Gravid, lav hCG, MA?

GulSitron

Betatt av forumet
Hei!
Jeg tok ut spiralen den 14.08 og fikk første blødning den 16.08 - så graviditeten blir vel egentlig regnet fra den datoen. Det vil si at jeg angivelig skal være i uke 7 (6+??). Jeg tok eggløsningstester etter blødningen var ferdig og alle disse var negative (testet morgen og kveld). Sluttet å teste eggløsning da Flo appen sa at sannsynligheten for eggløsning/graviditet var lav i perioden før menstruasjon.

Så spoler vi litt frem i tid. Jeg skulle hatt menstruasjon igjen rundt den 20.09 - tok det litt med en klype salt siden det ikke er lenge siden jeg fjernet spiralen. Jeg testet jevnlig for graviditet fra den 20.09 og hadde negative tester frem til den 22.09. Da var testen veldig svak positiv - men nok til å få samboer til å se på den også. Tok ny tidlig test fra clearblue (digital som viser + eller -) etter en sterkere positiv strimmel tidlig på morgenen. CB viste et stort + i vinduet. Ble sjokka og glad.

Har testet jevnlig siden da med strimmel tester og alle har vært veldig svakt positive. På fredag tok jeg motet til meg og spurte en lege på jobb om hun kunne rekvirere en blodprøve til meg for å sjekke hcg. Prøven kom tilbake med 18IU/ml (eller L, husker ikke), noe som vil si at jeg kanskje er en til to uker gravid. (Mageboer sin alder). Det stemmer ganske bra ut ifra hvilke dager jeg har hatt ubeskyttet sex, hvor jeg ikke har tatt eggløsningstester og ikke vet om jeg har hatt eggløsning.

Spurte fastlegen om en rekvisisjon på blodprøver i dag. Spurte på fredag, men fikk ikke svar før i ettermiddag. Jeg var da et lite hestehode foran og hadde allerede tatt ny blodprøve på jobb (jobber forresten på sykehus, for de som måtte lure). Denne prøven viste et hcg tall på 38IU. Slik jeg forstår det så er det en ganske lav stigning i hcg, men alt håp er ikke ute. Skal ta ny blodprøve rekvirert av fastlegen på onsdag.

På lørdag som var begynte jeg dog å få noe brunt utflod, men jeg tenkte at dette var fordi jeg hadde sex to dager før. Spottet litt brunt på fredag, men ingen smerter og nesten ikke noe i trusa. Litt ut på dagen på lørdag begynner jeg å blø kraftig, men helt uten smerter. På søndag blødde jeg fortsatt ganske mye og nå med litt murringer. I dag har jeg bare spottet litt rosa, men ikke nok til å måtte bytte truseinnlegg (brukt grønn tampong i helgen som har blitt fylt ila 5t, pluss et par gode toalettbesøk med en del blod i toalettet og på papiret). Jeg har ikke direkte vondt i magen, men har en slags sviende/brennende følelse nederst i magen på venstre side.

Er dette en MA? Begynnende spontanabort? Eller kan det være at dette går bra? Har noen opplevd det samme?
(Snakket med legevakta, men de svarte bare "ja, men hva vil du jeg skal hjelpe deg med?")

Hei. Den blødningen etter uttak av spiral var nok ikke en menstruasjon, men en hormonell blødning. Eggløsningen har vel vært ca 1 uke før den svakt positive testen. Var det 2 eller 3 døgn mellom hcg-blodprøvene? Stigningen er ikke så verst, den skal doble seg på 48 timer. Men det er jo et ganske lavt tall, sammen med blødning. Så mulig du har hatt en kjemisk graviditet (veldig tidlig spontan abort). Men det kan også bare være veldig tidlig i en graviditet. Hvis du tar en ny test, burde den jo være sterkere nå. Hvis ikke høres det ut som at kroppen raskt har ordnet opp, du trenger ikke kontakte lege. Men kjipt er det uansett :/ Tvi tvi :love2 Mange som blir gravide i syklusen etter kjemisk.

