Gravid med hest som hobby

Flaks02

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg er en hestejente og har drevet med hest hele livet. En periode var det jobben min.
De 2 gangene jeg fant ut jeg var gravid kuttet jeg ut ALT som hadde med hest å gjøre grunnet risikoen. Jeg er ikke villig til å risikere livet til barnet i magen ved å bli sparka, falle av hesten, bli slept etter stabeiser osv. Det er altfor mye farlig som kan skje. Er jeg ''overbeskyttende''?

Hva tenker dere andre om gravide som rir/jobber i stall?
Har dere som gravide  selv ridd/jobba i stall? Hvorfor?

Jeg red helt til jeg var 5 mnd på vei. Fikk mange reaksjoner på det, men jeg har en ponni(141cm) som er så snill som dagen er lang. Hadde jeg hatt en litt mer energisk hest som kunne funnet på tull så hadde jeg ikke turt.

Jeg har også drevet med hest hele livet.
Nå holder jeg ikke på akkurat nå, men er ofte med å slipper ut hestene, børster, kjører tur osv osv. Det kan skje ting uansett hva du gjør.

Jeg tenker som så at jeg er litt mer forsiktig, tar kun hester jeg vet er lette å håntere, og holder meg unna "bråkmakere". Søstra mi sin ponni kommer på "sommerferie" her på gården og da kommer jeg til å ta meg av ham. Mulig jeg skritter litt rundt banen (skal snakke med JM først), men kommer ikke til å ri noe mer enn det. Nå er denne ponnien snill som dagen er lang, og har aldri sparka, bitt eller gjort noe gale.

Du kan like så godt falle ned trappa, snuble i en stein, skli på is (på vinteren)
Hvis vi skal være "overbeskyttende" på alle omræder der vi på noen måte kan bli skadet/få vondt/dunk osv mens vi er gravide, så ender det vel med at grivid er en syksom og vi må holde senga alle mann :P

Hør på kroppen din, og ikke overanstreng deg for mye.
Ta det mer med ro enn vanlig (ikke hopp, full gallop, ikke hopp på en unghest, osv) men du skal jo kunne gjøre de ting som du vanligvis gjør.
De klarte det før i tiden og da klarer vi det nå =)

Takk for svar!

Jeg er forsåvidt enig med deg jmd at man ikke skal bli for hysteriske heller. Det er selvfølgelig bare dumt, og graviditet er ingen sykdom :-)

Men,
jeg hadde et lite fall fra hesten til svigerinna mi når jeg var rundt 12 uker på vei med førstemann og ble livredd for at jeg skulle miste. Jeg fikk en så støkk i meg etter dette at jeg aldri tørte ri igjen som gravid.
(Vi skulle bare skritte en tur i skogen, men den hesten hadde vissnok ikke blitt ridd på noen dager og hadde en del oppsamlet energi som endte i bukkesprang en nedoverbakke)

Jeg jobba med løpshester på denne tiden, og sa opp jobben på dagen. Så redd ble jeg. Grøss.

Hehe

Jeg ville ALDRI ha ridd mens jeg gikk gravid. Jeg akte ikke i vinter heller pga det. Jeg syns det er dumt at folk stempler alle forbud som 'hysteri' og sier det at graviditet ikke er en sykdom, for det er det ikke, men er visse forholdsregler man burde ta. Det er faktisk et menneskeliv man har ansvar for, så jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ta sjanser når det bare er forbud som varer i skarve 9 måneder. Det er rett og slett egoistisk i mine øyne... o.O

Hallo her! Ro cella!
Sa aldri at hun skulle risikere noe, hun spurte om hva vi andre syns, og JEG syns at en skal lytte til kroppen. Men en skal ikke sitte på rompa hele svangerskapet!

Er det ikke like farlig å sykkle? Kan en ikke falle å slå seg hardt?
Hvorfor i all verden sier da JMer at SYKKLING er supert for bekkenplager??
Og JM sier også at om du trente FØR du blr gravid, kan du fortsette, bare litt mer forsiktig. samme med jogging.

Ridning er forresten super for klemmemuskelen alle prøver å trene opp.
Sier jo at hun ikke bør ta sjanser, og være forsiktig.

Det er like farlig å drive med sau skal jeg si deg. Fikk ei bitch av ei søye etter  meg for noen uker siden. Gikk bra, men det kunne gått ille!

