Gravid med tvillinger som deler fostersekk, hva kan skje?

Bkno9342550

Andre møte med forumet
Hei! Jeg har funnet ut at jeg skal få tvillinger som deler forstersekk og morkake (eneggede tvillinger etter IVF forsøk)
Har noen erfaringer om hva jeg kan forvente fremover? Er 10 uker på vei nå, og redd for å miste…
 
Blir vel enda tettere oppfølging da dette er mer risiko svangerskap når gjelder tvillinger, siden de deler alt enn andre tvillinger. Du skal få beskjed hva å gjøre fremover, for tvillinger som deler absolutt alt er det veldig stor risiko for. Veldig stor sjanse det kan skje noe, dessverre, da slike tvillinger gir høy dødelighet. Så håpe du blir passet godt på
 
Last edited:
Dette er jo tvillingtypen det dessverre er høyest risiko med...

Kopierer fra Legeforeningen;

"MCMA tvillingsvangerskap
Utgjør 5 % av de MC tvillingsvangerskapene. Det angis høy dødelighet hos disse (ca. 11-15% totalt, med stor overvekt < 24 uker. [10, 14].Det er ingen klar evidens for at innleggelse og/eller monitorering med ultralyd eller CTG kan forhindre dette helt, og foreldrene bør opplyses om dette tidlig i svangerskapet. Imidlertid ser det ut til at utfallet bedres ved monitorering [15].
TTTS er sjeldnere enn hos MCDA tvillinger [16], antagelig pga. økt forekomst av arterielle anastomoser, men vanskeligere å oppdage. Strukturelle misdannelser er beskrevet i hvert fjerde svangerskap.

* Disse svangerskapene bør følges i (tett samarbeid med) senter med fostermedisinsk ekspertise.
* Kontroller tilvekst, Doppler, fostervann (polyhydramnion) og blærefylning (manglende) (mtp. TTTS) med 1-2 ukers intervaller; etter uke 24-26 ukentlig, og med CTG etter uke 28.
* Foreslår forløsning med keisersnitt rundt uke 32-34 [17]"

Men, ja.
Du skal ha hyppige kontroller og tidlig KS med disse barna.
 
Tett oppfølging og tidlig KS. Tror de maks lar deg gå til 34 (?) uker.

Faren er at navlesnorene surrer seg rundt hverandre og skaper en for stram knute. En i termingruppen med minste mistet sine halvveis ca, mener huske dette var årsaken. Mens ei annen jeg vet om fikk sine ved planlagt KS uten komplikasjoner.
 
Med MCMA tvillinger er det høy risiko som de andre sier, men det kan gå veldig bra også. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i facebook gruppe som omhandler Momo twins som de kaller det. Der får du mye støtte og trøst.

I utlandet blir man ofte innlagt for å følge med når tvillingene regnes for levedyktige. Det er for å kunne følge med daglig på hvordan de har det inni magen og kunne gjøre keisersnitt i full fart hvis de oppdager at noe er i ferd med å skje. Det gjøres ikke her i Norge. Men du vil få tette ultralyd kontroller der de sjekker blodstrømmen i navlesnorene og passer på at tvillingene vokser som de skal.

I Norge så blir det planlagt keisersnitt mellom uke 32 og 34. Da regnes det for å være tryggere å ta dem ut enn å la de være i magen. De fleste babyer født rundt uke 32 greier seg veldig godt, så derfor har de satt grensen der.

Med sånne tvillinger er det ikke mulig med vaginal fødsel. Det er rett og slett fordi at navlesnirene kan være tvinnet og når første baby da kommer ut, så vil den stakkaren som er igjen inni der få avklemt sin navlesnor. Så aller tryggeste måten for dem å komme til verden er med keisersnitt.

Jeg er her om du trenger å snakke med noen som har opplevd det her. Er bare å sende melding. Jeg mistet dessverre guttene mine 17+4. Men håper av hele mitt hjerte at du får beholde dine. ❤️
 
Back
Topp