Hei. Den blødningen etter uttak av spiral var nok ikke en menstruasjon, men en hormonell blødning. Eggløsningen har vel vært ca 1 uke før den svakt positive testen. Var det 2 eller 3 døgn mellom hcg-blodprøvene? Stigningen er ikke så verst, den skal doble seg på 48 timer. Men det er jo et ganske lavt tall, sammen med blødning. Så mulig du har hatt en kjemisk graviditet (veldig tidlig spontan abort). Men det kan også bare være veldig tidlig i en graviditet. Hvis du tar en ny test, burde den jo være sterkere nå. Hvis ikke høres det ut som at kroppen raskt har ordnet opp, du trenger ikke kontakte lege. Men kjipt er det uansett :/ Tvi tvi :love2 Mange som blir gravide i syklusen etter kjemisk.
Blodprøven som viste 18iu ble tatt kl 1145 på fredag og den neste ble da tatt kl 11 nå på mandag/i går. Så det blir jo ish 3 døgn da egentlig.

Skal ta ny blodprøve i morgen, og kjenner at jeg er litt nervøs, men samtidig innfunnet meg med at det ikke ble noe denne gangen :love2

Blodprøven som viste 18iu ble tatt kl 1145 på fredag og den neste ble da tatt kl 11 nå på mandag/i går. Så det blir jo ish 3 døgn da egentlig.

Skal ta ny blodprøve i morgen, og kjenner at jeg er litt nervøs, men samtidig innfunnet meg med at det ikke ble noe denne gangen :love2
Lykke til da! Er jo lov å håpe, men kanskje greit med realistiske forventninger.
Jeg ble selv gravid syklusen etter SA (uke 5+3). Du er i hvert fall bra at du fikk eggløsning såpass fort etter uttak, det kan også ta noen mnd å komme i gang med syklus. Og du må forresten ikke stole på at Flo vet når eggløsningen din er, den går bare ut i fra et generelt gjennomsnitt. Spesielt rett etter uttak av spiral, kan komme mye senere.

Så tidlig skal det egentlig doble seg etter 48 timer, men alt er mulig, det er bare generelt sett litt lav økning. Samtidig finnes det gode historier også. Men lav økning og blødning er ikke en veldig god indikator. Håper allikevel for deg :Heartred
Hvis det ikke går er det en SA. MA er per definisjon en «glemt» abort som skjer mye senere der utviklingen stopper, men kroppen holder på graviditeten i opptil mange uker. Ofte har man høy hcg og tror alt er ok.

Jeg fikk ta en blodprøve i dag også og til i dag har den økt fra 38 til 61.
Det er jo lovende! Da kan det bare tenkes at du er kortere på vei enn du selv har antatt?

Det er jo lovende! Da kan det bare tenkes at du er kortere på vei enn du selv har antatt?
Ja, det vil jeg nok tro. Ut ifra de gangene jeg har hatt ubeskyttet sex med samboer og hcg nivå nå så passer det ganske bra med eggløsning/befruktning rundt 16-17. september, men samtidig vil det jo være litt rart å få positiv test 5 dager senere? Datoene 5 eller 7 september vil vel si at jeg er for langt på vei i forhold til hcg. :pompus:

I dag testet jeg eggløsning strimmel også bare sånn for morroskyld og den var veldig positiv

Ja, det vil jeg nok tro. Ut ifra de gangene jeg har hatt ubeskyttet sex med samboer og hcg nivå nå så passer det ganske bra med eggløsning/befruktning rundt 16-17. september, men samtidig vil det jo være litt rart å få positiv test 5 dager senere? Datoene 5 eller 7 september vil vel si at jeg er for langt på vei i forhold til hcg. :pompus:

I dag testet jeg eggløsning strimmel også bare sånn for morroskyld og den var veldig positiv
Hehe ja jeg har aldri forstått meg helt på det med hcg, positiv test ifht eggløsning. Med datter var jeg plutselig 1 uke lengre på vei, noe som da skulle gitt positiv graviditetstest 4 dpo ca :hilarious:

Hehe ja jeg har aldri forstått meg helt på det med hcg, positiv test ifht eggløsning. Med datter var jeg plutselig 1 uke lengre på vei, noe som da skulle gitt positiv graviditetstest 4 dpo ca :hilarious:
Krysser fingrene for en grei økning til i morgen, etter det tenker jeg at jeg får slå meg til ro med at det iaf går oppover som normalt og heller ta en hcg prøve igjen om en uke eller noe :cool05

Jeg fikk ta en blodprøve i dag også og til i dag har den økt fra 38 til 61.
Hvis du hadde eggløsning 17. september, så kan jo HCG-nivået være innafor. Kan hende den svake streken du først så var en skyggestrek, og at den "ekte" svake streken kom noen dager senere :) Har du bilder av noen tester? Da er du jo ca 4+0 i morgen. Håper blødningen er uskyldig.

