Gravid med angst.

lykkelig2017

Forelsket i forumet
Noen her inne som sliter med angst og depresjon?

Litt ømtålig tema, men høyst aktuelt.

Jeg sliter en del med dette, og har gått på medisiner for det en stund, noe som virkelig har hjulpet. Men disse har jeg nå måtte slutte på siden jeg er gravid. Føler di neste 6 mnd kommer til å bli fryktelig lange. Jeg får i tillegg dårlig oppfølging av helsevesenet, noe som ikke gjør ting bedre. Noen som har tips som kan hjelpe til for å takle situasjonen bedre?
 
Noen her inne som sliter med angst og depresjon?

Litt ømtålig tema, men høyst aktuelt.

Jeg sliter en del med dette, og har gått på medisiner for det en stund, noe som virkelig har hjulpet. Men disse har jeg nå måtte slutte på siden jeg er gravid. Føler di neste 6 mnd kommer til å bli fryktelig lange. Jeg får i tillegg dårlig oppfølging av helsevesenet, noe som ikke gjør ting bedre. Noen som har tips som kan hjelpe til for å takle situasjonen bedre?

Det er et tøft tema, så først vil jeg bare si at du er kjempetøff som spør og prøver å finne løsninger! Jeg ville tatt kontakt med jordmor i din kommune og avtalt et møte med henne/han. Jeg opplevde i mitt forrige svangerskap at det var mye fokus på nettopp psykisk helse og at jordmor hadde konkrete tiltak for å forebygge f.eks fødselsdepresjoner som man kan være ekstra utsatt for med historikk med depresjoner. Nå vet jeg ikke hvilken del av helseoppfølgningen din som har vært dårlig, men hvis jordmor heller ikke har tatt dine tanker på alvor så finnes det støtte å finne på nett. Landsforeningen1001dager har mye informasjon på sine nettsider: https://www.landsforeningen1001dager.no/

Lykke til❤️
 
Håper du får fin støtte fra de du har rundt deg hvert fall :Heartbigred. Jordmor er som nevnt over en start.
 
Jeg sliter spesielt med depresjon, og noe bekymringsangst. Under mitt forrige svangerskap var jeg så heldig å gå til en jordmor som har bakgrunn i psykologi, så vi ble enige om at jeg skulle få ekstra oppfølging. Gikk på kontroller annenhver og hver tredje uke, i stedet for hver fjerde uke. Jeg fikk også tips om at mange kommuner har et lavterskel psykolog tilbud, som er gratis. Ville hørt om du kunne få ekstra oppfølging hod jordmor, om det er det du føler du trenger. Og å sjekke om din kommune har et lavterskel tilbud :)
 
Nå tilhører jeg juli gruppa, men tenker jeg kan komme med noe som er relevant.:)

Jeg måtte også slutte på medisiner da jeg ble gravid. Fikk mer oppfølging hos fastlegen. Skulle få bedre oppfølging på dps, lang historie kort. Behandlingen min ble avsluttet med begrunnelse om at jeg var gravid. Etter en kort innleggelse på akutt avdelingen for å stabilisere depresjonen, ble det søkt til ny dps i nabobyen. Fikk time veldig fort, men timen har enda ikke vært. Men som de sa på akutt avd, graviditet er en god grunn til tettere oppfølging.

Per dags dato har jeg hyppigere kontroll hos jordmor. Det er også søkt sped og barneteam hos BUP. De følger opp gravide med psykiske problemer. Det er ikke mange som vet om dette tilbudet.

Kommunen plikter også til å ha et lavterskel tilbud innen psykisk helse. Det krever ingen henvisning. Man kan ta kontakt selv.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen og jordmor. De kan hjelpe på veien :)
 
Generalisert angst her! Panikkanfall en sjelden gang og har alltid hatt med enten sobril eller vival i vesken(tok de jo omtrent aldri, men som en trygghet; klassisk angst for angsten). Du er ikke alene! For min del har kontrolltapet nå i starten vært verst. Men nå synes jeg det nesten er bedre fordi fokuset er en helt annen plass(baby og svangerskap) enn på meg og mitt eget hode:) Håper det fortsetter sånn! Min eksistensielle krise har også dempet seg:)
 
Nå tilhører jeg juli gruppa, men tenker jeg kan komme med noe som er relevant.:)

Jeg måtte også slutte på medisiner da jeg ble gravid. Fikk mer oppfølging hos fastlegen. Skulle få bedre oppfølging på dps, lang historie kort. Behandlingen min ble avsluttet med begrunnelse om at jeg var gravid. Etter en kort innleggelse på akutt avdelingen for å stabilisere depresjonen, ble det søkt til ny dps i nabobyen. Fikk time veldig fort, men timen har enda ikke vært. Men som de sa på akutt avd, graviditet er en god grunn til tettere oppfølging.

Per dags dato har jeg hyppigere kontroll hos jordmor. Det er også søkt sped og barneteam hos BUP. De følger opp gravide med psykiske problemer. Det er ikke mange som vet om dette tilbudet.

Kommunen plikter også til å ha et lavterskel tilbud innen psykisk helse. Det krever ingen henvisning. Man kan ta kontakt selv.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen og jordmor. De kan hjelpe på veien :)

Flott at du deler dette! Mange gode råd!<3
 
Noen her inne som sliter med angst og depresjon?

Litt ømtålig tema, men høyst aktuelt.

