Gravid med epilepsi.

M_N86

Flørter med forumet
Andre kommende mødre med epilepsi her? :)
Sjansen er liten i følge statistikken vet jeg, men.. vært fint med noen å sammenligne oppfølging med :)

hei!

jeg har epilepsi, og venter nr to i mars :) 
jeg er gjerne åpen for å sammenligne oppfølging! :)) bare send pm om du ønsker, eller svar videre på denne tråden hvis du heller vil det.. :)

j

Hei!
Så morsomt at jeg skulle finne noen med epilepsi og termin i mars :) Du har jo også et barn fra før og har kanskje noen nyttige erfaringer fra det svangerskapet å dele med meg? Om du heller vil ta det på pm er det greit for meg, men tenkte at det kanskje ikke skader med en tråd om epilepsi her inne ;)

Jeg hadde time hos nevrologen min i går, tok blodprøver og fylte ut et skjema, og det ble sendt henvisning til tidlig ultralyd. Jeg skal til videre oppfølging der en gang hvert trimester, samt ta blodprøve hver mnd. Jeg kan også forvente meg å måtte øke dosen på medisin. 

Nevrologen sier at svangerskap hos kvinner med med epilepsi bruker å gå bra, spesielt med den medisinen jeg går på. Jeg føler meg ganske beroliget når det kommer til dette, men lurer på om jeg kanskje ikke har fått med meg alt av informasjon enda. 

Har du fått/får du spesiell oppfølging også i forhold til barnet, sett bort ifra tidlig UL? 
Jeg vet lite om hva slags oppfølging jeg kommer til å få i forhold til selve svangerskapet av fastlege etc.. 

jeg var hos fastlegen min igår og fikk henvisning til tidlig ul derfra. tenkte å kontakte nevr pol etter å ha vært på den for å være helt sikker liksom ;))

det forrige svangerskapet så hadde jeg kontakt med nevrologen 1-2 ggr hvert trimester. da tok jeg blodprøver forut for legetimen. I slutten av andre trimester måtte jeg øke medisindose pga økt blodvolum, dette gikk helt fint :) blodprøver en gang i mnd synes jeg hørtes litt voldsomt ut, men kommer sikkert an på hva slags medisin du bruker..!?

Jeg fikk også tidlig ul sist gang, også satte gyn pol meg opp på videre kontroller der. da ble det en ul i ca hver 4.uke, og helt på slutten av svangerskapet var jeg der annen hver uke. Da hadde jeg også en jordmor der som jeg var hos før ultralydene. Derfor lurer jeg på om jeg denne gangen skal gå hos jordmor på helsestasjonen, siden det ble så utrolig mye sist gang med fastlege, jordmor, nevrolog, gynekolog osv.. :D meeeen får bare se an behovet ;)
bestill svangerskapskontroll hos fastlegen din. Da prater dere litt, tar div blodprøver, vekt, blodtrykk, urinprøver osv...
Dette kommer til å gå så fint så!!! Du har mange som kommer til å passe på deg ;))

Mulig jeg må ta blodprøver så ofte pga medisinen min (de vet med sikkerhet at jeg vil trenge å øke styrken etter hvert, men ikke når), samt at legen min mente de hadde litt få blodprøver av meg på akkurat denne medisinen. 

Det høres jo ut som du fikk veldig mye oppfølging fra menge hold.. Hva var grunnen til så mange ultralyd-timer? Virket litt rotete å måtte forholde seg til så mange forskjellige hold ja.. 

Jeg har time hos fastlegen min i starten av neste uke, og da blir det vel litt prat, blodprøver osv. Kanskje får jeg vite litt om hvilken oppfølging jeg vil få der også :)

Det er godt at man blir passet på litt ekstra, men samtidig synes jeg det er litt skremmende også. Jeg vet at det handler mye om å være på den sikre siden og at de rett og slett vet lite i dag, men om man får like mye oppfølging som det du gjorde under siste svangerskap så tror jeg det hadde gjort meg like urolig som betrygget? :S

Jeg er vel likevel ganske trygg på at det som har med epilepsien å gjøre kommer til å gå bra :) 

Du er vel spent på om du får samme hyppige oppfølging som sist? :)

det er fordi vi blir karakterisert som "risikosvangerskap" pga epilepsien/kronisk sykdom.. Alt var bare bra med gutten hele veien, men det var vel for å være på den sikre siden pga medisiner og at han vokste som han skulle pga dette.. det var ihvertfall mitt inntrykk. det gjorde meg ikke bekymret i det hele tatt, tvert imot! jeg synes det var veldig deilig å få hilse på og se ham så ofte som jeg fikk, og veldig betryggende for min del, og vite at de passet så godt på oss. :)) selvfølgelig, i starten var jeg veeeeldig bekymret foran de første tre ultralydene men det var mer pga forhistorien min.. heldigvis gikk alt helt perfekt :))

jeg antar jeg kommer til å få samme oppfølging som sist, men tror jeg dropper jordmor i kommunehelsetjenesten som sagt.. det ble vel mye på slutten.. synes ikke jeg gjorde annet enn å dra til lege, jordmor, ul.. ble litt tidkrevende og slitsomt.. ;)

