Gravid med bestemt kjønn?

Enig, det virker veldig som at noen er nesten låst på det ene kjønnet. Leste akkurat om et par i USA som ventet sin åttende sønn! (Ingen døtre.) Var noen som mente at det kunne være en liten feil på den ene typen sædcelle som gjorde at de ikke svømte rett eller noe.
 
Jeg vil tro sånt har marginalt å si.
Altså, kanskje er sjansene 52% i stedet for 50% for å få det ene kjønnet om du treffer på alt som skal øke sjansen for det ene i stedet for det andre.

Vi får nå straks vår 2. jente. Ser for meg at om vi bestemmer oss for å prøve på en til om noen år (tror det holder med to barn for oss, men HVIS), så kommer vi nok til å gjøre kjerringrådene for å få gutt, men sjansen for en tredje jente når man har to jenter fra før er veldig stor.

Det er sikkert ting de ikke har funnet ut, som at kanskje damen har et «miljø» i skjeden som er bedre for det ene kjønnet, eller at mannens sædceller for det ene kjønnet er mer levedyktige/bedre svømmere ennn det andre kjønnet.

:)
 
Her har vi fasiten jenter. Menn arver tendens til å få enten flest jenter eller flest gutter: https://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081211121835.htm

A gene consists of two parts, known as alleles, one inherited from each parent. In his paper, Mr Gellatly demonstrates that it is likely men carry two different types of allele, which results in three possible combinations in a gene that controls the ratio of X and Y sperm;

  • Men with the first combination, known as mm, produce more Y sperm and have more sons.
  • The second, known as mf, produce a roughly equal number of X and Y sperm and have an approximately equal number of sons and daughters.
  • The third, known as ff produce more X sperm and have more daughters.
 
Her har vi fasiten jenter. Menn arver tendens til å få enten flest jenter eller flest gutter: https://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081211121835.htm

A gene consists of two parts, known as alleles, one inherited from each parent. In his paper, Mr Gellatly demonstrates that it is likely men carry two different types of allele, which results in three possible combinations in a gene that controls the ratio of X and Y sperm;

  • Men with the first combination, known as mm, produce more Y sperm and have more sons.
  • The second, known as mf, produce a roughly equal number of X and Y sperm and have an approximately equal number of sons and daughters.
  • The third, known as ff produce more X sperm and have more daughters.

Åå, så fascinerende! [emoji847]
Mora til ei venninnene av meg påstår at hun fikk to jenter ved å kun ha sex noen dager før el. Men kanskje det er da heller sånn at pappaen er en ff-mann.
 
Åå, så fascinerende! [emoji847]
Mora til ei venninnene av meg påstår at hun fikk to jenter ved å kun ha sex noen dager før el. Men kanskje det er da heller sånn at pappaen er en ff-mann.
Ikke sant! Det er jo ikke godt å si :) sikkert mye som spiller inn. Man må nok uansett la det være opp til tilfeldighetene, virker umulig å styre det i noen særlig grad. :D
 
Tror dere noen menn lager flere celler av det ene kjønnet enn det andre :scratch? Foreldrene mine fikk 5 gutter før de fikk meg. Leste i et ukeblad om et lar i England med 8 jenter. I store søskenflokker av sammenklemte kan det virke som at mannen lager flere celler av det ene kjønnet.
Tror det har mye med familie og gener å gjøre. I min manns familie er det nesten bare han som er gutt. Resten er jenter. Alle søskenbarna er jenter og han har 2 søstre. Nå venter vi vår andre jente,men han har en gutt fra før.
Helt klart. Så et par med fire jenter fra før har nok ikke 50% sjanse for en gutt neste gang.
 
Vet ikke hvordan man går frem for å prøve på det ene eller andre kjønnet, for kjerringråd og fødselskalendere tror jeg ikke på... men med første håpte jeg innerst inne på jente og det ble det.
 
Har lest at dårlig sædkvalitet øker sjansen for jente faktisk, men usikker på hvorfor det evt er sånn... ikke så lett å påvirke kanskje og det ønsker man kanskje ikke heller [emoji28]

Vi venter jente nr 3 nå (har ingen gutter) men jeg har blitt raskt gravid alle 3 gangene så usikker på om det kan være snakk om dårlig sædkvalitet her da...