Jeg sliter en del med dette, og har gått på medisiner for det en stund, noe som virkelig har hjulpet. Men disse har jeg nå måtte slutte på siden jeg er gravid. Føler di neste 6 mnd kommer til å bli fryktelig lange. Jeg får i tillegg dårlig oppfølging av helsevesenet, noe som ikke gjør ting bedre. Noen som har tips som kan hjelpe til for å takle situasjonen bedre?

blir sikkert halshugget for å tipse om et produkt og sende link, men har ei venninne som sleit veldig med angst som ble bedre av dette
https://www.zinzino.com/2008984326/NO/nb-NO/products/Health/Immune-And-Brain/300800
Bruker selv oljen fra samme firma og har fått et nytt liv (hadde leddgikt med smerter osv).
søk opp «din helse - et liv i balanse» på facebook. Mange med erfaringer ved bruk av produktet der ❤️

ønsker deg i alle fall masse lykke til videre og
Håper du får hjelp i helsevesenet ❤️
 
Noen her inne som sliter med angst og depresjon?

Litt ømtålig tema, men høyst aktuelt.

Jeg sliter en del med dette, og har gått på medisiner for det en stund, noe som virkelig har hjulpet. Men disse har jeg nå måtte slutte på siden jeg er gravid. Føler di neste 6 mnd kommer til å bli fryktelig lange. Jeg får i tillegg dårlig oppfølging av helsevesenet, noe som ikke gjør ting bedre. Noen som har tips som kan hjelpe til for å takle situasjonen bedre?

Hvordan går det med deg?<3
 
Huff, føler virkelig med deg. Kunne skrevet mye her, men skal prøve å fatte meg i korthet.

Først og fremst. Prioriter søvn, det er super viktig!! Legg deg til samme tid hver dag, og prøv å stå opp til samme tid her dag. Spis sunt, og ta gjerne magnesiumtilskudd.
Frisk luft og litt mosjon hvor dag. Gjerne sol i ansiktet så tidlig som mulig på dagen.
Har du gode nære relasjoner? Fortell hvordan du har det. Hudkontakt er bra.

Fokuser på pusten i noen minutter hver dag? Finnes massevis av bra mindfullness instruksjoner på nett om du vil følge disse. Avspenning fungerer veldig godt for meg.

Ikke tenk så langt fremover. Ofte gir det bekymringer som igjen øker angsten. Prøv å være her og nå.

Blir det for ille så krev at legen din tar grep!

Mye av dette har du sikkert hørt før, men kanskje fikk du noen tips? Ønsker deg alt godt

Forresten, Heine Kolltveit har noen fine klipp på YouTube hvor han prater om angst og depresjon.
 
Hør med jordmor ja, da jeg fortalte at jeg hadde hatt sterk angst og depresjon i i laaang tid men veldig Berg og dalbane tidligere, ble det tatt veldig på alvor. De hadde også psykolog på huset der faktisk. Men som sagt de har veldig lav terskel for sånt. Min depresjonen har roet seg betraktelig men angsten er der enda, men den blir ikke så veldig utfordret da alt er stengt her og man er for det meste hjemme.
Men det beste måten å face den på er jo å utsette seg for den man får angst av, i små doser. Det gjorde jeg, over lang tid. Så ble den litt bedre med tiden på akkurat det feks.
 
Ja! Har både sosial angst og panikkangst og er deprimert i perioder. Går ikke på medisiner men fått ny henvisning til dps. (Avsluttet for et par år siden men angsten har tatt seg opp). Så håper det vil igjen hjelpe med samtale terapi ❤️ Veit ikke om du har
vært gjennom samtale terapi men anbefaler deg det, har vært gull verdt for meg❤️
 
Kort tid etter jeg testet positivt så fikk jeg bli sykemeldt i en måned ettersom jeg møtte veggen rett og slett når jeg plutselig måtte slutte på mine vanlige medisiner. Det er tungt uten rett medisinering, jeg krangler med mannen min hver dag, kjenner meg som verdens dårligste mamma for de to jeg har, jeg er tiltaksløs, orker ingenting, så redningen for meg er hjemmekontor, jeg er bare på kontoret to dager i uka og mannen leverer i barnehagen hver dag så jeg slipper ytterligere stress i hverdagen. Fra slutten av mai så kommer jeg til å få litt nye arbeidsoppgaver så jeg kan jobbe 100% hjemmefra med redusert arbeidstid fra juni av så også har jeg mye ferie og fridager som jeg skal ta ut før jeg går i permisjon så jeg kommer til å gå hjem 2,5 måned før termin. Jeg håper at all denne planleggingen gjør at jeg klarer å jobbe helt frem til juli, men det er tøft altså. Jeg kjenner en enorm angst av å bare logge på pcen på morgenen men jeg planlegger litt til babyen hver dag så jeg klarer å se fremover, om jeg setter meg fast i akkurat nå så kjennes alt så ekstremt langt fram, så det har blitt litt min redning for å komme meg gjennom dagene. Planlegge og se fremover er ikke rett for alle, men hodet mitt er som best når jeg har det ryddig og organisert rundt meg og det gjelder også da og lage noen sjekklister om hva som skal fikses når, har en mann som forstår godt at disse listene må følges så min angst ikke går over styr heldigvis :smug: lykke til med alt og en styrkeklem til deg og alle dere som sliter :Heartred
 
Det går forsåvidt greit, har fokusert på meg selv og nok hvile. Mange gode tips her inne. Venter enda på time hos psykolog. Å det ser ut som det tar tid. Er verst at jeg har så kort lunte. Blir liksom aldri uthvilt, å da blir jeg den drage mammaen jeg ikke ønsker å være. Så håper det roer seg. Er litt bedre etter at vi fortalte ungene at jeg var gravid, for da kan jeg forklarte hvorfor ting er som det er.
 
Back
Topp