er du plaget

det er fordi vi blir karakterisert som "risikosvangerskap" pga epilepsien/kronisk sykdom.. Alt var bare bra med gutten hele veien, men det var vel for å være på den sikre siden pga medisiner og at han vokste som han skulle pga dette.. det var ihvertfall mitt inntrykk. det gjorde meg ikke bekymret i det hele tatt, tvert imot! jeg synes det var veldig deilig å få hilse på og se ham så ofte som jeg fikk, og veldig betryggende for min del, og vite at de passet så godt på oss. :)) selvfølgelig, i starten var jeg veeeeldig bekymret foran de første tre ultralydene men det var mer pga forhistorien min.. heldigvis gikk alt helt perfekt :))

jeg antar jeg kommer til å få samme oppfølging som sist, men tror jeg dropper jordmor i kommunehelsetjenesten som sagt.. det ble vel mye på slutten.. synes ikke jeg gjorde annet enn å dra til lege, jordmor, ul.. ble litt tidkrevende og slitsomt.. ;)

er du plaget med mye anfall og sånt eller?

Jeg har vært forholdsvis heldig, og er ikke mye plaget med anfall. Fikk diagnosen i 2008 etter å sansynlig vis ha gått i mange år med sykdommen uten å forstå det. Har da hatt både små fjernhetsanfall og store krampeanfall. i 2008 hadde jeg en periode med flere krampeanfall, da startet jeg på medisiner som jeg har justert hit og dit samt byttet medisiner osv. Etter det har det vært ett stort krampeanfall (som jeg vet om rikgit nok) pluss noen flere fjernhetsanfall. Men sist gang var for snart 2 år siden og jeg er helt symptomfri i dag :)

Har derfor ingen særlig bekymring i forhold til anfall i svangerskapet, men sånn sett er det jo godt å bli fulgt opp med mange blodprøver, slik at de hele tiden kan se hvilken effekt medisinen har på meg. 

Hva med deg? Og har du opplevd anfall i svangerskap?

jeg har vel hatt det siden jeg begynte på barnskolen, men det mener det er medfødt pga komplikasjoner under fødsel og at det først kom til uttrykk da jeg begynte på skolen. da hadde jeg masse fjernhetsanfall, krampeanfallene kom rundt puberteten. men nå har jeg ikke hatt krampeanf på mange år.. 6-7 år tror jeg det har blitt faktisk! men har fremdeles litt fjernhetsanfall, spesielt i perioder der jeg er sliten og trøtt.
Hadde noe slike under forrige svangerskap, men det gikk seg til. Har også hatt en del i dette svangerskapet, spesielt nå i starten. Men av erfaring så vet jeg at dette er pga mye hormoner og at det går seg til denne gangen også så er ikke bekymret!
Det som er litt spennende er at etter forrige svangerskap så forandret epilepsien seg. Det ble en "opphopning" av anfall rundt mensen, så er blitt veldig hormonelt betinget :) har også hørt om enkelte som har blitt "kvitt" epilepsien sin etter svangerskap (og noen som har blitt litt verre - men takk og lov for gode medisiner)!

Hm, spennende, jeg visste ikke at det kunne påvirkes så mye av hormoner. Men det gir kanskje litt mening om man har den type epilepsi som påvirkes av om man har fått nok hvile og søvn, fått i seg nok mat, om man er stresset osv. Ser for meg at mye av dette kan påvirkes av hormoner. 

Jeg har så langt ikke opplevd noe spesielt under svangerskapet. Har hatt èn episode med et slags svakt fjernhetsanfall en dag jeg følte meg ekstra sliten bare. Håper det forholder seg på den måten gjennom hele svangerskapet.
Jo mer virkelig det blir for meg at jeg er gravid, jo mer ubehagelig synes jeg det er å skulle være i en tilstand hvor jeg igjen ikke føler meg helt trygg på medisinene mine. Ettersom jeg ikke har hatt diagnosen så lenge har jeg brukt mye tid de siste årene på å venne meg til tanken på anfall og det å føle meg trygg igjen. Sånn sett er det godt å vite at jeg blir nøye fulgt opp.

Har vært hos fastlegen også nå, og kommer til å ta ekstra blodprøver for å overvåke virkningen av medisinen der også hehe.. har også fått ny time til fastlege + ultralyd om ca en mnd. samt at jeg skal på sykehuset å ta blodprøver osv igjen om noen uker. Tror det går mye tid på legetimer fremover! Du nevnte at du syntes det ble veldig mye under forige svangerskap. Tenker du da å si nei til noe oppfølging denne gangen? Hva tenker du om det valget i såfall? 

hehe :D
jeg tenker ikke å benytte meg av jordmor i kommunehelsetjenesten da jeg uansett kommer til å få en jordmor på gyn pol mot slutten.. dessuten blir det jo en del legetimer så føler det blir litt smør på flesk.. noen tanker utover dette har jeg ikke gjort meg enda.
du må gjøre det som føles riktig for deg!

jeg skal på første ul neste uke, det blir veldig spennende!!! :D

Back
Topp