Gravid med UC

Beckymams

Just keep swimming
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Hei!

Er det noen her inne som har vært gravide og som har Ulcerøs Colitt?
Kan dere fortelle litt om hvilken behandling dere hadde under svangerskapet og hvordan sykdommen agerte under svangerskapet?

Jeg har egentlig vært veldig heldig. Jeg ble uplanlagt gravid i en "god" periode, og i svangerskapet har jeg ikke hatt noen symptomer overhodet! Og det etter å ha vært dårlig ett år i strekk. Jeg er halvveis nå og krysser fingrene for at formen holder seg ut svangerskapet. Bruker for tiden ingen medisiner da jeg ikke har behov for det. :) Dette er barn nr 2, og jeg fikk diagnosen rett etter sist svangerskap.

Lykke til! :)

Går du kun på tabletter til vanlig?
Jeg går på remicade da ingenting har virket på meg frem til nå.

Jeg er bare spent på hvordan et svangerskap kan bli påvirket av UC. Jeg må ta remicade helt frem til starten av siste trimester. Litt spent på hvordan det vil gå, da jeg som oftest blir litt syk i slutten av hver periode.. Vet ikke om jeg er gravid enda, men ønsker å forsøke å forberede meg litt. Ser allerede nå for meg skrekkscenarioer hvor jeg i siste trimester blir syk og at dette fremkaller rier eller noe sånt.. :s

Så det er godt å høre at alt er bra i ditt svangerskap :)

Jeg prøvde remicade, fikk vel fire behandlinger før jeg fikk en allergisk reaksjon i tillegg til at det ikke virket bra nok, så etter det har jeg gått på Dipentum og i tillegg prednisolon i perioder. Det var først samme mnd som jeg ble gravid at jeg var bra, etter å ha prøvd mye forskjellig i et år. Hvis du blir gravid mens du går på remicade regner jeg med at du får greit med oppfølging. En gang jeg var inne for å få remicade satt jeg der sammen med ei som hadde født bare et par uker tidligere. Hun hadde fått det hver 4. uke gjennom hele svangerskapet og det hadde gått helt fint. :) Så det skal være mulig.

Hvis du blir/er gravid er vel det viktigste å ikke stresse og å ta alle kroppens signaler på alvor. Legen min er iallfall redd for at jeg skal stresse meg dårlig da jeg har sagt nei til sykemelding så langt..

Ja, jeg bør vel først vente og se om jeg er gravid :)

Jeg er nok litt fæl til å stresse så det er noe jeg må jobbe med.

Eg har vært så og si symptomfri siden eg ble gravid i januar 09  Brukte pentasa daglig + pred klysma i dårlige perioder. Har ikkje brukt medisin siden 4-5 mnd av sist svangerskap. Mange forteller om bedring under og etter svangerskap!!

kasandre skrev:
Eg har vært så og si symptomfri siden eg ble gravid i januar 09  Brukte pentasa daglig + pred klysma i dårlige perioder. Har ikkje brukt medisin siden 4-5 mnd av sist svangerskap. Mange forteller om bedring under og etter svangerskap!!

*Liker*

Back
Topp