Gravid med tvillinger

Culighet

Andre møte med forumet
I dag ble jeg svært overrasket på TU (7+1 etter min beregning). Vi venter tvillinger. De har hver sin fostersekk, og jordmor mente at den ene så såpass stor ut at hun mente vi var 7+6. Den andre var noe mindre. Det var i alle fall helt fantastisk å se to bittesmå bankende hjerter i dag.

Men nå i kveld slo angsten inn. Bør jeg kun være forsiktig optimist? Hva er oddsen for at det går bra? Hva annet bør jeg gjøre eller tenke på framover? Noen tips?

Jeg har lyst til å glede meg over denne fantastiske nyheten, men jeg er så redd for at det skal gå galt. Dette er mitt første svangerskap, og vi har forsøkt å bli gravide i godt over et år..

I dag ble jeg svært overrasket på TU (7+1 etter min beregning). Vi venter tvillinger. De har hver sin fostersekk, og jordmor mente at den ene så såpass stor ut at hun mente vi var 7+6. Den andre var noe mindre. Det var i alle fall helt fantastisk å se to bittesmå bankende hjerter i dag.

Men nå i kveld slo angsten inn. Bør jeg kun være forsiktig optimist? Hva er oddsen for at det går bra? Hva annet bør jeg gjøre eller tenke på framover? Noen tips?

Jeg har lyst til å glede meg over denne fantastiske nyheten, men jeg er så redd for at det skal gå galt. Dette er mitt første svangerskap, og vi har forsøkt å bli gravide i godt over et år..
Åh, gratulerer med tvillinger!! Dobbel lykke:Heartred

Hva skal jeg si? Et tvillingsvangerskap er jo et risikosvangerskap, og man har ingen garanti, på samme måte som når man er gravid med en.
Du vil bli fulgt tett opp av helsevesenet og de kan svare på alt du lurer på.
Vil anbefale deg å ikke lese på legesider om risikofaktorene. Legene passer på deg og de små såå godt, at det er unødvendig å vite alt som kan gå galt, når det forhåpentligvis går helt fint :)
Jeg brukte mye av tiden på bekymringer, både unødvendig bekymringer og reelle bekymringer, men likevel gikk det bra med begge to.
Mine er eneggede, (to fostersekker, en morkake) og hadde derfor større risiko enn det som toeggede har, derfor blir eneggede tvillinger fulgt opp dobbelt så ofte som de som har toeggede.
Hva du venter får du nok vite innen uke 12-13, regner med du er henvist til nærmeste sykehus?

Husk å be om å få ultralydbilde der begge er på samme bildet. Så fint minne å ha :)

Jeg ville uansett valgt å glede meg :)

Masse lykke til videre! Håper du klarer å nyte magien ved å ha TO som vokser inni deg, for det ER magisk:happy:

Hilsen en tvillingmamma som både har tvillinger, og har mistet en tvilling.

Gratulerer! :Heartred Gled deg! Altså, ja det er risiko ved tvillingsvangerskap men som Lil skriver så blir du tett fulgt opp. Det betyr jo at om noe er galt så blir det tidlig fanget opp.
Jeg kan så klart ikke gi noen garanti men sjansen er absolutt størst for at alt går fint. Vil anbefale deg å ta tidlig kontakt med jordmor vist du har mange bekymringer. Det er godt å kunne snakke med noen.

Jeg venter også tvillinger, eneggede. Så langt ser alt bra ut, så satser på at dette går veien.

Back
Topp