Hei!
Jeg venter tvillinger, er 36+0 i dag.
Jeg hadde ikke store plager i starten, med unntak av st jeg var kjempetrøtt, og litt småkvalm til tider, men overhodet ikke intense plager. Kjenner veldig igjen følelsen av å være sjøsyk! Husker jeg satt på metroen i Paris og lurte på om det var den eller graviditeten som gjorde det sånn, men har ennå til gode å kaste opp dette svangerskapet.
Resten av svangerskapet så langt har vært preget av at det har føltes veldig langt, da jeg ganske tidlig følte meg stor. Hadde også en runde med veldig vondt i bekkenet i starten av 2. trimester, men det ga seg rundt uke 20-21, men kom tilbake rundt 3. trimester.
Hadde en knekk rundt uke 24, da jeg følte det var ganske tungt, og at det var lenge igjen. Det var på denne tiden jeg også følte at jeg vokste i rekordfart, og magen begynte å bli ganske stram og ubehagelig for hver uke som gikk, men det ble bedre.
Hadde igjen en liten knekk i uke 32-33 hvor jeg begynte å bli lei, og følte alt plutselig var veldig tungt.
Forbered deg på at du får mange av de samme spørsmålene, og at mange av de samme meningene og antagelsene kommer frem
Dritlei av å svare på de samme tingene igjen og igjen, feks «har dere tvillinger i familien?», «oi, ja, da får dere det travelt!», «hvordan reagerte dere da dere fikk vite at det var to?», «er de eneggede eller toeggede?» osv…
Har ennå ikke født tvillingene, men jeg har fått valget om keisersnitt eller vaginal fødsel, da tvilling 1 ligger i seteleie. Kommer til å velge å starte i vaginal fødsel, da dette har en del fordeler mtp riestress på babyene blant annet.
Tvillinger går sjelden/aldri til termindato.
Mine tvillinger deler verken morkake eller fostersekk (DCDA), og de får derfor bo i magehuset frem til de er store nok for vaginal fødsel (vil bli satt i gang mellom 38-39 en gang om ikke de kommer av seg selv før det).
For de som deler alt (MCMA) er det anbefalt forløsning med KS ganske tidlig, og det er forbundet en del potensielle komplikasjoner med denne typen tvillinger, og følges veldig tett. De som deler morkake, men ikke fostersekk (MCDA) forløses en gang midt i mellom, og da kommer det litt an på utvikling osv. om de får komme på vanlig vis eller med KS, men har inntrykk av at man ønsker å forsøke vaginal fødsel så langt det går.
Med tvillinger (litt avhengig av type), så får man ekstra oppfølging med UL underveis for å måle vekst.
Finnes en del informasjon hos legeforeningen (
https://www.legeforeningen.no/foren...veiledere/veileder-i-fodselshjelp/tvillinger/ )
Også har man tvillingforeningen som har en del god info.
Masse lykke til!
Og bare spør hvis du lurer på noe, vanskelig å svare veldig generelt også føler