Gravid med endometriose

Forstegangsfodende

Flørter med forumet
Himmelbarn
Jeg fikk påvist endometriose i januar. Nå er jeg i uke 6+2. Jeg skal til legen på onsdag.

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaringer med å ha endometriose samtidig som de er gravide. Jeg har jo hørt at det kan være en viss risiko. Ønsker blant annet tidlig ultralyd og kommer til å spørre legen om å få det. Er det flere ting jeg bør tenke på, spørre om, noe jeg har krav på? Takk på forhånd for svar…

Har ikke diagnose om endo (fikk aldri sjekket). Men jeg tror selv at jeg har endo. Jeg har derfor lest at flere bruker for eksempel steroider som demper inflammasjonen i kroppen for eksempel. Men dette er litt “eksperimentell” og du får disse tablettene nesten kun privat. Er gravid 4. gang (1. gang i 2. trimester). Denne gangen tar jeg selv albyl-e.

Hei.

Ja, jeg har gått gravid to ganger, og jeg har endometriose. Jeg har dog fått hjelp til å bli gravid, og har derfor hatt tidlig ultralyd begge ganger.
Du har ikke krav på noe, og de ser ikke på det som noe mer risiko enn andre graviditeter.
Noen sier at det er forhøyet risiko for for tidlig fødsel, jeg har født over termin begge ganger, og den første ble satt i gang.

Hei.

Ja, jeg har gått gravid to ganger, og jeg har endometriose. Jeg har dog fått hjelp til å bli gravid, og har derfor hatt tidlig ultralyd begge ganger.
Du har ikke krav på noe, og de ser ikke på det som noe mer risiko enn andre graviditeter.
Noen sier at det er forhøyet risiko for for tidlig fødsel, jeg har født over termin begge ganger, og den første ble satt i gang.
Tusen takk for svar :) Det har gått bra så langt, så håper det fortsetter :Heartred

Jeg ble diagnostisert med endometriose nivå 4 i fjor. Ble gravid naturlig etter fjerning av cyste. Hadde et perfekt svangerskap og det ble aldri snakket om noe risiko ifbm endometriose.
På kontroll etter fødsel fikk jeg beskjed om at endometriosen var "i dvale" og kommer til å være det helt til mensen kommer tilbake. Håper jeg kan amme så lenge som mulig og så forhåpentligvis bli gravid med nestemann, da både amming og graviditet er bra for diagnosen.

Lykke til med svangerskapet

Back
Topp