Gravid- ligge på ryggen

Sniker. Jordmor sa at det gjelder fra uke 20-22 og har lest uke 28 andre steder. Et sted mellom der ble det veldig ubehagelig. Er mest at man ikke skal sovne på ryggen og ligge sånn hele natta, slik jeg har forstått. Om du snur deg i søvne og våkner på ryggen går det helt fint. Gravidpute/ammepute hjelper når magen blir stor :)

Men det må vel ha noe med magen og størrelsen også å gjøre eller? Jeg er i uke 20 og har så vidt synlig mage. Skal jeg fremdeles passe på å ligge på siden?

Jordmor sa til meg at det kan gjelde fra ganske tidlig i svangerskapet, men at det er ikke farlig å ligge litt på ryggen i sofaen. Du bør bare være obs på at du kan oppleve at du blir svimmel når du f eks reiser deg. Det er samme blodåre som presses på om man står lenge, så man skal være litt obs på det som gravid om. Fått beskjed av jordmor å bare sette meg rett ned om jeg f eks står i kø og blir svimmel.

Fra Helseoversikt: I siste del av svangerskapet er det flere småplager som kan gi dårligere søvn. Livmoren blir tyngre og kan presse på blodårer som er viktig for blodtilførselen til barnet. Derfor bør du alltid etter uke 28 i svangerskapet, legge deg å sove på siden. Det er ikke farlig om du snur deg til andre stillinger i søvnen. Våkner du på ryggen, er det kroppen din som gir deg signal om at du bør legge deg over på siden igjen.

Back
Topp