedd mer.

jeg så en rar melding fra henne tidligere i dag, som førte til at jeg spurte om de hadde kontakt hvorpå han nektet for det og sa de bare hadde sendt noen meldinger.. fant ut via telefonregningen at det ikke stemte.

Er 13 uker på vei, føler meg bedratt og i tillegg vet jeg jo ikke om hun har vært hos han når han har vært borte på jobb. Uansett er det ikke greit at han har gått bak ryggen min og pratet med henne i telefonen i månedsvis, og aktivt gått inn for å skjule det ved å slette telefonlogg.

Han prøver å bagatellisere det hele og si at de "bare pratet, og han skjønner ikke hva som er så galt med det". Jeg aaaner ikke hva jeg skal gjøre!! Jeg har jo ikke noe bevis for at de har møttes, samtidig synes jeg det er forferdelig at han har gått sånn bak ryggen min når jeg er gravid med hans barn.

Han sier jo at det bare er meg, at det betyr ingenting osv, men jeg kjenner at dette klarer jeg ikke å godta og jeg har null tillitt til han eller det som kommer ut av kjeften hans.. samtidig vil jeg ikke være alene som jeg ble i forrige svangerskap (dårlig teft når det gjelder menn..) noen råd?

Ingen råd desverre, ville bare si at jeg hadde ikke funnet meg i at sambo snakket med eksen bak ryggen min.

God klem :Heartred
Hvis de ikke har barn sammen, ser jeg ikke at det skal være nødvendig for ham å snakke med henne i timevis på telefon.
Hvis de er venner synes jeg fortsatt at det virker i overkant mye.
Har dere vært sammen lenge? Er eksen hans en person som har dukket opp her og der hele tiden?

Hadde jeg ikke syntes var greit. Har man barn, så kan man kommunisere om og samarbeide om barna. Har man ikke barn så ser jeg ikke poenget, med mindre ny partner syns dette er ok og føler seg trygg på at de er ferdige med sitt forhold. Timesvis med prating frem og tilbake hadde jeg uansett ikke følt noe godt om uansett barn eller ikke, hvertfall ikke om det bagatelliseres eller forsøkes skjult.

Nå ser jeg ikke noe galt i å ha kontakt med eks da, uansett om det er barn eller ikke i bildet.

Jeg har ikke noe imot kontakt med eks, problemet er at han juger om det. Så spørsmålet er hvorfor han følte han trengte å skjule/juge om det.
Føler han at han gjorde noe han ikke burde, har han gjort mer enn han burde? Eller er du veldig sjalu og han ikke føler han kan være venn med eksen?
Ville tatt en prat å kommet til bunns i det uten å være sint eller anklagende.

Jeg skjønner ikke behovet for å ha kontakt med en eks jeg, når man er i et nytt forhold. Og HVERTFALL ikke dersom ny partner ikke syns det er greit. Det hadde jeg respektert fullt ut på samme måte som jeg hadde forventa at min mann respekterte det. Det er en ting man bør være enige om er greit eller ikke. For meg hadde det vært helt uaktuelt, med mindre det var felles barn inni bildet. Jeg ser bare virkelig ikke poenget.

Selvfølgelig er det ikke normalt å snakke på timesvis med en eks i telefonen, holde det skjult for samboer og attpåtil lyve om det. Det ville også være ugreit om det ikke var en eks, men hvilken som helst annen kvinne.

Selv om han ikke har fysisk gjort noe med henne, har det allerede oppstått et tillitsbrudd. Jeg synes dere bør avtale time til parterapi og finne ut hva som ligger bak dette. Hvorfor har de kontakt og hvorfor lyver han om det ?

Jeg har ikke noe imot kontakt med eks, problemet er at han juger om det. Så spørsmålet er hvorfor han følte han trengte å skjule/juge om det.
Føler han at han gjorde noe han ikke burde, har han gjort mer enn han burde? Eller er du veldig sjalu og han ikke føler han kan være venn med eksen?
Ville tatt en prat å kommet til bunns i det uten å være sint eller anklagende.
Enig med deg

Takk for alle svar.

For å svare på noen spørsmål som har dukket opp her og utdype litt:

Han har ikke barn med eksen. Vi har vært sammen i litt over ett år, men var sammen i fire år fra 1012 - 2017. Sist det ble slutt gjorde jeg det slutt fordi han ikke hadde noen fremtidsplaner eller jobb, og ikke var motivert til å gjøre noe med livet sitt, så hadde ikke noe med utroskap å gjøre at det ble slutt den gangen. Vi fant tonen igjen for litt over ett år siden, og vi har forlovet oss.

Jeg har sagt tidligere til han at han godt kan ha kontakt med eksen, men ikke hvis han må gjemme seg vekk og snakke med hu i hemmelighet. Han har også fortalt at hun ikke har kommet over han og vil ha han tilbake, og da er det slik at ikke bare er ikke jeg komfortabel med at de skal snakke sammen, det blir også feil ovenfor henne som ikke får mulighet til å få nok avstand fra han til å komme seg videre.

Han sier at han har pratet med henne for å hjelpe henne da hun er i en vanskelig livssituasjon. For meg blir det uaktuelt at de skal ha kontakt når han er så shady rundt det, samt overnevnte grunner, så jeg sa at dersom jeg skal ha tillit til han og vi skal bygge opp forholdet igjen (tilliten min har fått seg en knekk) så kan han ikke ha kontakt med henne noe mer.

Han har gått med på det, og ringt henne og fortalt at han vil fokusere på seg og sitt og at hun dessverre ikke har noe plass der lengre.

Jeg ser ikke på meg selv som en veldig sjalu person heller, og han har andre ekser som jeg ikke bryr meg om at han snakker med fordi da går han heller ikke å skjuler det.

Edit: vi har snakket om kontakten hans med henne tidligere, jeg har sagt at det gjør meg usikker fordk han er så shady og ikke kan snakke med henne i telefonen foran meg, i tillegg til at hun ikke har kommet over han. Han har da sagt han ikke skal ha noe kontakt.

Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Jeg ville gitt et ultimatum, at han blir med til familievernkontoret og at dere setter dere ned med en samlivsterapeut e.l og finner ut hva dette her egentlig handler om. Hvis han er interessert i at dere skal funke og at dere skal være en familie sammen, må han vise at han har respekt for deg. Kanskje det er naturlig for noen å ha kontakt med eksene sine, men her er det snakk om ei som sliter med å gi slipp (ifølge han), og som han heller ikke er villig til å gi slipp på. Det er garantert ett eller annet som ligger bak som dere må finne ut av. Hvis han ikke er villig til det ville jeg kvittet meg med han som kjæreste. Det er tungt å være gravid, både fysisk og psykisk. Det han driver med nå, med å lyve og gjøre seg usikker gjør det bare mye verre.

Back
Topp