Hvis du skal kjefte på alle som "tar sjanser" skal du da kjefte på alle som ikke bruker gravidsele?, alle som jogger? Alle som driver gård?, alle som har fysisk arbeid?

Herregud selvfølgelig skal man ikke gjøre ting som er farlige.
Men er det ikke like "risikabelt" å gå over veien? Hvis vi virkelig skal være så forsiktige så må vi holde oss innendørs.

Mener absolutt IKKE, at gravide skal spise spekemat, eller kjøre rally altså!
Men vi lever da i en hverdag der det meste er risikablet.
Vi kan ikke leve i plastbobler mens vi går gravide, men vi kan være litt forsiktige.

Flaks02 skrev:
Takk for svar!

Jeg er forsåvidt enig med deg jmd at man ikke skal bli for hysteriske heller. Det er selvfølgelig bare dumt, og graviditet er ingen sykdom :-)

Men,
jeg hadde et lite fall fra hesten til svigerinna mi når jeg var rundt 12 uker på vei med førstemann og ble livredd for at jeg skulle miste. Jeg fikk en så støkk i meg etter dette at jeg aldri tørte ri igjen som gravid.
(Vi skulle bare skritte en tur i skogen, men den hesten hadde vissnok ikke blitt ridd på noen dager og hadde en del oppsamlet energi som endte i bukkesprang en nedoverbakke)

Jeg jobba med løpshester på denne tiden, og sa opp jobben på dagen. Så redd ble jeg. Grøss.

Hehe

Det var d jeg mente med å være ekstra på vakt ;)
Spør to ganger om hesten er trent de siste dagene, ikke noe økning i havren osv =P
Kjenn hesten du evt. setter deg på, og hold deg på "hjemmebane" og ikke ri alene ;)

Jeg kjefter ikke, jeg sa hva jeg mente slik at hun kanskje kunne ha det i bakhodet når hun bestemmer seg for hva hun vil gjøre.

Og du kan ikke sammenligne det å gå over veien og det å ri. Man er ikke NØDT til å ri, men du må gjerne gå over veien for å komme deg fra A til B. Du trenger ikke å dra inn alle fysiske ting en person gjør til vanlig. Men jeg syns selvfølgelig ikke at man skal sitte på rumpa hele dagen.

Har ingenting med at man skal leve i en boble, men gjerne prioritere litt annerledes.

jeg mener det att du må gjøre det som er rett for deg.. har du en snill og søt hest som aldri har gjort noe ser jeg ikke problemet med det.. har hest selv men kommer meg søren ikke oppå pga bekkene.. men hadde det ikke vært for det hadde jeg ridd ja.. er 30 uker..

GledeSprederen skrev:
jeg mener det att du må gjøre det som er rett for deg.. har du en snill og søt hest som aldri har gjort noe ser jeg ikke problemet med det.. har hest selv men kommer meg søren ikke oppå pga bekkene.. men hadde det ikke vært for det hadde jeg ridd ja.. er 30 uker..

Enig!

Her er ikke hest en hobby, men en livsstil, driver med travhester, og har da 2 aktive her hjemme på gården som må trenes. det er min jobb da jeg går hjemme mens samboeren min er på annen jobb. etter jeg fant ut jeg var gravid har det blitt prioritert litt anderledes, jeg kjører mest vogn, mens samboeren min tar det meste av ridning/klatring etc. Men det er ikke dermed sakt at å kjøre vogn er tryggere enn å ri, bare mer behagelig.

Som nevnt tidligere, er man i fysisk form fra før trenger/BØR man ikke slutte med dette når man er gravid, men såklart roe ned etterhvert som kroppen signaliserer behov for dette. Jeg rir ikke traverne mine langs treningsløypene da de hisser seg veldig opp dær, men å ri en tur i skogen og heller fokusere på rolig men tung trening er det ikke noe i veien med..
Alt kan skje uansett hva man gjør her i livet, så om man føler seg trygg på det man gjør er jeg enig i å kalle det hysteri. ansvar for et lite menneske har man, ja, men det har man sannelig om man rir, kjører bil ( Man MÅ jo ikke kjøre bil heller om man skal dra dette langt).