Hvis du hadde eggløsning 17. september, så kan jo HCG-nivået være innafor. Kan hende den svake streken du først så var en skyggestrek, og at den "ekte" svake streken kom noen dager senere :) Har du bilder av noen tester? Da er du jo ca 4+0 i morgen. Håper blødningen er uskyldig.
Den blå er tatt 21.09 og de to røde er tatt 22.09.
Senere på dagen den 22 tok jeg digital tidligtest fra CB som viste et plusstegn, og en annen litt senere som viste 1-2.

I går var for øvrig hcg steget til 61, fra 36 dagen før

Vedlegg

• IMG_3419.png
    IMG_3419.png
    1,8 MB · Visninger: 27
  • IMG_3420.jpeg
    IMG_3420.jpeg
    106,3 KB · Visninger: 27
Den blå er tatt 21.09 og de to røde er tatt 22.09.
Senere på dagen den 22 tok jeg digital tidligtest fra CB som viste et plusstegn, og en annen litt senere som viste 1-2.

I går var for øvrig hcg steget til 61, fra 36 dagen før
Ah okey, den var definitivt positiv. Da hadde du nok eggløsning før 17. og er over 4 uker. Tallet er dessverre veldig lavt for den uken, men man vet jo aldri. Det har jo steget! Tvi tvi!

Der går så bra så!
Den 29.09 var hcg på 35, og nå ish 48t senere er den jo steget til 87. Skal ta ny blodprøve i morgen (føler meg så kokko) og håper den er på over 100-130. :love2
Har fått mer symptomer også i form av ømme og tunge bryster, små stikkinger i magen (hadde det ved forrige graviditet også) osv :cool05

Ut fra tallene hvis dette er normalt forløp virker det som du er rundt 4 uker på vei. (ca 14 dpo).
Til sammenligning hadde jeg 241 16 dpo. Og 421 48 timer senere. Litt under dobling. Siste svangerskap er eneste gangen jeg har målt hCG. (endte i MA men det hadde ingenting med stigningen å gjøre men kromosomfeil på baby som ikke var liv laget).

Gjennomsnittet på nett sier rundt 100 ca 14 dpo. Så det kan være litt lavt, du kan være kun 4 uker på vei, eller det kan være normalt for deg og din kropp. Vi er alle forskjellige og man ser at lav stigning også kan resultere i baby.
Håper morgendagens test viser god stigning og at du kan slå deg til ro med at du bare er kortere på vei enn du først trodde :Heartred

Ut fra tallene hvis dette er normalt forløp virker det som du er rundt 4 uker på vei. (ca 14 dpo).
Til sammenligning hadde jeg 241 16 dpo. Og 421 48 timer senere. Litt under dobling. Siste svangerskap er eneste gangen jeg har målt hCG. (endte i MA men det hadde ingenting med stigningen å gjøre men kromosomfeil på baby som ikke var liv laget).

Gjennomsnittet på nett sier rundt 100 ca 14 dpo. Så det kan være litt lavt, du kan være kun 4 uker på vei, eller det kan være normalt for deg og din kropp. Vi er alle forskjellige og man ser at lav stigning også kan resultere i baby.
Håper morgendagens test viser god stigning og at du kan slå deg til ro med at du bare er kortere på vei enn du først trodde :Heartred
Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg ble gravid og hadde eggløsning den 16-17.09. Skal jeg regne fra bortfallsblødning etter spiralen er i hvertfall nivåene for lave da første dag i siste mens var 16.08.25 og varte helt til 22 eller 24.08. :computer005 Da hadde jeg vel også vært ganske langt inn i 1. trimester.

