Gravid med senebetennelse

Brooke

Elsker forumet
MayDay2021
Skuddårsspirene 2024
Er gravid i uke 22 og har fått det jeg er ganske sikker på er senebetennelse i begge armene :wideyed:
Snakket med legen om den ene armen for 3 uker siden, da fikk jeg beskjed om at det ikke er så mye man kan ta når man er gravid...

Nå er det rett og slett sinsykt vondt! Har legetime på onsdag, skal prøve å få framskyndet den..
Men, er det noen som har erfaring med dette, evt gode råd til å lindre litt smerter? Er verst i håndledd og opp mot albuen

På forhånd takk :shy:

Er gravid i uke 22 og har fått det jeg er ganske sikker på er senebetennelse i begge armene :wideyed:
Snakket med legen om den ene armen for 3 uker siden, da fikk jeg beskjed om at det ikke er så mye man kan ta når man er gravid...

Nå er det rett og slett sinsykt vondt! Har legetime på onsdag, skal prøve å få framskyndet den..
Men, er det noen som har erfaring med dette, evt gode råd til å lindre litt smerter? Er verst i håndledd og opp mot albuen

På forhånd takk :shy:
https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/nerveskader/karpaltunnelsyndrom/?page=1

Tror nok jeg hadde noe lignende i forrige svangerskap. For meg hjalp det med håndleddstøtte med skinne :happy: god bedring!

Vet ikke noe om medikamenter, men den beste medisinen mot senebetennelse, gravid eller ikke, er ro.
Da vil den mest intense smerten kunne gi seg relativt raskt også, men kan ta noen uker ++ før betennelsen er borte.

Vet du forresten hva som har utløst betennelsen(e)? Hvis det for eksempel er relatert til mye datajobbing er det viktig å gjøre noe med arbeidsplassen - når du først har fått senebetennelse så er det enklere å få det igjen.

Jeg har også god erfaring med håndleddsstøtte med skinne.

Skinne! Jeg slet (sliter, hehe) mye med senebetennelse i senen ut fra tommelen, og det eneste som hjalp mens jeg var gravid, var å gå med skinne 24/7. Sov med den også, da jeg gjorde mye bevegelser mens jeg sov som gjorde vondt. Jeg kunne skrive på pc og jobbe som vanlig med skinne på, men man må se veldig an om man skal holde på med sånt når betennelsen er som verst. Senebetennelse kan bli kronisk, så pass på deg selv!

Når man ikke er gravid, har kortison fungert veldig bra for meg. Du får jo ikke det når du er gravid, men er et tips dersom det ikke går over når baby har kommet :)

Vet ikke noe om medikamenter, men den beste medisinen mot senebetennelse, gravid eller ikke, er ro.
Da vil den mest intense smerten kunne gi seg relativt raskt også, men kan ta noen uker ++ før betennelsen er borte.

Vet du forresten hva som har utløst betennelsen(e)? Hvis det for eksempel er relatert til mye datajobbing er det viktig å gjøre noe med arbeidsplassen - når du først har fått senebetennelse så er det enklere å få det igjen.

Jeg har også god erfaring med håndleddsstøtte med skinne.
Må nok ringe legen på mandag, blir nok ikke bedre av jobben min :oops: Jeg har en fysisk jobb, så må være noe relatert til den som har utløst dette... Har vondt oppover hele armen i venstre, helt opp til skuldra :wideyed:
Skal likevel teste Skinne, det kan jo hjelpe litt :)
Er livredd for at det skal bli kronisk og jeg ikke skal klare å holde babyen :oops:

Skinne! Jeg slet (sliter, hehe) mye med senebetennelse i senen ut fra tommelen, og det eneste som hjalp mens jeg var gravid, var å gå med skinne 24/7. Sov med den også, da jeg gjorde mye bevegelser mens jeg sov som gjorde vondt. Jeg kunne skrive på pc og jobbe som vanlig med skinne på, men man må se veldig an om man skal holde på med sånt når betennelsen er som verst. Senebetennelse kan bli kronisk, så pass på deg selv!

Når man ikke er gravid, har kortison fungert veldig bra for meg. Du får jo ikke det når du er gravid, men er et tips dersom det ikke går over når baby har kommet :)
Får visst ingenting nå når jeg er gravid åtte ra paracet i dag, det er helt grusomt, man må jo bevege armene liksom :wideyed:
Er ikke bare hånda for meg, men kan jo hjelpe å la håndleddet slappe litt av, så skal prøve det:)

Må nok ringe legen på mandag, blir nok ikke bedre av jobben min :oops: Jeg har en fysisk jobb, så må være noe relatert til den som har utløst dette... Har vondt oppover hele armen i venstre, helt opp til skuldra :wideyed:
Er livredd for at det skal bli kronisk og jeg ikke skal klare å holde babyen :oops:
Høres ut som du burde ha en sykemelding i håp om at det bedrer seg, ikke minst for å unngå det su frykter. Vanskelig å holde hendene/armene i ro om man jobber. Dørgende kjedelig å gjøre det om man er sykmeldt også, men om gevinsten er bedring er det jo verdt det. :Heartred

Har nok med jobben å gjøre, ja! Høres ut som en sykemelding for å holde seg heeelt i ro en periode er lurt. Legen min sa at mange plages med senebetennelse i forbindelse med graviditet, da økt blodvolum og væske i kroppen gjør det trangere og lettere betent. Husk at du skal bære baby og sånt etterhvert, det blir utrolig vondt og slitsomt hvis armen din er betent! Som du sier selv, de kan ikke gi deg noe, så hvile er den eneste medisinen. Lykke til :D

Send spørsmålet inn til Tryggmammamedisin.no. Det gjorde jeg når det var slike ting da jeg var gravid sist :) Får raskt svar! Føler de er mer oppdatert på medisiner og graviditet enn fastlegene.

En bekjent av meg slet mye med senebetennelse (mann da, men jobbet med bil så mye arbeid med hendene)... han fikk behandling av ostepat, 3-4 behandlinger for 6år siden.. å har siden ikke trengt behandling eller hatt betennelse:o
Behandleren behandlet med nåler og hendene, gått til hun selv med både meg, Hester, hund og faren min!:)

Back
Topp