Har ikke aktivt prøvd på noe spesielt kjønn, men med første så var hodet innstilt på gutt (hun var uplanlagt), nr 2 og 3 hadde jeg håp om jenter igjen [emoji28] Sikkert bare fordi jeg er/var "vant" med jente, hadde nok blitt like glad for gutt etterhvert, men måtte ha omstilt hodet sånn som jeg måtte med nr 1 [emoji28]
 
Her har vi fasiten jenter. Menn arver tendens til å få enten flest jenter eller flest gutter: https://www.sciencedaily.com/releases/2008/12/081211121835.htm

A gene consists of two parts, known as alleles, one inherited from each parent. In his paper, Mr Gellatly demonstrates that it is likely men carry two different types of allele, which results in three possible combinations in a gene that controls the ratio of X and Y sperm;

  • Men with the first combination, known as mm, produce more Y sperm and have more sons.
  • The second, known as mf, produce a roughly equal number of X and Y sperm and have an approximately equal number of sons and daughters.
  • The third, known as ff produce more X sperm and have more daughters.

Åh der hadde jo vært kult om det kunne forklare litt! Men Sånn umiddelbart blant dem jeg tenker på så stemmer det ikke....

Mann nr 1, med 2 brødre og 1 søster fikk 3 døtre
Mann nr 2 med 2 brødre og 1 søster fikk 3 døtre og en sønn.
Mann nr 3 med 4 søstre og ingen brødre fikk 2 sønner

Så har vi e par med en søster og de har stort sett fått en av hvert kjønn selv. Så der er det vanskelig å si.
 
Jeg har forresten et rart mønster i nærmeste omgangskrets:
Jeg har to søsken som har barn, samboeren har en bror som har barn og fire av mine nærmeste venninner har barn: alle disse har en av hver! Så jeg tror jeg får et slags falskt inntrykk av at det er supervanlig. :p

Vet forresten om en god del familier som har akkurat tre gutter.
 
Vi har ikke prøvd på et bestemt kjønn, men som nevnt over sies det at sex før el forhøyer sjansen for jente og for gutt ved eller rett etter El. De to eldste her er gutter og vi hadde sex hhv på dagen for el og dagen etter. Yngste er jente og henne lagde vi to dager før el.
 
Jeg har litt lyst til å prøve på jente, bare fordi jeg innbiller meg at vi helt sikkert bare får gutter. Samboer har 2 brødre, og faren hans har bare brødre. Så tror det er noen sterke guttegener der. Jeg har en søster og en bror, men det er vel mannlig faktor som teller mest her. Kommer nok ikke til å bruke noe kinesisk fødselskalender (kan ingenting om det), men å time sex kan vi prøve. Ønsker meg jo aller helst en av hver da, men kjekt å begynne med jenta.
 
Jeg har litt lyst til å prøve på jente, bare fordi jeg innbiller meg at vi helt sikkert bare får gutter. Samboer har 2 brødre, og faren hans har bare brødre. Så tror det er noen sterke guttegener der. Jeg har en søster og en bror, men det er vel mannlig faktor som teller mest her. Kommer nok ikke til å bruke noe kinesisk fødselskalender (kan ingenting om det), men å time sex kan vi prøve. Ønsker meg jo aller helst en av hver da, men kjekt å begynne med jenta.

Her har vi to gutter, prøvde på jente nå sist. Tipper nr tre blir gutt også, uansett hvor mye vi prøver på jente [emoji28]
 
Her har vi to gutter, prøvde på jente nå sist. Tipper nr tre blir gutt også, uansett hvor mye vi prøver på jente [emoji28]

Heheh, blir vel sånn her også [emoji85] Tenker i utgangspunktet at det holder med to da, men vet aldri [emoji23]
 
Heheh, blir vel sånn her også [emoji85] Tenker i utgangspunktet at det holder med to da, men vet aldri [emoji23]

Vi har sagt vi vil ha tre siden før vi begynte p prøve, så er absolutt ikke bare for å prøve på jente at vi vil ha en til ;)
 
Jeg har litt lyst til å prøve på jente, bare fordi jeg innbiller meg at vi helt sikkert bare får gutter. Samboer har 2 brødre, og faren hans har bare brødre. Så tror det er noen sterke guttegener der. Jeg har en søster og en bror, men det er vel mannlig faktor som teller mest her. Kommer nok ikke til å bruke noe kinesisk fødselskalender (kan ingenting om det), men å time sex kan vi prøve. Ønsker meg jo aller helst en av hver da, men kjekt å begynne med jenta.
Her hadde vi guttegenet på farssiden ganske sterkt, men likevel kom jenta vår :happy: (da hadde de ikke hatt jente på farssiden siden bestemor til samboer kom, og det var over 90 år før vår frøken kom.)
 
Her hadde vi guttegenet på farssiden ganske sterkt, men likevel kom jenta vår :happy: (da hadde de ikke hatt jente på farssiden siden bestemor til samboer kom, og det var over 90 år før vår frøken kom.)

Så gøy! Gir meg et lite håp da [emoji4] Men kjenner jeg er veldig innstilt på å bli guttemamma, så får sikkert helt sjokk om vi faktisk får en jente [emoji23]
 
Back
Topp