Skal ta en siste blodprøve i morgen før jeg tar en pause fra blodprøver, for jeg blir så uttafor/gira/engstelig/stressa. Tenker ikke på noe annet på jobb og det går utover jobben jeg skal gjøre. :smiley-ashamed004 Stigningen har jo vært jevn og gått fint oppover - skal jeg tro chatGPT. Får heller spørre pent om en blodprøve om en uke eller noe hvis jeg skulle være i tvil. Hele grunnen til at jeg tok blodprøve på jobb i utgangspunktet var fordi jeg hadde en kraftig blødning i helgen som var, så jeg ville forsikre meg om at nivået var "ikke gravid" - men nivået var jo høyere enn forventet og jeg ble så tatt på sengen. Gøy å følge med også :love7
Har omsider fått melding fra fastlegen som anslår at jeg er ca 4uker på vei. Vet egentlig ikke hva jeg skal forvente av han akkurat nå (tilbød ikke noen oppfølging av blodprøver, noe jeg hadde tenkt var normalt)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg ble gravid og hadde eggløsning den 16-17.09. Skal jeg regne fra bortfallsblødning etter spiralen er i hvertfall nivåene for lave da første dag i siste mens var 16.08.25 og varte helt til 22 eller 24.08. :computer005 Da hadde jeg vel også vært ganske langt inn i 1. trimester.

Skal ta en siste blodprøve i morgen før jeg tar en pause fra blodprøver, for jeg blir så uttafor/gira/engstelig/stressa. Tenker ikke på noe annet på jobb og det går utover jobben jeg skal gjøre. :smiley-ashamed004 Stigningen har jo vært jevn og gått fint oppover - skal jeg tro chatGPT. Får heller spørre pent om en blodprøve om en uke eller noe hvis jeg skulle være i tvil. Hele grunnen til at jeg tok blodprøve på jobb i utgangspunktet var fordi jeg hadde en kraftig blødning i helgen som var, så jeg ville forsikre meg om at nivået var "ikke gravid" - men nivået var jo høyere enn forventet og jeg ble så tatt på sengen. Gøy å følge med også :love7
Har omsider fått melding fra fastlegen som anslår at jeg er ca 4uker på vei. Vet egentlig ikke hva jeg skal forvente av han akkurat nå (tilbød ikke noen oppfølging av blodprøver, noe jeg hadde tenkt var normalt)
Forstår deg godt, det er veldig altoppslukende. Det blir dessuten ikke helt riktig å regne fra bortfallsblødningen, fordi ikke er sikkert eggløsning skjedde nøyaktig 14 dager etter første blødningsdag siden det er etter spiraluttak. Men om du antar at eggløsning skjedde rundt 16-17. september kan det jo faktisk stemme. Kanskje slapp egget litt senere enn man tror også, feks 18-19. og da er jo verdiene dine greie.
Har hCG steget som forventet, hadde jeg heller tatt en ultralyd ved uke 7, hvis du da regner ut fra at du er 4 uker nå.

Jeg tester vanligvis kun med digitale tester ca 1 gang i uken når jeg først tester positivt fordi jeg ellers blir SÅ stressa. Det tar jo alt av konsentrasjon fra før om jeg ikke skal bekymre meg for tester og tall også ...

Forstår deg godt, det er veldig altoppslukende. Det blir dessuten ikke helt riktig å regne fra bortfallsblødningen, fordi ikke er sikkert eggløsning skjedde nøyaktig 14 dager etter første blødningsdag siden det er etter spiraluttak. Men om du antar at eggløsning skjedde rundt 16-17. september kan det jo faktisk stemme. Kanskje slapp egget litt senere enn man tror også, feks 18-19. og da er jo verdiene dine greie.
Har hCG steget som forventet, hadde jeg heller tatt en ultralyd ved uke 7, hvis du da regner ut fra at du er 4 uker nå.

Jeg tester vanligvis kun med digitale tester ca 1 gang i uken når jeg først tester positivt fordi jeg ellers blir SÅ stressa. Det tar jo alt av konsentrasjon fra før om jeg ikke skal bekymre meg for tester og tall også ...
Jeg har tatt digitale også, men de har bare vist 1-2. Skal ta ny digital på søndag eller mandag, da forventer jeg (i følge chatGPT) å få 2-3 på testen.

Test stripsene blir sterkere for hver dag som går, så det går jo fremover. Bare håpe det ikke ender i spontane abort. Tenker en TUL rundt uke 7-8 kan være greit, mest for å stadfeste alder og at det lever ♥️

Back
Topp