Jeg har 2 mnd igjen til lille kommer, og grunnet ubehagelige kynnere og litt bekkenplager har jeg blitt nødt til å la samboeren min ta seg av treningen på kveldstid mens jeg heller gjør alt annet klart på dagtid, gleder meg til å kunne fly over jordene igjen :) men noe sier meg at det blir ikke denna uka... :p

zzsandra skrev:
Her er ikke hest en hobby, men en livsstil, driver med travhester, og har da 2 aktive her hjemme på gården som må trenes. det er min jobb da jeg går hjemme mens samboeren min er på annen jobb. etter jeg fant ut jeg var gravid har det blitt prioritert litt anderledes, jeg kjører mest vogn, mens samboeren min tar det meste av ridning/klatring etc. Men det er ikke dermed sakt at å kjøre vogn er tryggere enn å ri, bare mer behagelig.

Som nevnt tidligere, er man i fysisk form fra før trenger/BØR man ikke slutte med dette når man er gravid, men såklart roe ned etterhvert som kroppen signaliserer behov for dette. Jeg rir ikke traverne mine langs treningsløypene da de hisser seg veldig opp dær, men å ri en tur i skogen og heller fokusere på rolig men tung trening er det ikke noe i veien med..
Alt kan skje uansett hva man gjør her i livet, så om man føler seg trygg på det man gjør er jeg enig i å kalle det hysteri. ansvar for et lite menneske har man, ja, men det har man sannelig om man rir, kjører bil ( Man MÅ jo ikke kjøre bil heller om man skal dra dette langt).

Jeg har 2 mnd igjen til lille kommer, og grunnet ubehagelige kynnere og litt bekkenplager har jeg blitt nødt til å la samboeren min ta seg av treningen på kveldstid mens jeg heller gjør alt annet klart på dagtid, gleder meg til å kunne fly over jordene igjen :) men noe sier meg at det blir ikke denna uka... :p

I bilen er det ihvertfall bilbelte slik at man kan sikre seg selv om det ikke beskytter mot alt. En hest kan være verdens snilleste, men du kan ikke stole på et dyr uansett. Er mange som brenner seg på det.

Ja men kjære vene deg, det er da like usikkert på veien. Du vet ikke hva slags folk som kjører i bilen bak deg. Du vel ikke om den bilen holder vikeplikten.
ALT er uforutsigbart. Sånn er det bare.

Er helt enig med deg Zzsandra!
Sånn er det bare.

zzsandra skrev:

Jo, faktisk. Jeg MÅTTE ha LJ i barnehagen fordi at jeg MÅTTE på jobb, og da kunne jeg ikke ta bussen, for da hadde jeg aldri rukket å ta fire busser , gå på jobb, rekke barnehagen og komme meg hjem igje: Og da hadde jeg heller ikke fåtrt penger. Så jo, det er ganske nødvendig med bil for noen. Før så MÅTTE jeg kjøre bil pga kronisk bekkenleddsyndrom. Hester er ikke forutsigbare. Har drevet med hest i flere år selv, men ikke pokker om jeg hadde satt meg på en hest mens jeg når jeg var gravid. Jeg så selv ridelæreren min bli kastet av i åttende måned fra en veldig bra hest som var veldig dressert. Hun visste ikke at hun var gravid da. Men å sammenligne slike ting med å gå over veien, blir for drøyt.. Jeg synes at folk skal legge det fra seg når de er gravid, nettopp fordi at man ikke kan styre om hesten kvepper eller stikker av. Jeg ble en mester i å holde meg på fordi at jeg bare red bråkmakere, men jeg hadde likevel stor respekt for dem fordi at de har så inderlig mye mer krefter enn jeg har.

Jeg jobbet i travstall da jeg ble gravid. Kjørte mange ulike hester. Spurte om jeg kunne få tilrettelagt arbeidet da jeg ble gravid, men det mente de bare var tull. Spurte også om jeg kunne få pause i lærlingetiden, men det var heller ikke aktuelt. Så jeg sluttet. 

Min konklusjon når det gjaldt hest og graviditet var: Selv den snilleste hest kan bli skremt. De er store, med mye mer krefter enn oss.

Derfor valgte jeg å vente med hester til lillegutt hadde poppa ut. Ville ikke risikere barnet i magen. Men kunne jo selvsagt gjort diverse arbeid i stallen og kanskje tatt rolige turer med de snilleste hestene, dersom de hadde vært villig til å tilrettelegge for meg. Man trenger ikke å gi opp hester helt, om man ikke vil :)

Back
Topp